Skogscykling i Norrköping?

Tjockis

Ny medlem
Tja!

Söker lite tipps på skogar att cykla i kring Norrköping. Har cyklat ute i Åby norr om stan en gång vilket var riktigt trevligt. Men finns det något bra närmare stan? Tänkte kolla in läget söder om stan kring klockaretorpet eller så. Kan det vara något kanske?

Någon som vet något? Alla tipps är välkomna! :-)

Är den uppmärkta slingan i Vrinnevi bra? Passade på att ta en löprunda när jag var nere och hälsade på i somras och såg skyltarna, men inga cyklister.

Jag har cyklat i Vrinnevi när jag bodde i Nkpg för 5 år sedan. Då fanns ingen cykelstig där även om det hände att jag cyklade i motionsspåret. Finns det en uppmärkt dedikerad mtb-led där nu?

Vore kul att ta med hojen på nästa besök.

^^ Ja, den verkade börja vid Tjalvegården och korsade 5km-spåret ett par ggr. Läste även en artikel i NT på samma gång om att man fixat en slinga för mtb.

Ja det finns en mtb led där, kommer man in till Tjalvegården med bil så börjar spåret till höger innan huset. Tror den är 7 km. Skogsstig delvis väldigt teknisk. Riktigt kul och jobbig. Ngn elitcyklist har kört den på ca 23 min, själv så är rekordet på 31 min.

Du skrev inte var i Norrping du utgår från men från tex Eneby är det ungefär lika långt till Vrinnevi som till Kvillinge skogen, den mellan Svärtinge och Jursla.
Finns ganska gott om stigar av varierande svårighet i detta området. Vid Lillsjöstugen i Jursla finns det ett motionsspår på 10 km som är helt ok att köra på. Har kört där ett flertal gånger och det är väldigt sällan man möter folk i spåret. Finns även bra stigar upp mot och runt Sösjön bla Östgötaleden. Söder om stan har jag ingen koll överhuvudtaget, fel sida för mig.

I somras var vi och cyklade runt Ågelsjön, brutalfint! Det var nog en kombiantion av ösgötaleden och några andra stigar. Finns beskriven i boken Mountainbike i Sverige. Ruggigt fint, fin singeltrack genom magisk skog. Just do it.

marianorrkoping.jpg

Jag bor mitt i stan.

Kollegorna som hojjar nu och då vaknade äntligen till liv. Så det blir nog en vända norr om stan den här helgen.
Kanske att jag kollar in stigarna vid klockaretorpet på söndagen om jag jag känner mig hurtig.

Tackar för tippsen norr om stan! Känns som att jag har några bra uppslag nu. Tack allihopa!

Gräver upp denna tråd och tipsar om klockartorpsleden och kättsättersleden. Dessa två slås med fördel ihop till ca 9 km fin stig. Ovanpå dessa är det kanon att koppla på vrinnevileden. Kanon stigar, ganska mitt i stan!

Tackar för tipsen med!

Jag har börjat cykla nu för ett par veckor sedan och bor i trakten (utanför Söderköping)
Känns lite knäppt att åka från mitt i skogen till stan för att cykla i skogen(;
Men det kan ju va lagom att köra Vrinnevi eller Klockis nån dag efter jobbet sen efter semestern...

Ågelsjön var ja uppe och rekade lite men hittade bara ett orange aptufft spår där jag hade fått släpa hojen hela vägen om ja tatt med den.Men det verkar ju som det finns lättare stigar?,skall undersökas mera...

Hör av dig om du har lust att snurra i skogarna. Med lite framförhållning så kan jag nästan ofta!
Med 3 ungar läggs träningen efter läggdags alt. väldigt spontant annars. Men som sagt hör av dig så försöker vi hitta tid som passar om du vill.

Tillbaka
Topp