Skon tar i framhulet på Bianchi racer???

Spooky

Ny medlem
När man svänger så tar tån på skon i framdäcket med Bianchi c2c, 53 cm. Har spectrum sko med klossen längst bak, storlek 42. Är det bara jag eller??? Ska det vara så?

Vill inte ta över tråden, men har liknande problem med min (iofs något för stora Nishiki touringracer)... skon (vanliga Vans) tar i framhjulet vid sväng... är ramgeometrin helt knasig eller har det med storleken på ramen att göra...

Hare!
// PaaC

Tåöverlapp kallas det. Små storlekar på racer brukar innebära det, vissa värre än andra. Min pepita från -69 i storlek 51cm har nästan fotöverlapp. Bara att vänja sig eller skaffa kortare vevarmar och eller annan ram.

Det är väl inget att göra åt - så är det på racer, men saken är ju att detta endast brukar gälla när hastigheten är låg. Racers är ju inte designade för cirkusnummer som xc hojar...

Alla racers har tåöverlapp oavsett ramgeometri eller vevarmslängd. Grejen är att lära sig att svänga på rätt sätt.

Om du skall svänga vänster håller du högerbenet rakt ned (och udviker därmed att slå i framhjulet med skon). Tyngdpunkten styr du sedan med överkroppen och genom att vinkla vänster knä utåt eller inåt, samtidigt som du mottrycker med högerbenet. Tvärt om för högersväng.

Övning ger färdighet. :-)

Spooky skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det är snuskigt.

Tråkigt. ([bitter]I så fall måste du ju byta kropp, för att cyklarna görs då på det sättet dom görs - ett korrekt sätt. [/bitter])

På mina hojar har jag värst toe overlap på Cervelon och trackhojen (fixed med 165 vevar). Så blir det med små ramar med "snabb" geometri. Detta är inget problem så fort du får lite fart. Då svänger man genom att falla och inte genom att vrida styret så mycket.

Det gör det på min hoj också, har också klossen längst bak (o stora blad till fötter!). Inget ovanlig o inget fel på cykeln, eller nått annat för den delen!

lillebrorsan skrev:
> Spooky skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> klossen längst bak
>
> Flytta klosen frammåt så kanske de hjälper
> lite?

Hellre ha klossen där det är bra att trampa än att jaga mindre tåöverlapp!
inte ens fixie-gänget gnäller om tåöverlapp (mer än om något annat) och dom kan ju inte sluta trampa i svängarna

Om du måste ha en skitliten ram kan man leta efter en med 26"-hjul. minskar problemet.

Frostyfog skrev:
> inte ens fixie-gänget gnäller om tåöverlapp

Nä varför skulle de göra det? Det är ju en av de bästa bromsmetoderna som en breakless har att tillgå

Tillbaka
Topp