Skoval för plattformspedaler

Makten

Aktiv medlem
OBS: Tråden är från 2013. Nån bestämde sig för att bumpa den 2018.

------------

Utgångspunkt: Två cyklar, varav den ena med SPD och den andra med plattisar.

Den förstnämnda kör jag med hårda skor som låter mig bräcka och bända cykeln dit jag vill. Då behöver jag inte ha nån finare känsel i fötterna eftersom jag sitter fast och har en bra position i alla lägen tills jag vill hoppa av.

Den andra cykeln däremot, med plattformspedaler, gör saken knepigare. Jag har inga dedikerade cykelskor för sådant bruk, och när jag väljer bland befintliga pjuck så finner jag ingen ro. Antingen är skorna såpass mjuka att jag känner precis var foten är över pedalaxeln, men samtidigt flexar dessa skor så mycket att jag blir galet trött i vaderna och fötterna. Väljer jag hårdare skor så känner jag istället inte pedalen och halkar lätt av den för att jag står illa på den utan att märka det innan det är för sent.

Så, hur ska man tänka vid skoval för plattformspedaler, och har ni något dylikt cykelspecifikt att rekommendera? Jag har långa och smala fötter med väldigt höga fotvalv.

Senast ändrad:
Jag är fortfarande nöjd med mina FiveTen Freerider. Enda dåliga är att de är tunga och att de kan suga åt sig väldigt mycket vatten.

Skor som är sådär är Nike Mogan, Duffs Forge som jag haft flera av. Bra grepp men lite mjuka.

En uppstickare är mina Salomon XA PRO GTX; sulan är inte optimal för plattpedaler med pins men de är sannerligen allround.

Shimano AM41 borde vara bra då AM45 är det.

Jag kör plattisar med Shimano AM41 skor och de funkar utmärkt i bröt och stök i skogen. Brukar ha dem när jag pendlar också.

Inga domningar eller nåt i fötterna. Jag har rätt breda fötter och dessa verkar små i storlekarna. Har vanligtvis 45 i storlek men fick köpa 46 i detta fall.

Ingen som vill utveckla om huruvida skorna ska vara hårda eller styva i nån viss ledd, eller om det rent av är bra med mjuka pjuck?

Mjuka/vanliga gympa-dojor känns inte så bra för mig på plattformspedaler med pins. Får lite ont i fötterna av den combon. Jag kör billiga skejtar-skor istället, passar bättre då de inte är så mjuka och de är helt platta på undersidan.

Kan ju säga då att Mogan och Forge modellerna är skate-typ skor och de funkar bra för lättare cykling; FiveTen är dock i en helt annan liga vad gäller styvhet och hur de skyddar foten vid sten-slag etc.

Men för lättare cykling och vardagsåka gillar jag de lite lättare och mjukare skatemodellerna.

Tror iofs Nike har lagt ner sin cykelkollektion. Synd då de var ruggigt lätta!

Jag insåg just att det par skor jag gillat bäst av mina är 5-10, fast förmodligen inte gjorda för cykling. De har helt plan undersula (edit: bakom den lätt uppsvängda fronten), är någorlunda styva och ser ut lite som klättringsskor fast grövre. Såna här:

Five-Ten-Guide-Tennie-Approach-Shoes-en.jpg

Vad gäller pedalerna så har jag Shimano PD-MX30 som förmodligen är gjorda mer för BMX-fikande i rampen än för att cykla i skogen. De är skålade och har väldigt lite utstick på dubbskruvarna, men det kan förstås åtgärdas. Undrar om det inte är skålningen som gör att det inte känns helt bra. Hmmmm....

shimano-mx30-pedal.jpg

Att jag frågar är för att pedal/sko-kombon känns som en av de sämre sakerna med cykeln, jämfört med när jag kör SPD. Fast det vågar jag inte när jag försöker lära mig att cykla uppför trappor, dra på bakhjulet och fåna mig i största allmänhet:-)

Senast ändrad:
Någon som har tips på skor med lite bredare tåbox? Typ som Keen vanliga skor fast med platt sula, får ont av mina 5/10 :(
(har ett par 5/10 Freerider Elements men det funkar inte, trycker ihop foten så jag får riktigt ont)

happymtb.fr sa:
5.10 impact vxi är riktig breda fram

Kan intyga detta, får lätt i vinterstrumpor, bara att knyta lite lösare. Kanon. I övrigt väldigt nöjd med dessa skor, verkar inte suga åt sig vatten heller. Men för smala fötter kan de kanske vara aningen rymliga.

Edman sa:
happymtb.fr sa:
5.10 impact vxi är riktig breda fram

Kan intyga detta, får lätt i vinterstrumpor, bara att knyta lite lösare. Kanon. I övrigt väldigt nöjd med dessa skor, verkar inte suga åt sig vatten heller. Men för smala fötter kan de kanske vara aningen rymliga.

Efter andra reklamationen för att sulan lossnade på bägge skorna gav jag upp på impact vxi. Men grymt sköna annars med rymlig tåbox.

Bilagor

• IMG_20180616_185002.jpg
    IMG_20180616_185002.jpg
    479.6 KB · Besök: 43
Impact vxi är som sagt felkonstruerade. Sulan ligger plant limmad mot botten av skon och limmet släpper.
Impact pro som är nyare har de ändrat konstruktionen på.
Kan du leva med vetskapen om att du kommer få limma om sulorna då och då är vxi superbra, annars köp pro versionen eller freerider pro.

Läste nånstans att Freerider Elements är lite trångare än vanliga Freerider. Det är just Elements jag har. Men nya Freerider Pro verkar bättre. Kanske man skulle prova.

Tillbaka
Topp