Skriv upp ditt ramnummer här!

twinspark

Aktiv medlem
Hej!

Fick en idé om att skapa en tråd där vi skriver upp ramnumret på våra cyklar. Varför? Jo, för att öka chansen att få tillbaka den vid stöld. Många noterar aldrig ramnr på sin cykel och är olyckan framme är det för sent. Denna tråd är meningen att vara till nytta både för innehavare och köpare av cyklar.

Hur är det tänkt att funka?

1. För ägare av cykel.
Skriv ett inlägg i denna tråd med ramnnummer och märke, ex:
AB123456C78 COMMENCAL
Inlägget behöver inte vara för detaljerat och det ska inte gå att koppla ihop med några personuppgifter.

2. Vid stöld av cykel.
Vid stöld, gå in och editera ditt inlägg ex. AB123456C78 COMMENCAL STULEN

3. För köpare av cykel eller om du hittat en cykel.
Alla inlägg på happymtb indexeras av Google samma dag, sök på ramnr ex. "AB123456C78" i Google(eller på happymtb.org) så kommer inlägg i denna tråd att hittas. Är den stöldmärkt - kontakta polisen och ägaren!

Vad tror ni om denna idé? Är den värd att köra igång? Se inlägg nedan som ett första exempel

Inte för att jag vill vara den som sparkar omkull glädjebägaren men....
Är det inte risk för att trtåden missbrukas av ngn som har i syfte att begå försäkringsbedrägeri?

För man KAN ju helt enkelt bara ta ett nummer i högen och hävda att detta är min hoj som har stulits.
Så länge ramnummer inte finns reggat hos ngn försäkringsbolag torde upptäktsrisken vara obefintlig....

Intentionen med detta tycker jag det var bra dock.

Vernersson skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte för att jag vill vara den som sparkar omkull
> glädjebägaren men....
> Är det inte risk för att trtåden missbrukas av
> ngn som har i syfte att begå
> försäkringsbedrägeri?
>
> För man KAN ju helt enkelt bara ta ett nummer i
> högen och hävda att detta är min hoj som har
> stulits.
> Så länge ramnummer inte finns reggat hos ngn
> försäkringsbolag torde upptäktsrisken vara
> obefintlig....
>
> Intentionen med detta tycker jag det var bra dock.

Man skulle behöva ha "dölj allas inlägg" och sen öppna när något är stulet. Fast jag vet inte riktigt vad skillnaden blir då om man sitter på numret hemma istället.

image.jpg

Vernersson skrev:

> försäkringsbedrägeri?
>
> För man KAN ju helt enkelt bara ta ett nummer i
> högen och hävda att detta är min hoj som har
> stulits.
> Så länge ramnummer inte finns reggat hos ngn
> försäkringsbolag torde upptäktsrisken vara
> obefintlig....
>
> Intentionen med detta tycker jag det var bra dock.

Jag hoppas innerligt att försäkringsbolagen kräver mer än ett ramnummer för att hantera en anmälan om en stulen cykel. Och om det nu var det enda som krävdes är det väl bara att gå ut på stan och notera ramnummer. Då får du ju dessutom veta vilken märke, färg utrustning den har. Någonting som inte syns i ett register som detta.

Jag tycker personligen att det verkar som en bra ide! Men jag kanske tänker fe.

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta ett foto på nummret istället och spara bland
> dina backupppade bilder.

+1

Mia ramnummer behåller jag minsann för mig själv..

Om jag sen har otur att dom bli stulna så kanske jag lägger ut dom här.... men inte annars..

Jag registrerar hela familjens hojjar via Stöldskyddsföreningen. Upp till 100 cyklar (eller prylar) för 199/år, det tycker jag är ett rimligt pris. Blir något stulet har man alla nummer och bilder registrerat där, via mobilappen, och polisen slår alltid i deras register när de får in hittegods/stöldgods.

Jag har som en liten pärm för cykeln och sen har jag pärmar för andra kvitton så oavsett om dom snor saker så har jag ramnr, vapennr osv :)

Behövs ingen tråd för sånt :( det som kan kännas är nog om någon snor en cykel googlar hittar denna tråd och vips så har personen en laglig cykel ända tills originalet blir stulen :(

På min kolfibercykel står ramnumret på en dekal. Inte så stor mening med det kan tyckas. Den klisterlappen lär ju försvinna direkt vid eventuell stöld.

Tillbaka
Topp