skrotar kasetter

tropfrog

Aktiv medlem
skrotar kasetter
Hej

Nu har jag skrotat den tredje xt kasetten på mindre än 4 månaders cykling. Självklart borde jag se över min åkstil och ställa mig frågan varför det händer just mig. Men under tiden så undrar jag vad som är prisvärda alternativ till att punga ut nästan 500 kr varje gång det händer. Jag kör med aluminiumbody, så hela kasetter framför byggsatser är att föredra.

MVH
Magnus

skrotar kasetter
Jag också kört sönder xt kassetter, är inne på min tredje i år. För mig har nithålen till nått av mittdreven spräckt. Jag har aldrig haft problem med några andra kassetter varken sram eller shimano.

//Alex

skrotar kasetter
I mitt fall så är det rena terrängskador. Stenar som slår i och skevar de två,tre största dreven.

Jag kör 9-del. Kan jag använda sramkasetter? Vilken nivå är rimlig, pg950 (20 euro), pg 970 (24 euro) eller pg 980 (40 euro). Är Deore HG50(17eur) el HG61 (26 eur) acceptabelt för en stignötare?

Jag vill inte att det skall kosta 500 kr varje gång det händer men vill samtidigt inte äventyra växlingskvaliten. Vikt däremot offrar jag gärna om det sparar mig pengar, fultysken väger nästan 17 kg idag.
MVH
Magnus

skrotar kasetter
Jag har iofs aldrig lyckats slå i kassetten i en sten (ser inte riktigt hur man lyckas med det...?) men har kört på SRAM PG 990 tillsammans med KMC-kedja och XT-växel i två år innan jag behövde byta, så den rekommenderar jag varmt. Kostar 500 kr på CRC. 9-delad.

/H

skrotar kasetter
Tja, jag kan inte förklara det på annat sätt än att det är sten som gjort att kasetten skevats. Mindre grejor såsom pinnar och gräs kan ju knappast åstadkomma det. Visst låter det konstigt att tre kasetter gått sönder på detta sätt, men så verkar det vara. Om inte någon annan har en annan teori på varför/ hur det går till?

500 kr lägger jag inte i dagsläget på en kasett, det är samma kostnad som på de tre jag skrotat och det är av just kostnadsskäl jag ser efter alternativ.

MVH
Magnus

skrotar kasetter
Jag funderar på om kort kedja kan vara boven i dramat? Stora / stora med krökt bakdrev som följd? Känns på något sätt inte helt realistiskt, men så har vi ju inte sett hur de skadade dreven ser ut i heller.
B!

skrotar kasetter
Shimano gjorde en kassett med 4 armar ett tag (kanske fortfarande) och sånna krökte jag också de större dreven på men efter att bara kört med 5armade kassetter så är problemet borta

skrotar kasetter
Den första gången är jag säker på att det var en sten, jag hörde hur det skrapade och sen var kassetten skev. Andra gången rök bakväxeln och växelörat samtidigt, tredje gången det hände var i samband med kedjebrott.

Jag tror mig ha koll på det mekaniska och borde inte ha gjort fel med kedjelängd, inställningar osv. Men jag förbehåller mig rätten att vara något ödmjuk. Vilka fel i inställningarna skulle kunna ligga till grund?

När det gäller körstil så har jag säkert mycket att lära, jag är ju landsvägsräv som hittat ut i skogen det senaste året.

Fyra armar....Check. Hur vet man vilka som är 4 resp 5 armade? Någon skillnad i modellbetäckning?

Biltemas kasett har jag redan kollat upp, det blir en sådan i väntan på nya grejor från tyskland. Men samma kasett är halva priset hos BoD, så det blir i såna fall några stycken att ha i reserv.

MVH
Magnus

skrotar kasetter
>
> Fyra armar....Check. Hur vet man vilka som är 4
> resp 5 armade?
>

Man tittar bakpå kassetten och räknar ;-) kolla hur många nitar varje drev sitter med ! Det blev antagligen för långt mellan infästningarna 25% jämfört med 20% imellan på dessa kassetter och kör man på stora klingan fram och på dom större ibak så viker sig dreven utåt

skrotar kasetter
Jo, men jag vill ju inte köpa på mig alla kasetter från duskland, för att titta vilka som har 4 resp 5 armar. Det måste ju gå att härleda från modellbetäckningen, eller?

Mrobson: många kommenterar min låga kadens på landsväg. Ungefär lika många som kommenterar min höga kadens i skogen. Jag kör med två klingor och bashguard, på teknisk stig använder jag nästan enbart lilllen. Vid det tredje tillfället var jag mitt i en kraftig stigning på lägsta möjliga växel. Men fortfarande sittande, jag kör ju fs så att resa sig ger inget.
Med vänlig hälsning,
Magnus

skrotar kasetter
Jag har 11-34 med 4 armar. Satte på hg50 nu, men beställer hg61 från Tyskland.

Foton ger inte så mycket, inga synliga skador förutom skevheten och den syns bara när kasetten snurrar.
Med vänlig hälsning,
Magnus

skrotar kasetter
Jag skevade xt på ren kraft, det är säkert det du gjort också. Den blir "vågig" i längsled. Inga stenar för min del. Har du lite drag i benen skaffa en som inte har drev som sitter på en spindel, minns inte om det var lx eller deore jag köpte men efter det inga problem, trots 180 vevar.

Tillbaka
Topp