Skruv till bromsok av, paj, trasig

T.R.S.

Ny medlem
Funderar på att åta mig uppdraget o byta bromsvätska på cykeln och tänkte således byta beläggen samtidigt. När jag lossade oket fram gjorde jag dock upptäckten att ngt inte står helt rätt till....(förutom Tomten till höger på bilden)

h1.JPG ht=469

Bromsoket består av två halvor, dessa halvor sitter ihop med två skruv och ev karlssons klister. Den ena av dessa skruvar satt löst, provade först att skruva åt men märker ganska snart att det inte händer så mkt, skakade lite på oket och till sist trilla halva skruven ut. Nu när jag är medveten om detta så ser jag ju att halvorna inte ligger jämt ihop, utan den lösa delen (ej skruvad i gaffeln) flyttat på sig några mm, motsatt håll än vad kraften borde fört den också...hmm? Frambromsen funkar bra, inget läcker men det är ju inte riktigt rätt =) Utan att tänka efter speciellt försöker jag lossa på den andra skruven men går bet, kanske den andra gått av ngn gång i historen pga detta = den satt fast utav bara hel...

h2.JPG ht=479

Skitsamma, nytt ok kostar väl inga miljoner men jag tänkte iaf först försöka få stil på det genom reperation, går det så går det.

Om man delar på oket, går det att få ihop igen och tätt utan nya packningar i miniformat, o ringar som bara nasa har etc? Vet inte riktigt hur det är konstruerat men iom att slanganslutningen sitter på ena halvan och luftnippeln på andra så måste jo hydrauliken förslagsvis gå genom båda halvorna. Passar på att ställa en tillhörande IQ fråga:

Bromsvätska ska jag ju ha tillslut, brukar ni använda vanlig för bil eller ska det vara någon speciell för cykel? Alltså dot 4 alt 5.1 = ej ngn silikon vet jag att jag ska ha men ja..? Frågar man cykelfrasse i affären ska man väl ha ngn aerodynamisk 100 ML flarra DOT 5.1 a 600:-...

h3.JPG ht=378

MVH

Oringen som sitter där orginal funkar säkert fortfarande men då du ändå må plockisär allt kan du likagärna köpa ett renoveringskitt från tex CRC så får du nya kolvtätningar på en gång.
dedär skruvarna brukar fastna rätt rejält så bara att bruka precitionsvåld.. glöm inte handskarna så du slipper få en splittrad insexnyckel genom handen bara.

ett tipps på hur du får ut kolvarn är att använda en axellåsringstång och setill att inte använda några vassa verktyg när du tar bort kolvtätningarna.

va det gäller bromsvätska kör jag alltid på motul RBF600 främst för att den är ovanligt lätt att lufta med. men så har den även hög kokpunkt.

lyckatill.

Tackar för tipsen!

Ja på den sidan fanns ju det mesta kan man säga =) Alltså kan man köra med vilken bromsvätska som helst bara det är rätt DOT standard, hög kokpunkt känns inte som prio ett på en cykel ;)

Ang kolvarna, tror inte tryckluft är enklaste metoden? Funkar ju fint på bilar men har aldrig plockat isär ett på cykel.

MVH

visst funkar de me tryckluft om du har det.
njä kör man inte DH så spelar det ju verkligen ingen roll men jag ändå förtjust i jusst den vätskan då den e lättluftad pga att den är så lågviskos lr va det nu är me den men den skummar/bubblar väldigt lite. annars e det bara köra på vilken dot4 lr 5.1 som helst.

Att bromsokshalvorna inte ligger kant i kant är inget ovanligt och har nog inte uppstått för att skruven gått av. Mina deore bromsar ser likadana ut och om jag inte minns fel så ser juicy femmorna likadana ut dom också. Om du menar den lodräta skuggan vid spetsen på "ej jämt" pilen alltså. Inget att bekymra dig för isåfall, mer än om halvorna delar sig för mycket när du bromsar. Mina deorebromsar delar lite på sig när jag bromsar men packningarna sköter jobbet. Man ser dock att dom rör sig speciellt om dom är blöta så man ser vatten pumpas in och ut ur springan mellan halvorna.

Ok ja att det inte ligger jämt på micromillimetern kan jag väl förstå men att det diffar så pass mkt som det gör känns inte som att det borde göra. Ex om man känner på oket bak som skruvarna är hela på kan man känna en kant med nageln men det e svårt att se det med ögat, någon 10 dels mm kanske. Fram så där skruven är av är diffen ngn mm eller mer.

Det där med att det delar på sig vid broms har jag inte tänkt på tidigare, kontrollerade det nu och mkt riktigt, fram går det isär någon mm, men bak dä det är helt går det inte att se ngn delning.

Men men det funkar som sagt, fast ngn lösning ska jag ju komma på framöver, beställa från crc är ju en idé men jag e inte så hi på internethandel från utlandet så det vore ju bekvämt med en svensk åf =)

MVH

Lite OT men frågar och skriver ändå. Fin gaffel du har, Inte en Cannondale F1000SL som du har någon hel bild på? (Likadana dekaler som på min Fattygaffel iaf)

Nej det är en lite extrautrustad F500 Caad4, ramen tror kan jag inte se ngn större skillnad på jämtemot en F1000SL dock, kan se om jag kan fixa en bra bild till morgondagen =)

Tillbaka
Topp