Skulle behöva köpråd för ny Mtb 35k

Anteek88

Medlem
Tjena! Haft Scott Spark 930 nu i några år och behöver uppgradera till en ny hoj. Rullet går mest i skog, både i terräng och grusade teknikbanor. Har tänk länge på om jag ska ha kolfiber eller åter till Alu, men istället lägga krut på fina komponenter. Sneglat på Orbea Oiz M20/M10/H10 - Trek Fuel Ex8/9 -Allebike Majestic XT. Men hsr jag missat något? Någon som känner till om någon butik har fina erbjudanden på ett kap?
Priset siktar jag runt 35000, då kan det vara någon årsmodell -22,-23,-24

Senast ändrad:
Fuel EX så är det nog gamla modellen, gen 5 som gäller men den är ju mer trail än XC.

Om storlek Medium large funkar är det här nog en svårslagen deal med Öhlinsdämpare och XT växlar. Du har ju till och med råd (nästan) att köpa en uppsättning kolfiberhjul att ha på sommaren.

Fuel EX så är det nog gamla modellen, gen 5 som gäller men den är ju mer trail än XC.

Om storlek Medium large funkar är det här nog en svårslagen deal med Öhlinsdämpare och XT växlar. Du har ju till och med råd (nästan) att köpa en uppsättning kolfiberhjul att ha på sommaren.

Ja det är riktigt bra pris på den, men hur är service på Öhlins dämpare? finns det serviceställen runtom i Sverige för för att få sånt servat?
Modellen är ju riktigt allround så den skulle kunna passa iom det är mest XC och trail som jag utövar.

Men Gen 5 kontra gen 6? är det någon skillnad mer än färg ev. spec?

Gen 5 är 140/130mm och gen 6 är 150/140 utöver geon och då bara trail skulle jag säga. Gen 5 kom 2020 så där går det att göra bättre affärer.

Annars precis som Fundadores skriver är ju Alpha Polestar ett mycket prisvärt alternativ om storleken passar. Gällande servicen på Öhlins så ser jag inte det som något problem även om det måste skickas.

För cykling med utgångspunkt från Lassalyckan så bör cykeln ha fokus på trampeffektivitet om vi pratar slaglängder på 140 mm och uppåt. Jag har cyklat mycket där med min Spectral och innan dess med en Jeffsy. Jeffsyn var inte alls lika trampeffektiv men även med Spectralen så har jag roligare med hardtailen där. Sen har de ju dragit igång liftarna i Vistbacken så ren XC-jonne vore kanske fel väg att gå.

För cykling med utgångspunkt från Lassalyckan så bör cykeln ha fokus på trampeffektivitet om vi pratar slaglängder på 140 mm och uppåt. Jag har cyklat mycket där med min Spectral och innan dess med en Jeffsy. Jeffsyn var inte alls lika trampeffektiv men även med Spectralen så har jag roligare med hardtailen där. Sen har de ju dragit igång liftarna i Vistbacken så ren XC-jonne vore kanske fel väg att gå.
Ja verkligen, det är mycket upp och ner där. Jag har klarat det bra med 120 på Sparken, och skulle ju gärna tänka mig samma eller ett steg längre i slag. tanken är mer xc/trail men i vistbacken kan drt allt kunna bli enstaka turer då jag kanske inte riktigt fastnade för downhill- (än!)

Gen 5 är 140/130mm och gen 6 är 150/140 utöver geon och då bara trail skulle jag säga. Gen 5 kom 2020 så där går det att göra bättre affärer.

Annars precis som Fundadores skriver är ju Alpha Polestar ett mycket prisvärt alternativ om storleken passar. Gällande servicen på Öhlins så ser jag inte det som något problem även om det måste skickas.
Jag ska ringa och tala med dom på Allebike och fråga lite. Det är ju mycket cykel man får oavsett modell av allebike

Bor du nära Strängnäs har bilforum en polestar inne om den inte är såld. 32 900 med dropper. Även någon XC alpha och majestic. Tror dom servar Öhlins dom gör iallafall det till bilar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp