Skum Importmoms på ekrar?

baggy

Aktiv medlem
Efter att DT Swiss hört om allt strul jag gått igenom för att få tag på rätt ekrar beslutade de sig för att skicka 5 ekrar till mig gratis.
Efter någon vecka får jag ett brev där postnord ber mig betala 119,60 kr. för ett paket som jag gissar är från Schweiz.

44,60 kr i importmoms och 75kr(ink. moms) i deklarationsavgift.

Det känns ju lite tråkigt att betala men så kanske det ska vara, eller?. Däremot känns just 44,60 som en konstig summa... Ekrarna kostar ca 7-9kr st säg ca 40kr. Det ska betalas moms på isf. Sedan ska ev. det även betalas moms på frakten de betalat. Ska det stämma med totala importmomsen så måste frakten vara rätt dyr för 5 ekrar, 150kr typ.

Tycker det hela verkar konstigt.

Någon som har erfarenhet?
Kan tycka det är intressant att böka lite.

Bör vara 4,7% tull enligt 8714 92 90 00 eller 0% om det är återimport enligt ursprungsintyg (vilket knappast är applicerbart i detta fall)
Men det är bara att utmana och fråga. Tyvärr har nog DT gjort lite fel när de exportklarerade. Det går alldeles utmärkt att skicka saker från Schweiz till Sverige om man gör det på korrekt sätt. Men spontant känns det väldigt mycket pengar för 5 ekrar.

Men ponera att de satt varuvärdet till 70 kr, det ger ca 3,5kr i import och 20 kr i moms. Sedan 90 kr i frakt, vilket ger 22,50 i moms. Summa 45 kr

Ev slipper du avgifterna om det går att visa att dessa varor ersätter felaktiga varor som redan är tulldeklarerade och betalda.

Tidigare ryktades om att man kunde skriva "gåva" eller "varuprov" på varan för att slippa avgifter, men jag är tveksam till att det stämde. Dessutomr det svårt att göra i efterhand.

Ring tullen och förklara situationen, rapportera sedan här! ?

Har vid ett flertal gånger bett webshoppen skriva ”warranty return” (eftersom det varit riktiga garanti-ärenden)alltid funkat, det har alltså varit från legitima webshop’ar i USA/Kanada. Två av dessa fyra gångerna har tullverket hört av sig o krävt kopia på orginalkvitto för bekräftelse.

Frakt på 150kr är väl inget konstigt. Om det nu är vads som krävs för att kalkylen ska gå ihop,
Det kostar mer att skicka inom Sverige som företag om man har små volymer.

Sen borde det hade kunnat undvikas med rätt declaration, men det gjordes väl bara en vanlig export deklaration med faktiskt försäljningsvärde etc.

Köpte ett par Bar Mitts från USA för några år sen, en modell som inte såldes i Sverige. Det blev ungefär dubbelt så dyrt när tullen gjort sitt.
Själva tullavgiften som sådan var väl OK, men sen kom ju tullens påslag för deras hantering av ärendet, inkl ”ompostningen” till mig.
Där började det kännas riktigt fånigt. Jag har betalat för en vara inkl frakt. Sen gör tullen intercept, och så får jag betala frakten från tullkontoret till mig för att få hem varan. Betala igen för ngt som redan är betalt.

Ja, skatt+avgift på varor som man redan har betalt avgift på lite märkligt. Jag beställde en delar till en sadel som på grund av lite strul kom i två olika baket -> 2*75 kr + skatt. Sedan visade det sig att det glömt skicka en skruv. Den skickades utan kostnad till mig men naturligtvis blev det 75kr+ lite mer skatt. Postnords avgifter är ju värre än Trumps ståltullar :-)

Det är väl inte tullen som tar ut denna avgift, utan fraktbolaget (Postnord, DHL, UPS, FedEx, etc) för att de så att säga "gör" förtullningsjobbet åt dig (sedan att man inte ens kan/får göra det själv är ju en annan fråga)... Tullverket har ju löst det så att fraktbolagen är skyldiga att se till att tull och moms betalas på de varor de fraktar, och de får ta ut en avgift för "jobbet". Det var ju för att postnord struntade i det på paket fr Kina som Tullverket surnade till i vintras och tvingade postnord att hantera alla paket...
Edit: svar primärt till dabac ovan.

Senast ändrad:
geologen sa:
Skicka räkningen till företaget. Om de inte klarar av att skicka reservdelarna på rätt sätt får de ta kostnaden.
Ja, det är klart man gör det när de, i alla fall som jag tolkar ts, av ren snällhet skickar ekrar gratis... Ungefär som om en vän skänker dig en sak, och du får betala för att lösa ut den, klart du kräver vännen på pengar då... Men det finns folk till allt, så varför inte?

ooms sa:
geologen sa:
Skicka räkningen till företaget. Om de inte klarar av att skicka reservdelarna på rätt sätt får de ta kostnaden.
Ja, det är klart man gör det när de, i alla fall som jag tolkar ts, av ren snällhet skickar ekrar gratis... Ungefär som om en vän skänker dig en sak, och du får betala för att lösa ut den, klart du kräver vännen på pengar då... Men det finns folk till allt, så varför inte?

Mitt inlägg riktade sig till MarcusS strax ovan. Sorry för otydligheten.

geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

Ok, då är jag med. Dock kan jag tycka det är vårt svenska idiotsystem det är fel på, där tull/moms plus avgift numer tas ut fr första kronan, vilket i praktiken totalstoppar handel av småprylar som i många fall inte går att få tag på smidigt inom landet. Som jag har förstått det är vi ensamma av EU-länderna att ha det så (de flesta har ett minimibelopp under vilket inga avgifter tas ut), och det kanske inte kan förväntas att alla företag ska känna till de galna specialregler Sverige håller sig med.

ooms sa:
Det är väl inte tullen som tar ut denna avgift, utan fraktbolaget (Postnord, DHL, UPS, FedEx, etc) för att de så att säga "gör" förtullningsjobbet åt dig (sedan att man inte ens kan/får göra det själv är ju en annan fråga)... Tullverket har ju löst det så att fraktbolagen är skyldiga att se till att tull och moms betalas på de varor de fraktar, och de får ta ut en avgift för "jobbet". Det var ju för att postnord struntade i det på paket fr Kina som Tullverket surnade till i vintras och tvingade postnord att hantera alla paket...
Edit: svar primärt till dabac ovan.

Ja, det är ju synd om Postnord som "tvingades" ta ut denna avgift...efter att de gnällt länge och väl om volymerna.

ooms sa:
geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:

Ok, då är jag med. Dock kan jag tycka det är vårt svenska idiotsystem det är fel på, där tull/moms plus avgift numer tas ut fr första kronan, vilket i praktiken totalstoppar handel av småprylar som i många fall inte går att få tag på smidigt inom landet. Som jag har förstått det är vi ensamma av EU-länderna att ha det så (de flesta har ett minimibelopp under vilket inga avgifter tas ut), och det kanske inte kan förväntas att alla företag ska känna till de galna specialregler Sverige håller sig med.

Sverige och Polen, har jag förstått. De flesta EU-länder lär köra 20 euro som gräns, rätt rimlig nivå tycker jag.

Efter att ha läst och insett att det går att se en bild på paketet på moms.postnord.se så har DT Swiss angett värdet på paketet till 20 CHF ca 185kr, vilken "kompispassning". Inte konstigt att postnord vill att jag ska betala.

Jaja, men jag får ju ihop hjulen iaf. Var riktigt svårt att få tag på ekarna i rätt längd... Hittade ingen webshop i eu som hade dem, inte canyon som cykeln kommer från, fick inte svar från svenska distributören. Nu löser det sig förhoppningsvis.

Tack för tyckande och input. Hoppas det kan hjälpa någon annan osäker.

Eländet fortsätter, betalade med Swish... fick felmeddelande om att betalningen misslyckades. Så enligt postnords sida är det inte betalt. Däremot tyckte de om att ta pengarna...

Ringde postnord, de sade att jag skulle vänta så borde pengarna komma tillbaka. Vilket de gjorde sedan när jag kollat idag. Nu betalt...

Tillbaka
Topp