[skvaller] Matti Helminen

Lingon

Aktiv medlem
Vi som använder strava och har semestercyklat på mallis/teneriffa/gc har säkert inte undgått att imponeras av Matti Helminens tider (ofta KOM) upp för massa prestigefulla klättringar. Det är alltså en 42-årig (snart) finsk gubbe som postat tider som allt som oftast är snabbare än 20 år yngre proffscyklister.
WTF?
Är det nåt lurt med hans tider, eller är det bara en übergrym finne???

När är tiderna gjorda? Han var ju rätt grym den gode Matti. När han körde i Landbouwkredit syntes han i ngn utbrytning i Eurosport. Vilket betyder att han var bra. Men jag har dålig koll på vad han gör idag.

Dom flesta tiderna är postade våren 2015, flera år efter att han avslutade sin aktiva karriär, som ju var ganska medelmåttig om man benchmarkar med cyklister utanför Finland.
Han kanske fick en nytändning på gamla dar. :-)

Som GöranS postade ovan så fick han ju en dopingavstängning i slutet av karriären. Den löpte ut hösten 2014. Kanske satsade han på en comeback, men fick ingen styrning?
Blev sur och gick all-in på strava istället? :D

Lingon sa:
Som GöranS postade ovan så fick han ju en dopingavstängning i slutet av karriären. Den löpte ut hösten 2014. Kanske satsade han på en comeback, men fick ingen styrning?
Blev sur och gick all-in på strava istället? :D

Det är väl oki om han kör odopad. Tror dock inte strava kör dopingkontroller.

Svårartat sorgligt dock om någon skulle dopat sig för att sätta KOM på strava....

Bengt-re sa:
Svårartat sorgligt dock om någon skulle dopat sig för att sätta KOM på strava....
Ja, men det finns ju ganska många dokumenterade fall. Ett av dom mest tragiska var en kvinnlig pendlare i Boulder Co, som prostituerade sig för att ha råd med epo. Var en ganska stor story i cykelmedia för 4-5 år sen. Finns även i en tråd på happy.

Lingon sa:
Vi som använder strava och har semestercyklat på mallis/teneriffa/gc har säkert inte undgått att imponeras av Matti Helminens tider (ofta KOM) upp för massa prestigefulla klättringar. Det är alltså en 42-årig (snart) finsk gubbe som postat tider som allt som oftast är snabbare än 20 år yngre proffscyklister.
WTF?
Är det nåt lurt med hans tider, eller är det bara en übergrym finne???

Elcykel. Han har säkert skivbromsar också.

Lingon sa:
Bengt-re sa:
Ja, men det finns ju ganska många dokumenterade fall. Ett av dom mest tragiska var en kvinnlig pendlare i Boulder Co, som prostituerade sig för att ha råd med epo. Var en ganska stor story i cykelmedia för 4-5 år sen. Finns även i en tråd på happy.

Ibland blir man bara ledsen. På riktigt. ?

Helminen fick något slags kontrakt för något mindre belgiskt lag 2015. Hur det sen gick vet jag inte. Så min gissning är att hans form var hyfsad det året.

Han må ha varit medioker på en proffsskala men det kan ju ändå innebära att han hade kapacitet att utmana de allra bästa på vissa segment om han tog dem på största allvar.

Provade googla lite
2015 spöade han iaf Jussi Veikkanen i Finska mästerskapet på tempot. Där Jussi blev trea.
Hur långt de räcker för att ta några segment på Strava, nja

Syreupptaget peakar vid 42 år ålder tror jag, det är någon viktig parameter som peakar där.
Så, ingen spurt eller så, utan jämn belastning, då kan du konkurrera bra länge.

Capra ibex sa:
Har happy blivit Flashback? Löjligt att sitta och skvallra här

Tja...ts funderade vem han var eftersom han inte är speciellt känd och har grymma tider på populära segment på strava. Är kanske inte min sak att avgöra men har svårt att se det flashbackiga i det. Jag är själv från Finland så därför har jag lite följt MH. Tyvärr blev det mindre roligt när han åkte fast..

Tillbaka
Topp