skydd och park-åkning barn

mtbloaf

Aktiv medlem
Min son är ca 124 cm nu, 6 år gammal, hoppar, droppar trappor, har allmänt bra teknik vilket är så kul.

Han har kört mycket Järvsö (det som går att köra utan lift) och nu vill han åka upp i riktiga parken med lift.
Har själv kört mycket där, och tror att det skulle vara lugnt att tex testa Barbro och lite andra grejer som inte är av den stenigare sorten.

Är det någon här som varit uppe i den riktiga parken i Järvsö med mindre barn?

Vad har ni för skydd?
Rygg och bröst?
Neck brace?
Armbåge?

Han kör alltid fullface, handskar och knäskydd, så det är redan klart.

Man vill ju verkligen göra allt för att skydda dem om det skulle bli en krasch.

Skulle vara mycket tacksam för tankar och såklart tips på specifika skydd som funkat bra för folk…

Ryggskydd är det mest givna efter hjälm tycker jag. Oavsett ålder.
Men kör ni lift så skulle jag satsa på knä, armbåge och bröst och ryggplatta.

Vi har kört överkroppsskydd med inbyggt nackskydd när de var små. Tycker det funkar fint och varit en extra säkerhet för även små fullface-hjälmar väger mycket relativt den styrka de har i den åldern.

Sedan knäskydd, armbågsskydd och handskar utöver det.

Jag skulle säga att det berör mycket på barnet. Om barnet kör långsamt behövs inte mycket skydd. Om barnet kör snabbt är det bra med mycket skydd.

Min son började senare. Han kör fullface, knäskydd och ryggskydd. Jag har just köpt bättre ryggskydd med bröstskydd (han fyller snart 13 år).

Vid 6 år skulle jag tänka att en lätt fullface som passar bra är viktigast.

Yes, vi gjorde debuten i Järvsö och Åre vid 6 års ålder.

Fullface
Överkroppsskydd - Scott Softcon JR
Armbågsskydd - Några Everest D3O, helt värdelösa, har därför bytt till Scott som är mycket bättre
Knäskydd - Sweet Jr (de har han typ alltid vid cykling och de är kanske lite underdimensionerade om man jämför med resten av skydden).

Långärmat och långa byxor.

Funderade på neckbrace men hittade ingen vettig i rätt storlek att prova hos lokala mc-nasaren. Upplever annars att MC-butikerna med crosshörna, i mitt fall LellesMC i Uppsala, har mycket bättre urval av skydd till barn än någon cykelbutik jag varit inne i.

Edit: Efter att han dag två skrev av en hjälm och vid två ytterligare tillfällen gjorde ganska spektakulära vurpor är jag av uppfattningen att more is more när det gäller skydd till barn - så länge de sitter bra och är bekväma.

Vi har kört överkroppsskydd med inbyggt nackskydd när de var små. Tycker det funkar fint och varit en extra säkerhet för även små fullface-hjälmar väger mycket relativt den styrka de har i den åldern.

Sedan knäskydd, armbågsskydd och handskar utöver det.
Kommer du ihåg vilket överkropps-skydd som hade inbyggt nackskydd? Låter intressant.

Vi kör en Abus youdrop, den är sjukt lätt, men känns knappt som en riktig fullface.
Det går ändå ganska fort nu, vet inte hur den skulle hantera en riktig krasch.

Yes, vi gjorde debuten i Järvsö och Åre vid 6 års ålder.

Fullface
Överkroppsskydd - Scott Softcon JR
Armbågsskydd - Några Everest D3O, helt värdelösa, har därför bytt till Scott som är mycket bättre
Knäskydd - Sweet Jr (de har han typ alltid vid cykling och de är kanske lite underdimensionerade om man jämför med resten av skydden).

Långärmat och långa byxor.

Funderade på neckbrace men hittade ingen vettig i rätt storlek att prova hos lokala mc-nasaren. Upplever annars att MC-butikerna med crosshörna, i mitt fall LellesMC i Uppsala, har mycket bättre urval av skydd till barn än någon cykelbutik jag varit inne i.

Edit: Efter att han dag två skrev av en hjälm och vid två ytterligare tillfällen gjorde ganska spektakulära vurpor är jag av uppfattningen att more is more när det gäller skydd till barn - så länge de sitter bra och är bekväma.

Jag skulle säga att det berör mycket på barnet. Om barnet kör långsamt behövs inte mycket skydd. Om barnet kör snabbt är det bra med mycket skydd.

Min son började senare. Han kör fullface, knäskydd och ryggskydd. Jag har just köpt bättre ryggskydd med bröstskydd (han fyller snart 13 år).

Vid 6 år skulle jag tänka att en lätt fullface som passar bra är viktigast.

Kör ni softcon ovanpå tröjan?

Jag tänker att skydd som man kan ha utanpå kläderna vore att föredra pga värme och att det ska vara enkelt att ta av när han bara vill äta glass istället :)

Är från Uppsala men bor i sthlm.
Kom ihåg att vi köpte skydd på Lelles när jag var liten, det är fortfarande bra alltså?

Det känns som att motocross skydd är både billigare och lättare att hitta för barn?
Det kanske är vägen att gå.

@Berk Angående hastighet, han kör nog så fort det går, har hoppat små dubblar och step-ups som är högre är han själv. Har börjat känna att bara fullface och knäskydd känns för lite, därav den här tråden.

Kommer du ihåg vilket överkropps-skydd som hade inbyggt nackskydd? Låter intressant.

Vi kör en Abus youdrop, den är sjukt lätt, men känns knappt som en riktig fullface.
Det går ändå ganska fort nu, vet inte hur den skulle hantera en riktig krasch.

https://int.leatt.com/collections/mtb-protection/products/fusion-vest-2-0-jr Kör den fortfarande för yngsta, borde finnas på cross-ställen också. Äldsta har separat nackskydd för vissa aktiviteter.

Tillbaka
Topp