Skyddande kläder XC

Johan S

Ny medlem
Skyddande kläder XC
Jag saknar kläder med skyddsfunktion för CrossCountry. Det som finns nu är ju antingen tunna kläder som ursprungligen designats för landsväg eller kraftiga för downhill/FR, ingenting mittemellan. Detta sagt efter några otrevliga vurpor som kunde ha slutat bättre. Ideerna nedan avser naturligtvis förstärkningar och vadderingar som inte sätter ner rörligheten för mycket. De behövs i många fall enbart ganska tunn vaddering för att skydda mot de värsta skrubbsåren/brotten.

Lång/kortbyxor: De som finns är bra men det skulle vara förstärkningar och en liten vaddering vid knän samt utanpå låren vid lårbenshalsen.

Armvärmare/långärmade tröjor: De som finns värmer bra men även där skulle det vara på sin plats med en tunn vaddering samt förstärkning över armbågarna.

Handskar: De som finns duger bra. Jag har vurpat ett flertal gånger och tagit emot mig med händerna utan skador. Detta av anledningen att det finns en tunn liten stoppning och ett tunnt skinn just vid handflatan där man tar emot sig. Toppen!

Skyddande kläder XC
jag håller med, verkar inte var prio ett direkt. har precis beställt ett ryggskydd från AP som jag hoppas ska rädda ens rygg om man råkar trilla illa. får se hur varmt det blir..

Skyddande kläder XC
Jag vet att jens westergren har ett par långbyxor som han har sytt dit en ficka på knäna på.
Mest för att hålla knäna varma, men man kan ju lätt fixa skyddande kläder själv om man har tid.

Skyddande kläder XC
köpte nyss ett par 3/4 brallor från gore, probike tror jag de heter. har tredubbelt tyg över knäna. har inte ramlat med dem ännu men de värmer bra och skyddar mot blåst. antar att de skyddar ok vid vurpor också. kan rekommenderas, de har bra passform

Skyddande kläder XC
661 MTX långbyxor och Comp-byxorna har vadering på knäna. Sedan finns det armbågsskydd i neoprenliknande material som borde funka under den kallare årstiden.

Skyddande kläder XC
Endura har en del kläder som tål lite mer stryk än vanliga XC plagg. Sök på deras hemsida efter MT500.
Inte att de har skydd insyd, men bra slitstark material som håller vid en vurpa och skydar mot skapsår och dyl.
Azonic Catalyst shorts/pants har en del skydd för knä/höft och är slitstark, men det är definitiv ingen XC plagg. Annars har 661 en del fina grejer.

Skyddande kläder XC
Tjena!

har en Dainesetröja med avtagbara skyddsärmar som är perfekt vid xc. Med tanke på att de är avtagbra med några tryckknappar har jag en skön "vanlig" cykeltröja också. Armågarna ligger i sköna skyddsskålar och det är vadderat en bit ner på underarmen. Skyddar bra, ärmarna är tillverkade i cordura och tål väldigt mycket!

Den är några år gammal men de e grym kvalitet på den så den hänger med ett tag till.

har sett den här tröjan på cykloteket har jag för mej.

Mvh

Skyddande kläder XC
Neoprenskydd är ett bra alternativ. Jag har ett par TSM knäskydd i noepren (alltså ingen plast alls) som jag har nästan jämt när jag cyklar, även vanlig XC. Har skyddat mig från många skrapsår och är även skönt när man slår i knäna i cykeln. Lite varmt på sommaren, skönt och mysigt på hösten. Finns som sagt även som armbågsskydd.

/Per

Tillbaka
Topp