Sladdrigt bakhjul

Makten

Aktiv medlem
Sladdrigt bakhjul
Min stackars Banshee Phantom tycks ha utvecklat ett otäckt syndrom. Tills nyligen trodde jag det berodde på att de usla Ice Spiker Pro har så fisiga sidoväggar, men efter dagens tur med relativt högt tryck verkar det inte så.

Det hela handlar om att bakhjulet "vandrar" så fort underlaget är ojämnt. Det känns till och med på knölig asfalt, ungefär som om man kör med extreeeemt lågt tryck.
Vid närmare påseende sitter alla länkage-bultar ordentligt, hjulet är rakt och allt ser fint ut. Men greppar jag i fälgen så kan jag flexa den utåt otäckt mycket:-/ Bra mycket mer än på någon av mina andra cyklar (som visserligen är bakstela, men ändå). Vidare verkar ekerspänningen väldigt låg på icke drivsidan. Men samtidigt är hjulet som sagt rakt, och det verkar osannolikt att alla ekrar har släppt exakt lika mycket.

Tror ni att det är ekerspänningen som är boven, eller kan det vara nåt annat? Navet är väldigt smalt har jag sett; smalare än fram! Verkar som en galen konstruktion då det finns massor av plats för att ha ett bredare nav. Så då kanske det är extra känsligt med ordenlig ekerspänning.

*ÅNGEST*

Sladdrigt bakhjul
Har du kollat bultarna till dropouten? Dom gängar gärna upp sig. Nästa kandidat är lagerspänningen i navet om du kan justera den. Du borde ju kunna se vad det är som flexar?

Sladdrigt bakhjul
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du kollat bultarna till dropouten? Dom gängar
> gärna upp sig. Nästa kandidat är
> lagerspänningen i navet om du kan justera den. Du
> borde ju kunna se vad det är som flexar?

Dropoutsen sitter som berget, har aldrig rört dem sen jag fick cykeln. Lagerspänningen ser klurig ut. Det finns en mutter på skivbromssidan men inget att hålla emot med på andra sidan. Den genomgående axeln glappar dock betänkligt mot insidan av lagrena, om jag tolkar det rätt. Själv lagret känner man att det "ligger an" en smula (möjligen för mycket), så jag tror inte det är glappt.

Om jag bara tar tag i bakhjulet och sliter det åt sidan med min kroppsvikt över sadeln så kan jag säkert dra det uppåt en centimeter i sidled. Men då vet jag ju inte om det är baksvingen, hjulet, lagren eller sadelstolpen som ger mest. Tar jag däremot och trycker med tummen mot fälgen nere vid kedjestaget så ger det sig ganska lätt ett antal millimeter. Nästan dubbelt så mycket som på min CX och min 29" HT.

Jag provade att lossa på axeln och dra åt den igen, och möjligen blev det en smula bättre. Men jag är osäker innan jag provcyklat. Hur som helst så känns som sagt ekerspänningen på ena sidan olustigt låg, särskilt med tanke på den minimala vinkeln ekrarna har på det fjölsmala navet (smalare än CX:en!!!).

Edit: Måttet mellan flänsarna är bara 45 mm, medan det är 53 mm fram. CX:en mäter 55 mm bak! :-/

Senast ändrad:
Sladdrigt bakhjul
Vad är det för nav du köpt egentligen?

Ryck i dropouten och sen sliter du lite i hjulet löst. Du kan ju lägga fälgen på nåt och se hur mycket navet sviktar om inte annat.

Sladdrigt bakhjul
Rattnalle skrev:
> Vad är det för nav du köpt egentligen?

American Classic Wide Lightning. Hjulen kommer färdigbyggda och har fått riktigt bra omdömen. Dessutom har det ju känts bra förr, så...

> Ryck i dropouten och sen sliter du lite i hjulet
> löst. Du kan ju lägga fälgen på nåt och se
> hur mycket navet sviktar om inte annat.

Vad menar du med rycka i dropouten? Får se om jag har nåt vettigt att lägga fälgen på. Naturligtvis har jag inte tvättat cykeln nu bara för det;-)

Sladdrigt bakhjul
jofahjalm skrev:
> Det är inte bara den superlätta fälgen som
> även är superflexig?

Nja, fram är den betydligt stummare. Och det är ju samma fälg, dock med bredare nav.

Sladdrigt bakhjul
Pluttis skrev:
> Låter som dålig/låg ekerspänning. Hur är
> hjulcentreringen?

Centreringen är bra vad jag kan se. Nu har jag en blaffa till bakskärm ivägen så det är svårt att kika, men eftersom hjulet är spikrakt (kastar kanske nån tiondels millimeter i sidled) så borde det inte ha ändrats. Vilket är det allra konstigaste. Kanske har det alltid varit såhär men att jag helt enkelt inte märkt det förrän nu.

Nå, i värsta fall får jag väl köra tills det rasar och köpa ett kralligare bakhjul helt enkelt. Men det är en rätt olustig känsla. Typ som om ramen vore av, vilket den lyckligtvis inte är. Än.

Sladdrigt bakhjul
Ingen expert men så betedde sig mitt hjul oxå när det va dålig ekerspänning om ja inte minns fel. Om hjulen är nya är det ju ganska normalt att behöva spänna efter lite när dom är ordentligt inkörda!

Sladdrigt bakhjul
Björnsitsen skrev:
> Ingen expert men så betedde sig mitt hjul oxå
> när det va dålig ekerspänning om ja inte minns
> fel. Om hjulen är nya är det ju ganska normalt
> att behöva spänna efter lite när dom är
> ordentligt inkörda!

Det låter ganska rimligt, och trevligt:-) Får väl knalla iväg med hjulet till nån som kan. Bör förhoppningsvis gå fort och inte kosta nämnvärt.

Är förresten fälgen alltid centrerad mellan dropoutsen, eller måste man ha ramen som referens?

Sladdrigt bakhjul
Jag som har samma modell på hoj, och samma modell på hjul, har upplevt samma sak.
Men då var det axeln som hade lossat. Prova att dra åt igen!

Sladdrigt bakhjul
desmo skrev:
> Jag som har samma modell på hoj, och samma modell
> på hjul, har upplevt samma sak.
> Men då var det axeln som hade lossat. Prova att
> dra åt igen!

Jo, jag ska nog riva isär dropoutsen, fetta om allt och dra åt allt inklusive axel ordentligt. Men jag misstänker ändå onödigt låg ekerspänning, om det nu inte är så att det ska vara så för att hjulen SKA kunna flexa. Är de alltför stumma kan jag tänka mig att man drar en eker då och då.

Jag vill minnas att det sagts att bakaxeln är av papier-maché förresten. Kanske kan vara den som spökar?

Sladdrigt bakhjul
Cyklar kan ofta ha 55-60% av drivsidans ekerspänning på icke-drivsidan. Är drivsidan lite låg, vilken den väl kan vara på lätta fälgar, så blir det inte så mycket kvar till icke-drivsidan.
Fast så länge ekrarna inte går slacka så bidrar inte högre ekerspänning till några styvare hjul. Fälgen ska normalt ligga centrerad mellan gaffeländarna/låsmuttrarna.
Ett enkelt sätt att kolla, tipsat av killen bakom Chain-L, är att ställa upp tre likadana burkar eller glas på ett bord, lägga hjulet med fälgen på dem, och mäta avståndet från låsmuttern till bordsskivan.

Sladdrigt bakhjul
dabac skrev:
> Cyklar kan ofta ha 55-60% av drivsidans
> ekerspänning på icke-drivsidan. Är drivsidan
> lite låg, vilken den väl kan vara på lätta
> fälgar, så blir det inte så mycket kvar till
> icke-drivsidan.
> Fast så länge ekrarna inte går slacka så
> bidrar inte högre ekerspänning till några
> styvare hjul. Fälgen ska normalt ligga centrerad
> mellan gaffeländarna/låsmuttrarna.

Hmmm, nog borde väl sidostyvheten ändras? Eller, ju mer jag tänker på det så har du nog rätt. För att flytta fälgen i sidled måste man övervinna ena sidans ekerspänning, vilket den andra sidan hjälper till med. Och med hårdare spänning så blir båda krafterna större och tar ut varandra "lika mycket" som vid lös spänning.

Om detta stämmer så borde det vara ekertjockleken och navbredden som avgör hur styvt hjulet blir, med en viss fälg. Detta tål att kluras vidare på! Kul med mekanikproblem:-)
Men, i så fall torde det inte vara ekerspänningen som är mitt problem. Så det måste forskas vidare.

> Ett enkelt sätt att kolla, tipsat av killen bakom
> Chain-L, är att ställa upp tre likadana burkar
> eller glas på ett bord, lägga hjulet med fälgen
> på dem, och mäta avståndet från låsmuttern
> till bordsskivan.

Smart tips! :-)

Sladdrigt bakhjul
dabac skrev:
> Fast så länge ekrarna inte går slacka så
> bidrar inte högre ekerspänning till några
> styvare hjul.

+1
En metalls styvhet ändras inte med förspänningen.

Samma sak hos hjul, så länge ekrarna inte går slacka ändras inte den (laterala-)styvheten.
Det finns det även mätningar som visar
tension.gif

"Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer. It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.
"
Från: http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

/Håkan

Sladdrigt bakhjul
Jag hade samma känsla i mitt bakhjul som dock blev en aning bättre när jag spände qr:en. Jag tog loss kassetten och fick med halva axeln. Så här såg det ut när jag rev ner navet och fick ut hela axeln.
Kan vara värt att kolla.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.8 KB · Besök: 29
Sladdrigt bakhjul
HåkanC skrev:
> Samma sak hos hjul, så länge ekrarna inte går
> slacka ändras inte den (laterala-)styvheten.

Så vad exakt betyder att ekrarna inte går att slacka?

Edit: För övrigt ändras väl visst styvheten i en metall med förspänningen. Tänk fjäderkonstant. Däremot kommer spänningen i ekrarna öka lika mycket på båda sidor om fälgen ska vara centrerad:-)

Edid 2: Herr Brown skriver därtill att ekerspänningen visst spelar roll eftersom låg spänning gör att vissa av dem kan bli helt slacka när man sitter på cykeln. Och då är det rimligen de närmast marken som ger sig först, då navet "hänger" i de övre ekrarna.

Edge skrev:
> Jag hade samma känsla i mitt bakhjul som dock
> blev en aning bättre när jag spände qr:en. Jag
> tog loss kassetten och fick med halva axeln. Så
> här såg det ut när jag rev ner navet och fick
> ut hela axeln.
> Kan vara värt att kolla.

Oj! Fast jag har inte QR, så det borde jag ha märkt när jag kikade på axeln.

Senast ändrad:
Sladdrigt bakhjul
Det är nog inte en QR på bilden heller... Hur känns stabiliteten i navet/lagret
när du tagit av det från ramen? Särskilt spelet i bodyn?

Att slacka en eker betyder att ta bort all spänning, dvs den blir lös. Typ när det inte
sjunger i den lägre om du knäpper på den.

Det är skillnad på att känna ett glapp; typ dåliga lager, axel av, drop out lös osv, och
att känna att fälgen flexar men med ökande motstånd när man belastar från sidan. Är det
ett glapp eller flex du har? Låter det på något sätt när du testar?

Hur vet du att inte ramen är av? Kan hända vem som helst...

/Morgan

Edit: staflel

Senast ändrad:
Sladdrigt bakhjul
Makten skrev:
> Den genomgående axeln glappar dock betänkligt mot
> insidan av lagrena, om jag tolkar det rätt.

Det skall väl inte finnas något glapp där. Minsta lilla glapp i lagerna så blir det ju en mycket större rörelse vid fälgen.

Som sagts tidigare, ramen kan också vara på väg att gå av. Dags att ta fram luppen och syna ramen.

Sladdrigt bakhjul
Morgan M skrev:
> Det är nog inte en QR på bilden heller... Hur
> känns stabiliteten i navet/lagret
> när du tagit av det från ramen? Särskilt spelet
> i bodyn?
>
> Att slacka en eker betyder att ta bort all
> spänning, dvs den blir lös. Typ när det inte
> sjunger i den lägre om du knäpper på den.
>
> Det är skillnad på att känna ett glapp; typ
> dåliga lager, axel av, drop out lös osv, och
> att känna att fälgen flexar men med ökande
> motstånd när man belastar från sidan. Är det
> ett glapp eller flex du har? Låter det på något
> sätt när du testar?

Det är flex, inte glapp. Lagrena är som sagt såpass hårt spända att man känner kulorna rulla mot lagerbanorna.

> Hur vet du att inte ramen är av? Kan hända vem
> som helst...

Dels har jag synat ramen, om än inte jättenoga, men främst för att jag inte cyklat mer än kanske 20 rundor i skogen på hojen. Vore den av hade den nästan behövt vara det från början.

Fältprästen skrev:
> Det skall väl inte finnas något glapp där.
> Minsta lilla glapp i lagerna så blir det ju en
> mycket större rörelse vid fälgen.

I så fall är hjulaxeln några tiondels millimeter för smal. Får kanske köpa en ny (ska visst vara Maxle) och prova.

Sladdrigt bakhjul
Edge skrev:
> Jag hade samma känsla i mitt bakhjul som dock
> blev en aning bättre när jag spände qr:en. Jag
> tog loss kassetten och fick med halva axeln. Så
> här såg det ut när jag rev ner navet och fick
> ut hela axeln.
> Kan vara värt att kolla.

Sun Ringle??

Sladdrigt bakhjul
marran skrev:
> Kolla om det är hjulet som flexar relativt
> svingen eller om det är svingen som flexar
> relativt sadelröret.

+1

Min Bandit sprack i baksvingen och jag körde nog med det riktigt länge för jag upplevde precis det som du
beskriver. Jag vet inte hur många gånger jag stannade för att känna efter, då det kändes som det var pyspunka eller att bakjulet glappade. Det var aldrig något av det.

Sen tog jag bort allt och hittade sprickan, dock flexade inte mitt hjul som du beskriver det.

Sladdrigt bakhjul
HåkanC skrev:

> En metalls styvhet ändras inte med
> förspänningen

Till att börja med, +1 på detta, fysikens lagar är inte att bråka med och i testscenariot du länkar till visar ju att just detta stämmer. Däremot tror jag den gode Sheldon har fel i sin slutsats:
"Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension"

Som testet är utfört så visar det ju bara en del av de krafter ett hjul utsätts för. Om man tar ett exempel från en vanlig Hellas tur – man går ner med framhjulet först i ett litet drop samtidigt som stigen svänger.

Du kommer då i landningen att öka belastningen på de övre ekrarna i hjulet och stressbefria de undre. Ekrarna på undersidan tappar förspänning och kan inte bidra till den laterala styvheten

För att få ett styvt hjul måste du ha en ekerspänning som är tillräckligt hög så att ekrarna på undersidan fortfarande är i spänn och inte slackar när de belastas vertikalt. Detta blir ju en högre ekerspänning än vad som krävs för ett optimalt resultat i Sheldons testbänk.

Sladdrigt bakhjul
marran skrev:
> Kolla om det är hjulet som flexar relativt
> svingen eller om det är svingen som flexar
> relativt sadelröret.

Hjulet flexar tveklöst i svingen, men det är svårare att kolla hur mycket svingen i sig flexar. Dock är känslan när man cyklar betydligt värre än vad flexet antyder, så jag tror helt klart att det handlar om att ekerspänningen släpper när man sitter på cykeln. Det är det som Sheldon Brown glömt bort i sitt test. Jag väger 85 pannor näck och har därför säkert 50 pannor bara på bakhjulet när jag är fullt kittad. Det är rätt jäkla mycket jämfört med ingenting.

Man borde nog alltså försöka kolla ekerspänningen när nån sitter på cykeln. Vilket inte är helt lätt på egen hand.

Sladdrigt bakhjul
Om det är ekerspänningen bör det om inte allför länge börja gå av en massa ekrar, speciellt om det är vanliga böjda ekrar och inte straightpull.

Så fort en eker slackas börjar utmattningscykeln, vilket är en annan bra anledning till att ha så hög ekerspänning fälgen klarar.

Sladdrigt bakhjul
marran skrev:
> Om det är ekerspänningen bör det om inte
> allför länge börja gå av en massa ekrar,
> speciellt om det är vanliga böjda ekrar och inte
> straightpull.
>
> Så fort en eker slackas börjar
> utmattningscykeln, vilket är en annan bra
> anledning till att ha så hög ekerspänning
> fälgen klarar.

+1

Sladdrigt bakhjul
Makten skrev:

> Om detta stämmer så borde det vara
> ekertjockleken och navbredden som avgör hur styvt
> hjulet blir, med en viss fälg.

Antal också.
Nånstans har jag en liten exceltabell som blir skitful när jag försöker klippa in den här(borde göra den till en bild) som jämför olika antal och olika diametrar.
Men för samma nav och fälg(förutom borrning)så är ett 36H hjul med 1,5 mm ekrar inom några procent lika styvt som ett 24H med 1,8 mm ekrar eller ett 20H med 2,0 mm ekrar.

Sladdrigt bakhjul
Makten skrev:
> Edit: För övrigt ändras väl visst styvheten i
> en metall med förspänningen. Tänk
> fjäderkonstant.

Men fjädringen i en eker är normalt linjär. Dvs tillsätt en enhet kraft och få en enhet förlängning, tillsätt två enheter kraft och få två enheter förlängning osv.

Så vilken förspänning du har påverkar inte hur mycket ekern sträcker sig när du lägger på belastningen från användningen.

För att det skulle ske skulle du behöva en progressiv fjäder där varje ytterligare enhet av kraft ger mindre än en enhet förlängning.

Höga spänningar - om fälg, eker och nav tål det - är bra, för då minskar variationerna i spänning som annars uppstår när hjulet används. Men just för hjulets styvhet så funkar lite kvarvarande spänning vid ett visst ögonblick (knölig kurva t.ex)lika bra som massor av kvarvarande spänning

Sladdrigt bakhjul
Ubu skrev:
> För att få ett styvt hjul måste du ha en
> ekerspänning som är tillräckligt hög så att
> ekrarna på undersidan fortfarande är i spänn
> och inte slackar när de belastas vertikalt. Detta
> blir ju en högre ekerspänning än vad som krävs
> för ett optimalt resultat i Sheldons testbänk.

Om du hade läst texten jag länkade till så hade du sett att max ekerspänning på hjulet i testet var hög, på fälgens kollapsningsgräns.
Annars har du förstås rätt i det du skriver. Förutom att det har mer med styrka än (lateral-)styvhet hos hjulet att göra, det nämns även i texten jag länkade till
"A wheel whose spokes become slack while riding is a weak wheel, because slack spokes cannot support the rim. This can be avoided to a large extent by building wheels with tighter spokes. If spokes are tighter initially, then the sudden increase in flexibility shown in data points 9 and 10 is less likely to occur in use because a tighter wheel can bear a higher load before spokes become slack."

Kuriosa:
Det är inte Sheldon som har gjort hjulmätningarna, det är Damon Rinard, välkänd inom (den engelskspråkiga) cykelvärlden, han har bla jobbat åt Kestrel, Trek, Cérvelo och nu Cannondale/GT.

marran skrev:
> fälgen klarar.

+1

/Håkan

Sladdrigt bakhjul
marran skrev:
> fälgen klarar.
+100
Det är inte för hårt spända ekrar som ger ekerbrott (inom rimliga gränser alltså :-) ) utan dåligt spända ekrar.
[En vanlig 14, 16, 14 pallar ungefär 170kg i drag)

Sladdrigt bakhjul
HåkanC skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För att få ett styvt hjul måste du ha en
> > ekerspänning som är tillräckligt hög så
> att
> > ekrarna på undersidan fortfarande är i spänn
> > och inte slackar när de belastas vertikalt.
> Detta
> > blir ju en högre ekerspänning än vad som
> krävs
> > för ett optimalt resultat i Sheldons
> testbänk.
>
> Om du hade läst texten jag länkade till så hade
> du sett att max ekerspänning på hjulet i testet
> var hög, på fälgens kollapsningsgräns.
> Annars har du förstås rätt i det du skriver.
> Förutom att det har mer med styrka än
> (lateral-)styvhet hos hjulet att göra, det nämns
> även i texten jag länkade till
> "A wheel whose spokes become slack while riding is
> a weak wheel, because slack spokes cannot support
> the rim. This can be avoided to a large extent by
> building wheels with tighter spokes. If spokes are
> tighter initially, then the sudden increase in
> flexibility shown in data points 9 and 10 is less
> likely to occur in use because a tighter wheel can
> bear a higher load before spokes become slack."
>
> Kuriosa:
> Det är inte Sheldon som har gjort
> hjulmätningarna, det är Damon Rinard, välkänd
> inom (den engelskspråkiga) cykelvärlden, han har
> bla jobbat åt Kestrel, Trek, Cérvelo och nu
> Cannondale/GT.

Öhm, ni har ju skrivit i stort sett samma sak, så vad bråkar du om? Ekrarna måste uppenbarligen ha en viss spänning för att hjulet ska behålla sin styvhet när man sitter på cykeln. Alltså ger den fina grafen inte särskilt mycket, då den visar hjulet utan cyklist på cykeln.

happymtb.fr skrev:
> Har du provat att byta bakhjul? Om du inte har ett
> extra bakhjul kan du säkeert låna ett.

Det låter jobbigare än att bara lämna in hjulet för ekerspänning;-) Jag har andra hjul, men inte med samma dropout-bredd. Tror att detta hjul är konverterat från 135 mm till 142 mm. De övriga är 142+ samt 135 tror jag.

Sladdrigt bakhjul
Nu har jag försökt analysera hjulet lite mer och grottat ner mig i herr Browns hjulbyggarskola. Det visade sig att ett av ekerparen på icke drivsidan var betydligt sladdrigare än de övriga, trots att hjulet var extremt rakt. Näst intill omätbart kast i sidled. Jag spände helt sonika dessa en smula, med följden att hjulet är liiiite skevt, medan ekerspänningen låter rätt likvärdig runtom. Vad jag inte riktigt begriper är hur man ska lyckas få hjulet rakt med jämn spänning, när det var rakt med ojämn spänning:-/ Hela fälgen kanske är skev redan obelastad.

Sen läste jag detta: "Don't worry about the left-side tension on rear wheels. If the freewheel side is correctly tensioned, and the wheel is correctly dished, the left side will be quite a bit looser."

Och det är ju på den sidan ekrarna är lite lösa. Så förmodligen är det inget att oroa sig över då, eftersom drivsidans ekrar verkar spända och bra. Därtill: "Before I started using a spoke tensiometer, I used to keep a cassette in my toolbox on which I had recorded my piano playing an F#, a good average reference tone for stainless spokes of usual length."
Det är ganska precis den ton jag får ur ekrarna på drivsidan:-) Något lägre, men inte mer än en halvton eller så.

Kassetten glappar liiiiite mot navet. Fan vet om det har nån betydelse. Får ta en provtur imorgon och se om det blivit bättre.

Sladdrigt bakhjul
jofahjalm skrev:
> Kassetten ska verkligen inte glappa. Har bodyn
> lossnat?

Ingen aning. Hur kollar jag det? Har kedjepiska och grunkor för att ta dän den.
Jag förstår dock inte hur det skulle kunna påverka hjulet. Lagrena sitter ju i navet, eller hur? Och de är inte glappa.

Edit: Jag provade klämma-med-tummen-mot-fälgen-vid-kedjestagsmetoden igen, och nu känns det betydligt styvare:-) Fan vet vilken av åtgärderna som gjort skillnad. Sen ska jag kanske inte ropa hej innan jag provcyklat, men det känns lovande!

Senast ändrad:
Sladdrigt bakhjul
Ta bort kassetten och ryck lite i bodyn.

Du kan också kontrollera svingen med hjälp av ditt #medelklassalized-142+-cp-hjul eftersom navbredden fortfarande är samma och det bara påverkar kassettens placering mot växeln.

Tillbaka
Topp