Slangbyte, är väldigt förvirrad.
Hej allihop! Mitt första inlägg blir väl en ganska amatörmässig fråga; men jag får verkligen inte ordning på ett slangbyte.
Jag har följande att jobba med (se gärna bifogade bilder):
1. Fälgen.På fälgen står det följande: Herrmans STD 14x1840/28.
2. Bredden på fälgen: Bredden på fälgen (yttermått är 25 mm).
3. Slangen. På slangen står det: 40/47-622/635
4. Däcket. På däcket står det: 42-622 (28x1.60-700x40C)
Så; mitt problem när jag köpte en ny cykelslang var att det var helt omöjligt (läs för mig) att få det att passa som det skulle. Slangen känns både alldeles för bred och för stor för fälgen (alltså diametern).
Allt detta har vart på innan, men jag förstår verkligen inte. Är det "normalt" med ett däck som är 42 (vilket jag antar är bredden på slangen) till ett fälg som är 25mm bredd? Min andra fråga är hur i alla dagar jag kan ta typ 15 cm "kvar" av däcket när jag har lagt in däcket i fälgen?
Jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel så allt hjälp uppskattas verkligen. En teori jag har varför däcket blir för "långt" d.v.s. i diameter, är att fälgen är så smal att däcket liksom skjuts med när man måste trycka in däcket i fälgen så att säga. Svårt att förklara men.
Verkligen tacksam för all hjälp.
Jag har följande att jobba med (se gärna bifogade bilder):
1. Fälgen.På fälgen står det följande: Herrmans STD 14x1840/28.
2. Bredden på fälgen: Bredden på fälgen (yttermått är 25 mm).
3. Slangen. På slangen står det: 40/47-622/635
4. Däcket. På däcket står det: 42-622 (28x1.60-700x40C)
Så; mitt problem när jag köpte en ny cykelslang var att det var helt omöjligt (läs för mig) att få det att passa som det skulle. Slangen känns både alldeles för bred och för stor för fälgen (alltså diametern).
Allt detta har vart på innan, men jag förstår verkligen inte. Är det "normalt" med ett däck som är 42 (vilket jag antar är bredden på slangen) till ett fälg som är 25mm bredd? Min andra fråga är hur i alla dagar jag kan ta typ 15 cm "kvar" av däcket när jag har lagt in däcket i fälgen?
Jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel så allt hjälp uppskattas verkligen. En teori jag har varför däcket blir för "långt" d.v.s. i diameter, är att fälgen är så smal att däcket liksom skjuts med när man måste trycka in däcket i fälgen så att säga. Svårt att förklara men.
Verkligen tacksam för all hjälp.
Senast ändrad: