Slangbyte, är väldigt förvirrad.

junt4o

Ny medlem
Hej allihop! Mitt första inlägg blir väl en ganska amatörmässig fråga; men jag får verkligen inte ordning på ett slangbyte.

Jag har följande att jobba med (se gärna bifogade bilder):

1. Fälgen.På fälgen står det följande: Herrmans STD 14x1840/28.
1.jpg

2. Bredden på fälgen: Bredden på fälgen (yttermått är 25 mm).
2.jpg

3. Slangen. På slangen står det: 40/47-622/635
3.jpg

4. Däcket. På däcket står det: 42-622 (28x1.60-700x40C)
4.jpg

Så; mitt problem när jag köpte en ny cykelslang var att det var helt omöjligt (läs för mig) att få det att passa som det skulle. Slangen känns både alldeles för bred och för stor för fälgen (alltså diametern).

Allt detta har vart på innan, men jag förstår verkligen inte. Är det "normalt" med ett däck som är 42 (vilket jag antar är bredden på slangen) till ett fälg som är 25mm bredd? Min andra fråga är hur i alla dagar jag kan ta typ 15 cm "kvar" av däcket när jag har lagt in däcket i fälgen?

Jag förstår verkligen inte vad jag gör för fel så allt hjälp uppskattas verkligen. En teori jag har varför däcket blir för "långt" d.v.s. i diameter, är att fälgen är så smal att däcket liksom skjuts med när man måste trycka in däcket i fälgen så att säga. Svårt att förklara men.

Verkligen tacksam för all hjälp.

Senast ändrad:
622 mm på allt och rimligt rätt bredd - låter som att allt är rätt i storlek. Försök lite till. Se till att den del av däcket du redan fått på ligger i mitten av fälgen/djupt - då underlättar det den sista lilla biten som ibland kan vara lite kinkig. Blöt däcket med såpavatten om det ej går ändå - då glider den lite lättare.

42-622 (däcket), betyder att däcket är 42mm brett och gjort för en fälg som är 622mm diameter. I dagligt tal kallat 28tum.

Slangens märkning visar att den är optimal mellan 40 till 47mm 622 eller 635mm fälg. Det är alltså en standard 28'' slang.
Parantes, innan hjulstorlekar var normaliserat över hela världen fanns det hjul med 635mm mått som även det kallades 28''.

Fälgens bredd är inom det godkända och ganska normal citybikebredd. Allt ska alltså passa ihop.

Tips, blås upp slangen ett pumptryck med en golvpump (den ska precis ha antagit sin runda form) och montera den i däcket. Då veckar den sig inte. Däckets ena sida ska precis som ovan beskrivet vara monterat på fälgen och ligga i mitten. Ska vara löst liksom.

Senast ändrad:
junt4o sa:
Hej allihop! Mitt första inlägg blir väl en ganska amatörmässig fråga; men jag får verkligen inte ordning på ett slangbyte.

Jag har följande att jobba med (se gärna bifogade bilder):

1. Fälgen.På fälgen står det följande: Herrmans STD 14x1840/28.
Det där är inte fälgen, det är fälgbandet. 14 mm brett, 1840 mm långt/i omkrets. 28 antar jag är en referens till att det passar till 28”-fälgar.
junt4o sa:
Så; mitt problem när jag köpte en ny cykelslang var att det var helt omöjligt (läs för mig) att få det att passa som det skulle. Slangen känns både alldeles för bred och för stor för fälgen (alltså diametern).

Det låter som att du har rätt grejer. Man kan använda en slang som är smalare än däcket för lättare installation. Världen går inte under för det. Blir en skitaning lättare att få punktering. Blås/pumpa upp slangen så att den precis får rätt form så ordnar sig nog bredden.
Längden är mest en fråga om monteringsteknik. Gäller att inte dra i slangen, utan mest lägga den på plats lätt och fint.
junt4o sa:
3. Slangen. På slangen står det: 40/47-622/635.
Slangen är avsedd att användas med däck som är mellan 40 och 47 mm breda, och 622 till 635 mm i diameter där däck och fälg överlappar.

junt4o sa:
4. Däcket. På däcket står det: 42-622 (28x1.60-700x40C).

Samma storlek angiven enligt några olika ”standarder”.
42 - ungefärlig bredd i mm
622 - diameter i mm där fälg och däck överlappar

28 - ungefärlig ytterdiameter i tum av däcket monterat och pumpat
1.60 - bredd i tum.
700x40C är samma storlek i ytterligare en standard.

Senast ändrad:
det går på 622 bra med 584- och 559-slang också.

men den får inte vara större än 622.

och i det här fallet inte bredare än för 42 mm däck.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp