Slanglöst ?

Rsdea

Ny medlem
Slanglöst ?
Skaffa ny hoj nyligen och tänkte nu ska de bli tubless ! Hade möjligheten på min förra hoj men det blev aldrig av. Så nu slog jag slag i saken och fixa det.
Så idag, andra vändan på hojen så får man inte punka på skiten!.
Har säkert cyklat 150 mil på slang utan punktering. När jag va inne i flytet på fin grusväg börja det pysa och spruta vätska på hela mig och cykeln.
Man har ju hört så mycket att när man får punka på tubless med vätska i lagar det sig själv !
Mitt gjorde inte det. Så det va bara att promenera hemåt.
Fördelen va dock att det bara vara att trycka i en "korv i hålet så va det tätt sen.
Det typiska va att efter att alltid åkt slang så hade jag såklart ej lagningsutrutning med mig.
Så nu har jag lärt mig en läxa. Hålet va ca 3mm mitt i däcket.

Slanglöst ?
Körde ner för långsvängen i Åre i somras. Kom till ett parti nylagd kross-sten. Bromsade inte in. Räknade till 30+ hål i däcken... alla hålen tätades och jag kunde cykla vidare. Schwalbe Rocket Ron samt Schwalbe Doc Blue tätningsvätska.

Slanglöst ?
Slangen styvar upp däcket. Det gör det mindre följsamt med sämre rull och grepp, men det hjälper också mot genomslag.
Tvärtemot vad många tror, måste du höja trycket för att inte klämpunka däcket och bukla fälgen när du byter till slanglöst. Prova att öka 0,2 bar.

Slanglöst ?
Slanglöst är ju inte någon sort magi som lagar alla hål, får du ett hål som blir så pass stord su beskiver så hade du inte klarat dig med slang. Istället för att ha med korv ut, kan du ju också trycka i en slang. Tugggummi, gaffa tejp eller vad som helst som kan föra jobbet..

Rsdea sa:
Skaffa ny hoj nyligen och tänkte nu ska de bli tubless ! Hade möjligheten på min förra hoj men det blev aldrig av. Så nu slog jag slag i saken och fixa det.
Så idag, andra vändan på hojen så får man inte punka på skiten!.
Har säkert cyklat 150 mil på slang utan punktering. När jag va inne i flytet på fin grusväg börja det pysa och spruta vätska på hela mig och cykeln.
Man har ju hört så mycket att när man får punka på tubless med vätska i lagar det sig själv !
Mitt gjorde inte det. Så det va bara att promenera hemåt.
Fördelen va dock att det bara vara att trycka i en "korv i hålet så va det tätt sen.
Det typiska va att efter att alltid åkt slang så hade jag såklart ej lagningsutrutning med mig.
Så nu har jag lärt mig en läxa. Hålet va ca 3mm mitt i däcket.

Slanglöst ?
Slanglöst funkar inte på pendlare, funkar ypperligt i skogen när man behöver luft för ca 2-3h men sen när man ska till jobbet å hem så kan det innebära att man får leda hem cykeln eller stå i 10min och pumpa eftersom hjulet slutat hålla tätt helt plötsligt....

Slanglöst ?
Felmonterat å felmonterat, snarare när det börjar bråka så kommer det att bråka med en tills man ger upp å kör med slangar igen.

å det e inte 2-3h som e problemet utan att det är det den tiden man själv varit ute å lekt, men när man ställer hojen i cykelstället utanför jobbet och man ska nyttja cykeln efter ca 8-10h och det trycket är kasst. well, då e det ju problematiskt eller hur?

Mitt problem var att fälgen på nått sätt hade börjat släppa ut luft vid ventilhålet. Och hur mycket jag än försökte täta så blev det aldrig bra nog.

Framhjulet var det aldrig problem med eg, det höll minst 1-2 veckor innan jag behövde pumpa men bakhjulet var katastrofalt kasst.

Senast ändrad:
Slanglöst ?
Lingon sa:
Slangen styvar upp däcket. Det gör det mindre följsamt med sämre rull och grepp, men det hjälper också mot genomslag.
Tvärtemot vad många tror, måste du höja trycket för att inte klämpunka däcket och bukla fälgen när du byter till slanglöst. Prova att öka 0,2 bar.

Har ju iofs aldrig fått klämpunka på däcket men däremot flertalet slangar. Och min erfarenhet på CX i skogen talar också för att tubeless är bäst. Första rundan i skogen kom jag knappt 1 mil innan jag fick punktering. Ett flertal slangar och punkaspray-räddningar senare bytte jag till tubeless. Har inte behövt bryta en runda förrän jag skulle byta däck och inte fick tubeless att funka så jag körde med slang. Blev en tur på ca 5km. Har fått en synlig punka med tubeless och trodde jag skulle behöva bryta men en omgång pump och ca 10min tog det innan det slutade spruta.

Tillbaka
Topp