Slipade solglasögon eller sportglasögon med insats?

Pelle Hå

Aktiv medlem
Ja, som rubriken antyder. Vad är bäst; vanliga slipade solbrillor eller tex Rudy Projekt med clip-on insatsoptik?

Fördel som jag ser med RP och liknande är att man kan byta mellan mörka, gula eller klara glas.
Kanske bökigare att använda? Vad tycker ni som har provat?

Har testat med kontaktlinser men det funkar inte. Har nog för torra ögon för de bara åker omkring på ögat (dvs jag ser sämre än utan linser) och när de suttit i en längre stund har jag t.o.m tappat dem.

När min syn har varit stabil länge nog åker laserkniven fram, men så länge behövs ett alternativ.

Slipade Oakley kanske? De kan man få med valfritt glas för iaf vanliga synfel. Då slipper man en insats, nackdelen är väl att man inte kan byta färg på glasen om man inte slipar flera. Sen är de rätt dyra med. Synsam i Jönköping skulle ha ungefär 3000kr för ett par, men bör gå att få billigare i någon vettigare affär med då de slipas av Oakley och affären bara säljer det som är beställt.

Jag körde med slipade ray-bans när jag såg dåligt. Funkis både på hoj och och avenyyyyn. ;)

Jag har ett par Rudy Project med två olika glas, ett par mörkare och ett par klara. Det går på ungefär en minut att byta mellan dem vilket jag tycker är tillräckligt smidigt. Jag har aldrig lyckats få dem att imma igen hittills och de verkar hållbara så jag är nöjd.

HaR rudy project rydon med inserts plus tre olika linser. Tycker att det är klockrent:

PLUS

billigt system som man kan fixa själv utan att vänta på leverens frn oakley etc
lätt att byta färg på linser
billigt att byta linser om man får repor
billigt att byta styrkor i själva inserten om ögonen förändras

MINUS

en del tycker att inserten kommer lite nära ögat - men stör mig inte
marginellt tyngre än slipade glas a la oakley (men om optikern lägger in plastlinser i inserten så väger de väldigt lite)

Jag tycker valet är lätt: inserts funkar kanon!

ja har kört med slipade Oakley M-frames i 4 år. Jag är hur nöjd som helst. Bara linsen kostar väl en 2500spänn via synsam men det är lätt värt det. Rekommenderas.

Jag har Rudy Project med insats och Bollé med slipade glas.
Tycker att glasen på Rudy Project brillorna hamnar för nära ögonen (fast det fungerar ändå hyffsat) så jag använder oftast de slipade Bollé brillorna.

Ett tips i all vänskaplig mening , kolla på andra märken om du
inte absolut måste ha oakley.

Citerar mig själv:

"Undvik oakley om du har behov av slipat glas (dvs med glasögon styrka)
Köpte ett par O scar och ville ha slipat glas... Fick en chock när glasögona
dök upp, 4210:-!!! Visade sig att båge +glas 2200:- + Nytt slipat glas kostade mig 2010:- Försäljaren var rättså luddig i förklaringen när
jag beställde kan tilläggas."

Om jag inte valt iridium glas hadde det blivit 5-600 billigare.
Och det var svårt att få ett fast riktpris av försäljaren...

Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Upplever ni att det kommer in skit mellan
> insatsglasen och solglasen när det är
> lerigt/blött?

Nej.

Oakley blir för dyrt. Visst har de bra glas men det blir för mycket ändå.

RP har jag haft och de är helt ok. Lite mycket jymden över dem, men kvaliteten på bågarna var kanon och glasen helt ok. Lyckades dessvärre supa bort dem i Frankrike för två år sedan.

Pelle Hå skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Nej.
>
> Bra

Ja.

Främsta fördelen är att glasen sitter högre upp. Med vanliga glasögon ser jag öve rbågarna när jag cyklar, å hela världen blir en fylla.

Jag kör med slipade Oakleys precis som cerro skriver. Dock kan du inte ha vilka modeller som helst utan bågen måste omfamna glaset. Har haft mina i flera år nu och är fortfarande supernöjd med dem. Tyvärr så blir det dyrt med slipade oakley men som vanligt är det en prioriteringsfråga.

Jag kör med slipade Prada från synoptik, gick lös på 4500:-. Ungefär samma pris som mina "vanliga" glasögon.

Allt under 6000:- är billigt för glasögon.

Pelle,....det grå fan itne att cykla med galsögon..:) Men jag hade samma problem som du med att linserna torkade när jag körde cross. Jag löste då problemet med en flaska saltlösning för ögonen som man helt enkelt spolade ögonen med precis innan man drog ut.

Vet inte om det hjälper för dig, men jag tror garanterat det är värt ett försök.

Jag förordar också linser om det bara är möjligt. Det finns en massa nya sorter som ska vara bättre för oss med lite torrare ögon så testa flera sorter innan du överger tanken på linser.

Om du inte redan gjort en massa försök så skulle jag prova lite mer lins-alternativ först eftersom du varit inne på den vägen. Det är så mycket behagligare än brillor redan när linserna fungerar halvbra.

Men att få rätt form och storlek på linsen är helt kritiskt för att de ska sitta stilla. Eftersom det finns fler ögonformer än linsformer så gäller det att lins-optikern chansar rätt på vilken variant som faktiskt fungerar för dig. Och det kräver väl rutin och tur som så mycket annat, så en annan optiker eller prova att diskutera problemet med din nuvarande.

Efter 15 års linsbärande så har mina ögon gett upp och efter ha testat i princip alla mjuka linser på marknaden så har jag gett upp. Alla kan inte ha linser tyvärr och min erfarenhet är att de olika typerna skiljer sig rätt lite i komfort om man har torra ögon.
Jag har ett par RP brillor som tar insets- någon som vet vad det kostar att skaffa slipade glas till? Vad kostar ett par billigare (typ Bollé) med slipade glas?

Jag kan rekommendera Laser... Visst ca 25000 spänn är mycket pengar men sen så är ju "problem solved". Vad kostar det inte med vanliga glasögon, solglasögon och/eller sportglasögon med slipade linser och/eller linser, och byte av dessa lite då och då, då de blir omoderna/går sönder/sups bort i Frankrike...

Fast det är klart har inte synfelet varit stabilt så är det väl inte riktigt aktuellt, synd, för annars är du inne på rätt spår skulle jag säga.

/CJ

Ville: Mja jo, jag tycker det har funkat rätt bra hittills förutom när jag svettas riktigt mycket. Har inte kört vid blöta förhållanden än. Fram tills i vintras (någon gång efter vi var i Spanien) så har jag kört utan brillor och tyckt att det varit ok. Har dock insett att jag tappar lite på att inte se helt hundra.

Micke, Erik, Ville: Ja, jag kanske får ta ett snack med optikern och testa några andra märken.

cjmax: Just nu känns det som att jag får ta den smällen. Men det blir tidigast om något år.
Har bara haft brillor i 1,5 år men jag hatar det. Varje dag.

Hur gör man med insatsglas förresten? Om vi tar RP tex, köper man bågen hos LBS och sedan knallar in till optiker och får glas isatta, eller hur funkar det?

Pelle Hå skrev:
> Hur gör man med insatsglas förresten? Om vi tar
> RP tex, köper man bågen hos LBS och sedan
> knallar in till optiker och får glas isatta,
> eller hur funkar det?

Så fungerar det....

Jag kör med ett par Police solbrillor med slipade glas som jag köpt på Synsam. Funkar perfekt, det sura är väl att det blir lite mörkt när solen inte lyser specielt mycket. Viktigast är ju att man ser genom brillorna när man ligger lutad framåt vilket jag inte gör med mina vanliga glas. Därför blir det tilla att köra med solbrillorna jämt, ljust som mörkt.

Ett steg i rätt riktning!

Kör nu med silikonbaserad lins som heter PureVision Toric, från Bausch & Lomb, och de funkar mycket bättre. Inte perfekt, men en avsevärd förbättring. Tom såpass bra att jag kan ha dem framför datorn om det inte blir allt för länge.
Det är egentligen en dygnet runt-lins, men funkar även bra som vanlig månadslins (ta ur på natten) för folk med torra ögon.
Lättare hantering tack vare att de är styvare än vanliga månadslinser.

Köpte ett par RP med insert MED liten läsruta också, ser äntligen cykeldatorn utan besvär. På Sportoptik i Sthlm, hade med mig min senaste synundersökning. Funkar jättebra.

Jula har jättefina transparenta snygga skyddsglasögon med läsglas i underkant för 39 kr. Jag har både Rudy Project och Adidas med dyra instaslinser, men Julas regerar nu i höst. Finns i olika styrkor från +1 till +3.

Kolla på framesdirect.com. Köpte mina oakley med slipade Transitionglas (dvs dom reagerar på solen och mörknar) tror jag landade på strax över 2000:- för dom.

JeJa skrev:
> Kolla på framesdirect.com. Köpte mina oakley med
> slipade Transitionglas

Vilket passande namn! =)

> tror jag landade på strax över 2000:- för dom.

Det var billigt! Klart värt att kolla upp om det blir aktuellt. Dvs om jag ledsnar på linserna trots allt.

Tillbaka
Topp