Slippa stödhjul! Råd av andra småglin.

Tindra Bus

Ny medlem
Jag började cykla i juni-07 på min nuvarnde 12-tums cykel, hade innan bara larvat runt på en trehjuling. Nu cykelpendlar jag dagligen ca 1 km till dagis. Hoppas på att kunna cykla ett bra tag till i vinter.
Min fråga är om jag kommer lägga undan mina trögrullade stödhjul under nästa sommar. Tror ni det är för tidigt, jag fyller 3 år i februari.

Bild på min cykel:
DSCF2389.JPG ht=544

Märkte att pinnen där bak stjälpte mer än den hjälpte för cykeln blir fasen så mycket tyngre och välter det bara lite så orkar inte de små att rädda upp vurpan. Den funkar lite som en hävstång alltså, eller balanspinne, tänk lindansare, fast tvärt om.. Jag tog bort den och höll under sadeln istället. Lite får man väl orka böja på ryggen om man ändå ska springa efter =)

Att vänta till våren är nog melodin. Och då vara beredd att springa bakom och passa ett bra tag. Eller bara hissa upp stödhjulen lite och låta rullet komma av sig själv. Röstar nug på 2:a varianten. Har provat båda ;-)...

Som ww fattar väl alla att stöden skall bort. och som du mycket riktigt påpekar lär det ju inte sitta några maskinlager i de naven, men det låter ju som en underbar vår-aktivitet att plocka bort dem. Då får du en fresh start utan gamla ovanor som kommer med långasmma extrahjul dessutom.

3 eller 4 måste vara en individfråga men det är då det brukar ske ungefär.

Jag tror oxå på att vänta lite. Jag kan inte vänta tills jag får en cykel. Kan snart gå iaf. Måste vänta tills mina ben blir lite längre.
P.S Snugg hoj..

Borde det inte fungera att höja upp hjulen så att det går att cykla på två men det ändå finns ett stöd som hindrar läskiga olyckor när koncentrationen sviker?

I min familj har stödhjul och alltid varit bannlysta. Onaturligt tillbehör.
Leta reda på en lagom lång och lagom brant nedförsbacke sen är det bara att skjuta fart på det lilla livet så lär han/hon sig att både cykla och vurpa inom en halvtimma :o)
Både mina barn och barnbarn har lärt sig cykla med framgång genom den metoden.

/G

Ett lite udda tips:
Montera bort pedalerna och sänk sadeln i botten och låt adepten sparka sig fram till en början. Efter ett tag kan man prova i nåt svagt utförslut, förslagsvis på gräsmatta. Efter ett tag när de fått in känslan av att rulla fram sätter man på pedalerna och tränar lite starter. Det funkade bra för min 3-åring.

//Per

Det är lite svårt att veta hur jag ska lägga tyngdpunkten i kurvorna, jag lutar gärna utåt... det känns som om jag håller på ramla av cykeln då. Lite läskigt. Tänkte att det kanske löser sig när jag tar bort stödhjulen.
Sen har jag hittat ett hopp som jag svänger förbi på väg till dagis. Försöker öva mig på att hoppa som de stora killarna/tjejerna. Det ser ju inte lika häftigt ut med stödhjul...:)

Tillbaka
Topp