Sliten kedja källa till växelproblem?

tobbeviking

Ny medlem
Detta blir mitt första inlägg på för mig detta nyfunna forum, så hej på er! =)

Det är så att jag blivit manad av en vän att köra cykelvasan!
Min tjej har också hakat på min nyvunna utmaning och tänker cykla halvan.
Jag har köpt mig en ny hoj som jag ska köra, min tjej ska få ärva min Cycle Pro Stoney point till ändamålet.
Nu är det väl så att min trotjänare fungerat just som en sådan, och inte speciellt flitigt heller. Jag har gud förbjude inte gett den kärlek i tillräckliga mått.
Så Cycle Pro:n ska renoveras lite.
Ikväll gick jag igenom hojen och konstaterar att den behöver nya däck, en ny sadel, ett par nya trampor och förmodligen bara en ny kedja i drivlinan.
Så nu till min egentliga fråga...
När jag försöker växla hojen så sker följande:

Vevpartiet: Här beter sig kedjan väldigt motsträvigt när den ska upp på större drev från mindre från mittendrevet till största är det mest problem, från stort till mindre går lika klockrent som alltid.
Bakhjulet: Vissa lägen fungerar klockrent, men den har svårare att växla från mindre till större drev även här, stort till litet går bättre men inte bra. Den gör en typisk tvekan mitt i kassetten och kräver två klick på reglaget innan kedjan byter läge.

Kedjan: Ja... hur sliten är den?.. hur långt är ett snöre? Alltså jag kör till vardags enduro och tycker nog att den går att bryta väl mkt i sidled mot vad jag tycker verkar rimligt. Så innan jag pillar på ngr inställningar på växlarna. Påverkar en sliten kedja mkt hur väl växlarna fungerar?

Komponenterna är Shimano STX och kedjan är en IG31 allt är orginal så fel val av kedja osv kan uteslutas men fråga gärna om fakta saknas... all matrialfakta har jag läst mig till här och på bitarna på hojen.
Learning by doing so please be gentle =D
//Tobbe

Senast redigerad av en moderator:
Det låter som om du behöver spänna framväxelvajern något. Det gör du på justerskruven uppe på växelhandtaget.

Bak så låter det som om det är skit/rost i höljena, jag skulle tippa på att en ny vajer och hölje avhjälper problemet.

Sliten eller inte? Svår fråga när man inte har grejerna framför sig och kan känna och kolla på dem.

Så långt har jag vågat sträcka mig att jag justerat wiren till framväxeln och det avhjälpte inte problemet. Bak har jag fått snurr på rätt ok, men den klättrar dåligt vissa växlingar även om föraren rör sig. Wiren till bakväxeln har jag kollat igenom och smörjt just med tanke på rostproblemet och faktiskt så var det under just höljena inte en rostfläck, avskriver dock inte det problemet helt.
Men finns det inga mått på hur en frisk kedja borde hålla sig inom i sidledstyvhet eller vad man ska kalla det?
//Tobbe

Du mäter hur lång kedjan är.

Eller rättare sagt hur lång ett visst antal länkar i kedjan är.

10 länkar (20 halvlänkar, en länk består av en ytterlänk och en innerlänk) skall vara 10" altså 245mm Hur mycket längre den är avgör hur sliten den är. hur mycket du kan böjja den i sidled är ovesentligt.

Byter du en sliten kedja så skall även kassetten, det är dreven bak, bytas. och i värsta fall även dreven fram.

Men min röst går på att du i första hand byter växelvirar med höljen, samt rengör och smörger upp växlarna, då skall de lira efter en injustering.

Kompleterar efter att jag sett ditt inlägg, rengjör och smörj växlarna, och se ttill att virarna är välsmord, även reglagen kan behöva smörjas något på en cykel som inte skötts som den skall.

Senast redigerad av en moderator:
Ok... snabba svar och snabb åtgärd ( Hojen stod redan upp och ner i köket )

Kedjans slitage må vara outrett, men nya är varken kedja eller kassett vid nogrannare syn ;) Men jag plockade återigen bort wirehöljena till bakväxeln och kollade om där var rost. Jupp! Ett hölje missade jag tydligen första gången och det var det som är närmast växelföraren. Gjorde rent med svinto och smörjde med lite 5-56 och vipps så funkade bakväxeln klockers! Så en ny wire med höljen blir det helt klart till bakväxeln.
Reglagen fick sig en dust olja redan i första omgången faktiskt.
Precis i detta ögonblick drabbades jag av total hybris och gav mig i kast med justerskruvarna på framväxeln! Tydligen så behövdes ett par varv på en av dom skruvarna för att få den att växla vettigt.
Nu växlar den med godkänt resultat upp och ner vänd på köksgolvet iaf. Imorgon blir det test i stora vida världen :)
Tur att det blir en del träning innan vasan så hinner jag/vi upptäcka om det är något mer som måste bytas, vore ju trist att stå med totalras på drivlinan under vasan =/

Tack för hjälpen!
//Tobbe

Kan nog inte bidraga med så mycket har inte cyklat mycket själv än men det jag vet var att min sunn fick sig ett rejält lyft av att byta kedja. växlarna blev bra mycket bättre efter det. Jag bytte även de där "trissorna" på bakväxlen. Nu fick jag dock lite motivation att se över vajrar och höljen

Ok... Idag gjorde jag ett litet test.
Köpte en kedjebrytare och en billig kedja på Jula som var specad som IG-kompatibel.
Nu växlar den som aldrig förr, ny wire till bakväxeln så kommer den funka till tjejen att vänja sig på.
Men jag kommer absolut att byta kassett och kedja innan starten i vasan om inte tidigare.
Nu har vi iaf fått ihop två fungerande hojar som vi kan köra med, ser det lite som konstgjord andning/nödreparation.

Men om jag nu byter krans och kedja... För jag blir inte riktigt klok på detta när jag söker på det på forumet. Men är det vettigt att skifta till en kassett och kedja av HG-typ och behålla mina framdrev IG? Eller är det smartare att köpa en omgång IG pryttlar som förmodligen blir det sista skiftet på denna hojen.
//Tobbe

IG och HG är kompatibla med varandra bak, dvs kedja/kassett. Du ska däremot inte använda en Shimano HG kedja på ett IG vevparti. En SRAM-kedja funkar på båda, den är liksom lite färdiginsliten, samma sak gäller de där rackarna med ett Z på, dom är nästan färdigutslitna direkt ur förpackningen.

Ok... tror det börjar klarna lite.
Har jag fattat rätt om jag kan välja en HG-kasett och en IG-kedja, eller rättare sagt ngn av dom två kedjor du nämner som "inslitna"?
//Tobbe

Tillbaka
Topp