Sliten kedja?

trek4ever

Ny medlem
Sliten kedja?
Är det någon som har någon koll på hur man mäter om en kedja är sliten. Har ingen speciell kedjemätare som man kan köpa. Finns det något mått för, t.ex ett skjutmått, så man kan se om kedjan är sliten? typ 10 länkar ska vara X cm? Jag har en Shimano kedja.

Sliten kedja?
hmm det där kunde jag ju... ^^

Vi får hoppas att någon med bättre minne minns hur det skulle vara, jag har för mig man mätte 11 länkar eller något och kollade hur mycket kedjan hade sträckts.

Sliten kedja?
zvenzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.sheldonbrown.com/chains.html#wear

The standard way to measure chain wear is with a ruler or steel tape measure. This can be done without removing the chain from the bicycle. The normal technique is to measure a one-foot length, placing an inch mark of the ruler exactly in the middle of one rivet, then looking at the corresponding rivet 12 complete links away. On a new, unworn chain, this rivet will also line up exactly with an inch mark. With a worn chain, the rivet will be past the inch mark.

This gives a direct measurement of the wear to the chain, and an indirect measurement of the wear to the sprockets:

* If the rivet is less than 1/16" past the mark, all is well.

* If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.

* If the rivet is 1/8" past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.

* If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones.

Sliten kedja?
JT skrev:
> Köp en kedjemätare. Det är inte dyrt.

Varför det?
Den mäter inte kedjeslitaget lika exakt som en tumstock gör.

Mha en tumstock mäter man avståndet mellan kedjenitarna, det är ett direkt mått på hur sliten kedjan är.
Använder man en kedjeslitmätare mäter man inte mellan nitar. Den mäter mellan kedjans rullar. Att mäta mellan rullar kan ge ett felaktigt resultat, det finns de som har skrivit här tidigare att de har råkat ut för det.

Varför många kedjeslitmätare inte mäter det de skall mäta förklaras här:
http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

/Håkan

Sliten kedja?
Att du inte får exakta kedjeförlängningen låter rimligt, men det är ju inte heller det som är avgörande. Det är ju rullarna som går emot kuggen och det är därför relevant att mäta just mellan rullarna. Teoretiskt resonemang kan ge en annan slutsats möjligvis, men om teori och praktik tycks stå i konflikt med varandra föredrar jag praktiken. Dvs studera de två delkomponenterna och hur de interagerar, inte studera enskild komponent och suboptimera utan hänsyn till helheten.

Sliten kedja?
HåkanC skrev:
> Varför det?
> Den mäter inte kedjeslitaget lika exakt som en
> tumstock gör.

Ånej, boo-frickin-hoo.

Fönker 'e så fönker 'e. Å fönker 'e inte så kan de' kvitta.

Sliten kedja?
plumse skrev:
> ... Det är ju rullarna som går emot
> kuggen och det är därför relevant att mäta
> just mellan rullarna.
...

Nej, det är ju inte det eftersom rullarna trycks åt samma håll av kugghjul men åt olika håll av kedjemätaren. Beroende på var slitaget ligger så blir det olika. Rullarnas slitage påverkar inte kedjans funktion och skall därför inte mätas. Förklaras utförligt på den sida HåkanC länkade till.

Dock så fungerar en "felaktig" kedjemätare utmärkt till att upptäcka slitage med. När den signalerar sliten kedja så finns det förmodligen lite till att ta av om man mäter på "rätt" sätt. Den är ju lite enklare att använda än å hålla på och krångla med huvudräkning och annat jobbigt. Jag använder min till att mäta regelbundet istället för inte alls. Bättre att kassera än kedja för tidigt än för sent p.g.a. att man inte orkat mäta och räkna med tummstocken eller mätt fel.

Sliten kedja?
Jag tog till mig resonemanget på den där sidan det länkades till men jag håller inte med om att det är rätt. Hela systemet måste inbegripas i analysen och då duger det inte med att exludera rullarna.

Sliten kedja?
Hur menar du då?

Det är ju rullarna som ytterst sliter på kugghjulen och det först när deras cc-mått blivit för stort.
Men om du trycker rullarna åt samma håll så är deras cc-mått konstant oavsett hur slitna själva rullarna är. Det enda som ändrar rullarnas cc-mått är länkpinnarna och länkbussningarnas slitage.

Sliten kedja?
plumse skrev:
> Alla slitagemätare trycker på rullarna så det
> behöver du inte fundera på. Dravlet om att mäta
> mellan nitarna är bara teoretsikt flum som inte
> har med verkligheten att göra. Slitagemätaren
> simulerar en kugg fram resp en kugg bak och drar
> isär kedjan vilket av en märklig slump råkar
> vara precis som i verkligheten =)

Bara det att det inte är det avstådets förlägning, i sammband med kedjeslitage, som gör att man bör byta kedja.
Det som istället gör att man borde byta kedja är att avståndet mellan två rullar som dras åt samma håll av samma kuggkrans är för långt.

Sliten kedja?
Brukar få en olustkänsla i kroppen och bli allmänt otrevlig mot allt och alla. Då byter jag kedja och glädjen kommer åter. Mina vänner återvänder och solen skiner.

Sliten kedja?
perzzon skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla slitagemätare trycker på rullarna så
> det
> > behöver du inte fundera på. Dravlet om att
> mäta
> > mellan nitarna är bara teoretsikt flum som
> inte
> > har med verkligheten att göra. Slitagemätaren
> > simulerar en kugg fram resp en kugg bak och
> drar
> > isär kedjan vilket av en märklig slump råkar
> > vara precis som i verkligheten =)
>
>
> Bara det att det inte är det avstådets
> förlägning, i sammband med kedjeslitage, som
> gör att man bör byta kedja.
> Det som istället gör att man borde byta kedja
> är att avståndet mellan två rullar som dras åt
> samma håll av samma kuggkrans är för långt.

Helt sant! Råkade vända på resonemanget ett smula. Ursäkta förvirringen.
(men för de som tror att rullen kan ignoreras bör fundera en gång till)

Sliten kedja?
Kom just på att mitt resonemang kanske bygger på en felaktig uppfattning om vad det ökade drev-slitaget kommer ifrån...
Om det kommer ifrån att bara de första kuggarna drar i kedja eftersom de efterkommande är för slappa så borde det fortfarande stämma. Om det beror på något annat så är frågan öppen.

Sliten kedja?
Hehe, det stämmer ju också faktiskt =)
Lite lurigt det där. Det enda som är absolut tveklöst helt säkert är att tomtarna på pardo.net är helt fel ute eftersom de inte har med hela kedjan i sitt resonemang.

Sliten kedja?
plumse skrev:
> Hur jag menar? Det har jag skrivit två gånger
> redan. Tredje gången då: Hela systemet är
> relevant att studera, inte delar av systemet.

Jo, jo, jag läste det du skev. Men du sa bara att rullarna är relevanta (i flera inlägg) någon förklaring på hur analysen av systemet skall gå till och varför rullarna är relevanta fick vi aldrig.

/s aka tomtesupporter

Sliten kedja?
Tänkte inte att de skulle behövas en förklaring av rullarnas relevas. Trodde det skulle räcka med att utgå från att rullarna antogs vara en del av kedjan.

Sliten kedja?
Jag är nyfiken på vad kontentan blev... Alla tog ju tillbaka allt.

Jag har också alltid trott att det är bättre att mäta längden än att använda en slitagemätare.

Sliten kedja?
Kontentan för egen del är att aldrig använda en sån där mät-nippedutt. Jag kör alltid tills det börjar kugga över å så byter jag allt på en gång. Var det till hjälp Graj?

Sliten kedja?
plumse skrev:
> Kontentan för egen del är att aldrig använda en
> sån där mät-nippedutt. Jag kör alltid tills
> det börjar kugga över å så byter jag allt på
> en gång. Var det till hjälp Graj?

En kedja all-the-way eller skiftar du kedja mellan 2/3? :)

Sliten kedja?
En kedja tills döden skiljer oss åt Nenja.
[edit]: Förtydligande... Tills kedjans död skiljer mig och kedjan åt alltså. Eller tvärtom men det har aldrig inträffat än så sannolikheten för det bara ökar hela tiden =/

Senast redigerad av en moderator:
Sliten kedja?
Undrar om jag ska försöka ta en fin bild på min kedja från idag. Vissa länkar är knäckta nog för att den ska kugga förbi nedersta trissan i bakväxeln men rak nog för att ändå gå genom =)

Tidigare kedjebrott, kasst inställd bakväxel och knäckt bakväxel har satt sina spår.. Passande då att det råkar ligga en DuraAce kedja i förrådet.. Tack OlaDanskavägen =)

Sliten kedja?
Graj skrev:
> Jag är nyfiken på vad kontentan blev... Alla tog
> ju tillbaka allt.

Jag har (ännu) inte tagit tillbaka något. Frågan kvarstår.

plumse skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, jag är korkad.
>
>
> Absolut!
> ;-)

Skönt att vi är överens så långt i alla fall =)

Nu får du göra en FEM-analys och publicera en femtiosidig rapport om rullarnas osedliga liv och leverne, så skall vi nog bli överens om resten också.

Äsch, det kvittar väll. Vi skiter i det.

Om jag istället får summera alternativen:
1) Mät med tumstock tills ögonen blöder, pressa ur det sista milen ut varje länk och spara pengar. Du riskerar dock att mäta fel och hamna på alternativ 3.
2) Mät enkelt och lätt med en kedjemätare och kasta en kedja som har några mil kvar. Kostar lite extra eftersom du slänger funktionsdugliga kedjor.
3) Kör tills kugghjulen får hajfenor och det kuggar över när du står upp och trampar (aj). Onödigt dyrt men bekymmersfritt (förutom när det sista inträffar).

(Såg ni att jag la in personliga värderingar i alla alternativen? Bra!)

En odiskutabel fördel med alternativ 3 är förstås att man får en bra ursäkt att uppgradera...

Sliten kedja?
Alternativ 3 rockar!

Min uppsättning på Coilern:
Lillklinga, Deore 26T = 61kr
Mellanklingan, Deore 36T = 98kr
Kedja, HG93 = 120kr
Kassett, LX M580 11-34 = 240kr
Summa = 519kr

Det blir liksom inte värt besväret då att krångla med mätgrejor =)

Sliten kedja?
Hm, alt 3 utan baktankar på uppgraderingar. Hmmm...

Ja!
Fint då kanske jag kan byta min nästan oanvända LX-kasett mot ett par öl nästa gång jag är i Göteborg. Den är ju helt jävla obling =)

Usch, måste du vara så himla förnuftig. Jag får ju nästan dåligt samvete...

Sliten kedja?
Så här ska det inte se ut..
IMGP6141.JPG ht=485

Ny DuraAce kedja väntar på att krängas på.
Köpte nya trissor. BBB - är de bra? De enda lbs hade hemma för 9delat.

Sliten kedja?
5a0
andematt skrev:
> Så här ska det inte se ut..
Nä cykeln är ju upp och ner ;)

De flesta problem går att lösa med ett universalverktyg från tex Visa eurocard el dylikt företag.

/ulf

Tillbaka
Topp