Slitstarka skoöverdrag?

LarsM

Aktiv medlem
Slitstarka skoöverdrag?
Vilka skoöverdrag är mest slitstarka?
De jag använder nu har bara slitskydd längst fram under tån, och när jag tvingas gå uppför en stenig backe så trampar jag sönder neoprenet -de faller sönder alltmer på undersidan.
Vill ha ett par tåliga som håller länge. Tips?

Slitstarka skoöverdrag?
Har ett par AGU som har hållit i många år. Sulan är i gummi och man skär själv ut hål för klossarna. Dragkedjan sitter på baksidan om hälen. Vet inte om det är gummisula fortfarande på deras modeller.

Slitstarka skoöverdrag?
Varför görs det inte skoöverdrag med en riktig sula undertill? Skulle ju vara skitenkelt att ha en rejäl gummisula med mönster undertill, och sen neopren (i brist på bättre material) upptill! I stället gör tillverkare efter tillverkare skitprodukter som har ömtåliga material undertill.

Slitstarka skoöverdrag?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför görs det inte skoöverdrag med en riktig
> sula undertill? Skulle ju vara skitenkelt att ha
> en rejäl gummisula med mönster undertill, och
> sen neopren (i brist på bättre material)
> upptill! I stället gör tillverkare efter
> tillverkare skitprodukter som har ömtåliga
> material undertill.

Mina AGU som jag beskrev tidigare har en mjuk gummisula som är ca 5 mm tjockt och med ett mönster undertill, har funkat kanon i många år.

Slitstarka skoöverdrag?
hille skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför görs det inte skoöverdrag med en
> riktig
> > sula undertill? Skulle ju vara skitenkelt att
> ha
> > en rejäl gummisula med mönster undertill, och
> > sen neopren (i brist på bättre material)
> > upptill! I stället gör tillverkare efter
> > tillverkare skitprodukter som har ömtåliga
> > material undertill.
>
>
> Mina AGU som jag beskrev tidigare har en mjuk
> gummisula som är ca 5 mm tjockt och med ett
> mönster undertill, har funkat kanon i många år.

Gött, så det finns vettiga prylar alltså! :)

Slitstarka skoöverdrag?
Sprockets skrev:
> Men om det är hel sula under skoöverdragen - hur
> gör ni med SPD-klossarna?

På mina fick man skära ut ett hål själv. Kollade precis AGU:s hemsida och det verkar som att de inte finns kvar längre. De de har nu verkar vara som alla andras med neopren ned under tån.

Slitstarka skoöverdrag?
Jag har använt ett par Lillsport skoöverdrag de senaste 4? vintrarna. Köptes från Evalds och är eg för längdåkning men med hel slitstark sula som man själv får klippa hål för kloss.
Vindtäta och slitstarka, rekommenderas. Med dessa och ett par vanliga MTB-skor med ylleinnersulor och ett par tjocka Porellestrumpor klarar jag mig ned till -20 utan större problem.
Ned till ett par minus använder jag ett par Gore GTX överdrag som med hjälp av vävtejp har hållit flera år.

Slitstarka skoöverdrag?
Sprockets skrev:
> Men om det är hel sula under skoöverdragen - hur
> gör ni med SPD-klossarna?

Naturligtvis ska det vara hål för klossen!

Slitstarka skoöverdrag?
Jag kör med överdragen från Biltema, funkar kanon och håller ihop åtminstone en vinter för mig. Eftersom de kostar under hundralappen kan man unna sig ett par nya, vet att några har pajat dragkedjan och då får du ett par nya på garantin utan problem.

//Markus

Slitstarka skoöverdrag?
Är det nån som testat dessa? <http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/personlig-utrustning/skooverdrag/pearl-izumi-amfib-skooverdrag-mtb-svart.html> . Har ett par gamla skoöverdrag som det står Trek på som jag haft i många år . Dom är förvånansvärt varma .Dom har en gummisula under och dragkedjan fram . Gummi sulan gör nog att dom blir varmare eftersom det inte kommer in så mycket kalluft underifrån.

Slitstarka skoöverdrag?
Jag har kört med GripGrab, ett danskt märke i snart 2 säsonger och dom funkar riktigt bra.
Arctic tror jag att det är jag har, det finns flera olika tjocklek på överdagen att välja på.

Har även handskar som även dessa funkar klockrent!

Slitstarka skoöverdrag?
Har två par från Biltema eftersom de är så billiga. Det känns inte så trist om de går sönder då -för sönder går dom. Trasiga dragkedjor har jag ersatt med ett par kardborreband som håller ihop öppningen (det blir inte tätt, men det gör inte så mycket). Undersidan lagas med symaskin och lim. Det blir rätt OK, men drömmen om ett par som INTE går sönder väcks ju här.
Kanske skall jag leta efter överdrag som inte är av neopren alls. Det är inte värmen som jag i första hand är ute efter, på vintern kör jag med Shimanos vintersko. Det viktiga är skydd mot väta och lera så här års när det inte är kallt men vid marknivå är det blött. Vanliga skor med överdrag passar bra då.

Slitstarka skoöverdrag?
Jag har pendlat två vintrar hittills med skoöverdrag som jag har sytt själv av fleece och bävernylon. De är inte så snygga, men funkar bra.

Slitstarka skoöverdrag?
Jag har kört på Pro's Neopren Classic i 4 år nu och dom håller fortfarande fint och värmer bra. En liten reva efter en vass gren är enda problemet. Jag använder dom på vintern med vanliga sommarskor + tjocka strumpor och det funkar för mig ner till -10 i alla fall. Passar perfekt i blöta Skåne men är kanske inte optimala om det är minusgrader och torrt oftast. Så här ser efterföljaren resp en vidareutvecklad version ut:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv.../skooverdrag/pro-new-classic-skooverdrag.html
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...g/skooverdrag/pro-endure-npu-skooverdrag.html

Sen har jag Pro's Endure H2O när det bara är blött och inte så kallt:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...g/skooverdrag/pro-endure-h20-skooverdrag.html

Slitstarka skoöverdrag?
Skulle kanske testa att limma på ett tunt gummiskydd på undersidan på ett par nya överdrag. Dvs tillverka en mer slitstark produkt än vad som verkar finnas att köpa. Var kan man tänka sig att hitta tunna gummiark?

Slitstarka skoöverdrag?
LarsM skrev:
> Skulle kanske testa att limma på ett tunt
> gummiskydd på undersidan på ett par nya
> överdrag. Dvs tillverka en mer slitstark produkt
> än vad som verkar finnas att köpa. Var kan man
> tänka sig att hitta tunna gummiark?

Köp Liquidsole på sportaffären. Fungerar som ett gummiartat lim, används bl a inom fallskärmssporten för att förstärka trampytan på hoppoverallerna som har samma problem med för dåligt material under foten.

Slitstarka skoöverdrag?
Liquisole var ett bra tips. Jag hade en beg tub liggande, så nu har jag smetat ut det på undersidan av ett par nästan hela Biltema överdrag. Får se hur det blir när det härdat klart. Kanske behövs det mer så att det täcker större yta och blir lite tjockare. Skall köpa en tub till. Återkommer när jag provkört. Eller provgått -det är ju det som förstör överdragen.

Slitstarka skoöverdrag?
Jag täckte undersida och kanter med Liquisole, det gick åt en tub för 70kr för båda överdragen. Och det blev riktigt bra. Har provkört en gång hittills utan några skador på överdraget. I och för sig var det inte gå på vassa stenar denna gång, men det hade nog hållit för det med. Mycket nöjd.

Tillbaka
Topp