SM i MTB XCE, SM-veckan i Linköping

Ja, precis så ska det vara. Visst är det bra att cykel innehåller flera discipliner och att man kan tävla i det man tycker bäst om?

Cross Country Eliminator (XCE)
Kval med individuell start, oftast ett varv på tävlingsbanan, som leder till en serie med elimineringslopp (16, 8, 4, 2st beroende på antal deltagare) genom heat med 4 åkare där de två första går vidare till nästa omgång. Banan ska vara 500 – 1000 meter lång och innehåller normalt platt, uppför och utför samt kurvor, mindre hopp och andra hinder/svårigheter. Banan rekommenderas ta < 180 sekunder att genomföra för vinnaren av kvalomgången.

https://scf.se/mountainbike/tavling/tavlingsregler/

Jo det är sant.
Och dom är ju urstarka såklart. Men för publiken hade det väl varit kul med en mera utmanande bana kanske.

Lite konstig tävlingsform kan jag tycka, men jag hade ju svårt för skidsprint de första 15 åren också... Bra ändå med cykel på TV får man väl säga, särskilt med tanke på att inte ens fanns en notis om herrarnas lvg-sm på SVT efter i söndags...

Grenen tvärdog tyvärr när UCI gick in och började sabba. Formatet tycker jag är riktigt roligt och lättare för publiken att följa och hänga med i än XC.

Tillbaka
Topp