Tack för blixtsnabba och värdefulla svar gott folk, ni är alltför härliga!
Jo, tack för den illustrativa tabellen @Bengt-re, det är nämligen exakt den där som jag stirrat på och då tänkt att jag kanske är lite väl ute på hal is i mina tankar.
Vidare, @emmer, varför trampa på en 29:er om jag siktar på så smala däck?
Alltså, kanske borde jag ha en landsvägscykel vid sidan om, då hög hastighet onekligen är kul, men i grund och botten gillar jag terräng, plus att stundtals göra BMX-liknande smått dåraktiga stunts m.h.a. bromsar och G-krafter. När jag köpte min 29:er var tanken lite att jag kunde skifta däck och stuk efter stundens behov. Cykeln ifråga lev. (så klart) med feta 29" däck, som dessa åkte rätt fort ner i förrådet.
Jag har också en fet·ish för skrikiga färger, varför jag fick ett mentalt ståfräs när jag fick syn på knallgula Kenda Kahn K-935 (
http://www.rosebikes.com/article/kenda-kahn-k-935-reflex-tyre/aid:2106265 ) från Rosebikes. Dessa har jag kört med sedan tidigt nu i våras och de (700x38C / 40-622) har åtminstone för mig upplevts vara en rätt skön all-terrain bike trade-off, som alltså har låtit mig köra smått sinnessjukt utan några större bakslag eller bekymmer.
Nå, nu har en sommar gått och de otaliga mil som jag tillryggalagt har visat sig. Bakdäcket är numera i princip helt mönsterlöst på högkanten, endast vid sidorna finns grepp/mönster kvar, vilket ju är det enda som egentligen spelar roll. Kontrasten mellan fram- och bakdäck är ögonhöjande. Nå, mönsterlöst är ju lika med bra rullmotstånd så jag klagar inte, men jag har dessvärre även dragit på mig flera pyttesmå hål lite här och var i just nämnda bakdäck, varför jag känner att det är dags att skifta det snart.
Så, första tanken var att köpa ett gäng nya knallgula Kenda Kahn K-935:or, men sen tänkte jag att det måste finnas fler tillverkare som erbjuder skrikigt knallgula däck; Schwalbe, Continental, m.fl. är ju stora på marknaden. Så, det var på den vägen jag landade på Vittoria Rubino (f.ö. ett tidigare okänt märke för mig) som jag länkade tidigare. Jag lade även märke till att Rosebikes säljer dem i 700x28C, dock då endast i traditionellt svart färg, vilket därav faller bort.
Kanske blir ett nytt par av dessa beprövade rackare ändå. Jo, just ja, @Miracle, jag drog nyss fram ett litet skjutmått och mätte hastigt och lustigt över fälgen. Blev kanske inte helt korrekt då jag lät däcket sitta på och således fick gå från insidan, men närmare 25 mm fick jag fälgen till med denna mätning, så 21 mm á ETRTO lär rimligtvis vara räknat på insidan.
Tack än en gång för all er input!