Smärtande underarm / klickande ljud

Fraspio

Ny medlem
Under landsvägscykling så uppkommer en smärta i båda underarmarna. Varför jag skriver här är för att jag hoppas att ni med er erfarenhet och kunskap kan hjälpa mig att få bukt med problemet!

anatomy2.jpg

Smärtan uppkommer dels i Barchioradialis (vid armbågen)samt Flexor Carpi Ulnaris (precis i muskelfästet vid armbågen). Som sagt så är smärtans epicentrum kring armbågen vilket i sin tur ger en del strålande smärta ut i pekfingret.
- För att beskriva detta mer på ett inge anatomisk sätt -> Om du spänner armen (inkl underarmen) så får du en liten knöl vid överarmen nära armbågen, strax under den knölen (mot armbågen sett) så är huvudsmärtan (Muskelfästet av Flexor Carpi Ulnaris). Smärta nummer två -> sträck ut armen rakt fram, tummen ska peka upp mot taket.. Om du här känner på din underarm så har du en tämligen stor muskel på övre delen (mot taket) (Brachioradialis) som även den ömmar när armbågen/armvecket)
- Hoppas Du förstår vart jag menar, vart lite rörigt kanske!

Jag ANTAR att smärtan uppkommer på grund av belastningen som blir i undermarna vid den framåtlutande positionen, så jag försöker ständigt att försöka slappna av vilket inte alltid är superenkelt.
- Någon som har en annan teori?

Jag försöker så ofta jag kan att dra handen mot axeln så att muskelfästena i armbågen bli avbelastade vilket dels lättar på smärtan men oavsett så kvarstår den under hela cykelturen. Nu i skrivande stund så känner jag fortfarande av lite i högerarmen efter en 6mils förmiddagstur (kom hem för cirka 1timme sen).

- Det jag nu undrar är om det är någon som har varit med om detta / hört talas om det dylikt som i sin tur kan ge mig tips om hur jag ska bli av med smärtan!

Mina tankar just nu är att höja styret för att få en flackare sittställning som i sin tur avbelastar trycket på armarna (komfort och välmående går före vindmotstånd och fart).. Vad tror Du?

Gällande den kn ljudet så är det en helt annat problem.
- I mitt vevhus så uppstår ett klickande ljud när jag pumpar på med mer kraft, vad kan detta bero på??

har samma skit (i armbågen), du har tennisarmbåge. Kommer nog inte från cyklingen men det bättrar på det onda. Det försvinner om typ 2 år:) går att träna bort med vikter, Googla på det eller ta en kortison spruta hos doktorn men det gör skitont och rekommenderas inte. Har numera ett avkastningsskydd för denna typ av åkomma och tycker att det blev bättre men det kan vara psykiskt.

Hade samma sak för ett par år sedan. Gick till doktorn som först ordinerade akupunktur som bara gjorde det värre, sen kortison och till sist när inget annat hjälpte öppnade de upp armen och skrapade på musklerna (fråga mig inte hur, det var ett kirurgiskt ingrepp). Men, det tog typ 2 års rehab att få upp full styrka och funktionalitet. Smärtan kommer tillbaka ibland, men det är inte lika jobbig smärta som innan operationen. Tror att man kan förebygga och kanske t.o.m åtgärda sånt här genom stretch och styrketräning, före att springa till farbror/tant/hen doktorn. Mediciner, sprutor och akupunktur är nonsens för sånt här.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror du har brutit benet. Prova att gipsa.

Tråkigt att se att även inkompetenta och sorgliga personer även finnes på Happy..

pointern skrev:
> har samma skit (i armbågen), du har
> tennisarmbåge. Kommer nog inte från cyklingen
> men det bättrar på det onda. Det försvinner om
> typ 2 år:) går att träna bort med vikter,
> Googla på det eller ta en kortison spruta hos
> doktorn men det gör skitont och rekommenderas
> inte. Har numera ett avkastningsskydd för denna
> typ av åkomma och tycker att det blev bättre men
> det kan vara psykiskt.

Tack för ett mycket givande svar, även du Grump - Tack! Ska kolla upp tennisarmbåge.. Kanske kan komma som konsekvens av 8 års nördande framför datorn som ung (1år sen!)

Som tur är så har jag extremt duktiga massörer, akupunktörer osv osv i släkten så man kanske kan få lite hjälp o tips där med! Nu vet jag ju iaf vad jag ska ställa för fråga till dom.

Är dock lite orolig då jag om 1,5månader ska cykla Zürich till Nice via alperna.. Får se hur det går,

Tack igen, hoppas er smärta försvinner med tiden

Fraspio skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Jag tror du har brutit benet. Prova att gipsa.
>
> Tråkigt att se att även inkompetenta och
> sorgliga personer även finnes på Happy..

Med tanke på att du frågar om medicinska råd på ett öppet forum antar jag att du väntade dig att det skulle krylla kompetenta idrottsläkare, sjukgymnaster och ortopeder med en magisk förmåga att kunna ställa diagnos utan att undersöka dig?

fredrikw skrev:
> Fraspio skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > > Jag tror du har brutit benet. Prova att
> gipsa.
> >
> > Tråkigt att se att även inkompetenta och
> > sorgliga personer även finnes på Happy..
>
> Med tanke på att du frågar om medicinska råd
> på ett öppet forum antar jag att du väntade dig
> att det skulle krylla kompetenta idrottsläkare,
> sjukgymnaster och ortopeder med en magisk
> förmåga att kunna ställa diagnos utan att
> undersöka dig?

Självklart inte, förväntade mig ingen sådan kunskap vilket borde framgå i min andra förklaring av problemet i sig. Oavsett utbildning och yrke så ser jag dock inget syfte med att lägga en kommentar som JTs när en person ber om hjälp.

Vad jag sökte och hoppades på var erfarna cyklister som i sin tur möjligtvis kan ha råkat ut för samma sak varpå dessa kunde ge mig givande svar - Precis som Grump och Pointern gjorde.

Varför jag frågade på ett cykelforum var på grund av att smärtan uppstår endast under cylking vilket förklarar ovanstående.

/Leslie

Miss Lycka skrev:
> Be någon kunnig att se hur du sitter på cykeln.

Tack för tipset!

Fraspio skrev:
> Självklart inte, förväntade mig ingen sådan
> kunskap vilket borde framgå i min andra
> förklaring av problemet i sig. Oavsett utbildning
> och yrke så ser jag dock inget syfte med att
> lägga en kommentar som JTs när en person ber om
> hjälp.

Att du inte förstår syftet är inte så konstigt med tanke på din ursprungsfråga.

Min poäng är att oavsett hur trovärdigt och välformulerat ett svar än må vara så är det ändå bara en ren gissning ofta, från en okvalificerad person. Jag har nämligen väldigt svårt att se att en kvalificerad person svarar på din fråga på ett cykelforum mer än att säga att du ska besöka en läkare.

Mitt svar var uppenbar rappakalja, men sannolikheten att du får välformulerade svar som fortfarande är ren rappakalja är mycket större än du tror. Och det kanske inte gör så mycket om någon ger felaktiga tips på hur man lindar styrlinda eller ställer in växlarna, men det kan bli väldigt galet om man ger felaktiga medicinska råd.

JT skrev:
> Fraspio skrev:
> -----
> > Självklart inte, förväntade mig ingen sådan
> > kunskap vilket borde framgå i min andra
> > förklaring av problemet i sig. Oavsett
> utbildning
> > och yrke så ser jag dock inget syfte med att
> > lägga en kommentar som JTs när en person ber
> om
> > hjälp.
>
> Att du inte förstår syftet är inte så konstigt
> med tanke på din ursprungsfråga.
>
> Min poäng är att oavsett hur trovärdigt och
> välformulerat ett svar än må vara så är det
> ändå bara en ren gissning ofta, från en
> okvalificerad person. Jag har nämligen väldigt
> svårt att se att en kvalificerad person svarar
> på din fråga på ett cykelforum mer än att
> säga att du ska besöka en läkare.
>
> Mitt svar var uppenbar rappakalja, men
> sannolikheten att du får välformulerade svar som
> fortfarande är ren rappakalja är mycket större
> än du tror. Och det kanske inte gör så mycket
> om någon ger felaktiga tips på hur man lindar
> styrlinda eller ställer in växlarna, men det kan
> bli väldigt galet om man ger felaktiga medicinska
> råd.

Visst stämmer det du säger, helt klart! Det är självklart något jag har i bakhuvudet men ofta så kan ett väl motiverat svar leda till ett bra resultat. Förstår nu vad du menade med det du skrev, men jag tror nog också att du förstår min reaktion?

Hur som så har jag kollat upp tennisarm en hel del nu där symptomen är klockrena och även orsaken. Nu återstår en kvalificerad undersökning och därefter åtgärder utefter rådgivning!

Om du har tennisarmbåge, får du ont i armen/armbågen om du hälsar och tar i hand med någon eller lyfter en mjölkkartong t ex? Två enkla sätt att kolla om det är tennisarm som är felet och skulle det vara så så boka tid hos en sjukgymnast för att få hjälp, mitt blev bättre av akupunktur och 3-4 återbesök men det tar väldigt lång tid att läka ut fullständigt och du ska undvika allt som du får ont av annars läker det aldrig som det ska.

Belse skrev:
> Om du har tennisarmbåge, får du ont i
> armen/armbågen om du hälsar och tar i hand med
> någon eller lyfter en mjölkkartong t ex? Två
> enkla sätt att kolla om det är tennisarm som är
> felet och skulle det vara så så boka tid hos en
> sjukgymnast för att få hjälp, mitt blev bättre
> av akupunktur och 3-4 återbesök men det tar
> väldigt lång tid att läka ut fullständigt och
> du ska undvika allt som du får ont av annars
> läker det aldrig som det ska.

Tack, ja jag läste hel del om det. Symptomet och orsaken är väldigt likt (monotona rörelser i underarm - dataspelande i åtta år) samt smärtan. Det konstiga är bara att jag aldrig känt av det tills för en vecka sedan då det kommer upp under cykling. Lustigt är även att en rehab teknik för tennisarm är olika aktiviteter där cykling är en av dom. Gissar dock att det inte är framåtlutad lvgcykling.. Aja, ska kolla upp det!

Era tips har iaf lett mig in på ett spår, får se vart det leder!

Fraspio skrev:
> JT skrev:
> -----
>
>

Skämtsamma kommentarer får man ta om man skriver på happy tycker jag. Humorn, ironin och OT-urspårningen är en stor anledning till att forumet är så populärt och utan dem skulle din fråga få färre läsare och färre seriösa svar.
(dessutom var JT:s kommentar rätt kul tycker jag!)

Supertramp skrev:
> Fraspio skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tror du har brutit benet. Prova att
> gipsa.
> >
> > Tråkigt att se att även inkompetenta och
> > sorgliga personer även finnes på Happy..
> >
>
> Skämtsamma kommentarer får man ta om man skriver
> på happy tycker jag. Humorn, ironin och
> OT-urspårningen är en stor anledning till att
> forumet är så populärt och utan dem skulle din
> fråga få färre läsare och färre seriösa
> svar.
> (dessutom var JT:s kommentar rätt kul tycker
> jag!)

Kan ju inte annat än att hålla med gällande fler läsare och därigenom fler givande svar.

Hade liknande problem när jag började cykla på "riktigt". Har ungefär samma profil med väldigt mycket tid framför datorn och sen plötsligt väldigt mycket cyklande.

Jag sänkte trycket på framdäcket till mer komfortabla nivåer.
Köpte bättre handskar.
Började byta ställning med händerna oftare.
Försökte avlasta armarna genom att lägga mer av vikten på bålen.
Slutade bromsa så mycket med ring- och lillfingrar (väldigt små muskler man inte anstränger så mycket i vanliga fall)
VILADE bort smärtan.

Något av detta hjälpte för jag har inga problem längre.

Tror det är lite tidigt att börja oroa sig för operationer och kortisonsprutor, kan också vara lite överansträngning.

Senast ändrad:
Odge skrev:
> Hade liknande problem när jag började cykla på
> "riktigt". Har ungefär samma profil med väldigt
> mycket tid framför datorn och sen plötsligt
> väldigt mycket cyklande.
>
> Jag sänkte trycket på framdäcket till mer
> komfortabla nivåer.
> Köpte bättre handskar.
> Började byta ställning med händerna oftare.
> Försökte avlasta armarna genom att lägga mer av
> vikten på bålen.
> Slutade bromsa så mycket med ring- och
> lillfingrar (väldigt små muskler man inte
> anstränger så mycket i vanliga fall)
> VILADE bort smärtan.
>
> Något av detta hjälpte för jag har inga problem
> längre.
>
> Tror det är lite tidigt att börja oroa sig för
> operationer och kortisonsprutor, kan också vara
> lite överansträngning.

Precis samma tillvägagångssätt som jag tänkt mig framöver, ska nog försöka höja styret för att nå mindre belastning på underarmarna. Operation och kortison är inte av intresse men jag bor tillsammanss med en stretchmassör och akupunktör som jag ska föra frågan vidare till, Tack!

Fraspio skrev:

> Operation och kortison är inte av intresse men
> jag bor tillsammanss med en stretchmassör och
> akupunktör som jag ska föra frågan vidare till,
> Tack!

Jag kan delge mina erfarenheter av två långvariga tennisarmbågar. Givetvis är alla olika, men jag har åtminstone max antal armbågars erfarenhet som patient, och en del erfarenhet från den vitrockade och rehabtränande sidan, även om det inte är min specialitet. Ta det för vad det är.

Jag har testat akupunktur på både mig och andra utan att se någon som helst effekt. Inte mer än den effekt som vilan i samband med behandlingsperioden gav. Jag har erfarenhet som både patient och terapeut av akupunktur och det finns många situationer akupunktur är bra, men i mina ögon är tennisarmbåge inte alls en av dem.

Stretch, försiktig massage och vila fungerar tveklöst. Men bara om man är begåvad nog att ha tålamod nog att inte börja använda armen för mycket innan besvären verkligen är borta. Och tålamod krävs, då det oftare är månader än veckor som man ska ta det lugnt.

Operationer finns det flera olika varianter av. Den vanligaste och enklaste är väldigt odramatisk. En operation som tar en kvart och en smidig rehab på några veckor. Enkelt uttryckt så skrapar man bort en stor del av muskelfästet så att det släpper från benet i armbågen. När det växer fast så täcker det en större yta och tar upp belastningen bättre. Plus att ärrvävnaden blir tätare än ursprungsvävnaden vilket gör den mer hållbar. Funkar inte de andra behandlingarna kan jag absolut rekommendera denna operation.

Nästa operation om den första inte räcker är att gå in närmare handleden och förlänga senan ett par centimeter. Större och stökigare ingrepp, som brukar funka rätt bra, men inget man tar till som första eller knappt ens andra metod.

Kortison fungerar. Det lindrar smärtan och minskar inflammationen. En injektion och en veckas vila ger väldigt ofta riktigt bra effekt. Och om man sköter sig tiden efter sprutan kan problemet vara mer eller mindre borta efter det.

Ett varningens ord om kortison. Upprepade behandlingar ger sprödare vävnad. Det finns någon allmän tumregel om att inte ge kortisoninjektioner mer än fem gånger på samma ställe. Det varierar självklart väldigt mycket mellan individer, men det kan vara värt att tänka på. Någon enstaka injektion är de flesta helt överens om att det är helt ofarligt. Och sköter man sig perioden direkt efter behandlingen kan det som sagt räcka med en enda.

Mina egna armbågar då. Höger har fått två injektioner när jag tröttnade på för långsamt och dåligt resultat av manuell behandling. Något år efter det skrapades muskelfästet och sedan dess har det funkat. Någon enstaka gång känner jag av det, men om jag då vilar helt i ett par dagar släpper smärtan. Jag kanske har en eller ett par känningar om året, men det är inget som stör.

Den vänstra har fått sammanlagt sju kortisoninjektioner genom åren. Och till slut en skrapning och sedan några år senare en senförlängning. Efter det problemfritt, men det tog ett antal år. Problemet med den armbågen är att den gick sönder helt vid en vurpa för en månad sedan. Alla ligament och ledkapseln helpaj. Men det som är intressant i det här fallet är att även det muskelfästet som jag tidigare haft problem med slets av helt. Det borde det egentligen inte ha gjort med tanke på skadan i övrigt. Så antingen hade jag extrem otur i fallet, eller så har kortisonet försvagat vävnaden för mycket. Ingen vet svaret, men jag är efter det här lite mer restriktiv till att rekommendera kortison mer än någon enstaka gång.

Långt inlägg och om du kommit ända hit så kan du få lite bonussammanfattning. Tennisarmbågar tar tid att bli av med oavsett metod. Så är det och det är bara att bita ihop och ta till sig. Sätter man igång och tränar eller på annat sätt belastar fästet innan det verkligen är helt smärtfritt så tar det ännu länge tid. Nyckelordet är TÅLAMOD!!

Men det går över. Oavsett hur man gör så går det över. Märkligt nog finns det knappt en enda pensionär som har tennisarmbåge. På något sätt går det över med åren. Det finns massor med spekulationer och teorier, men inget är bevisat och det här är nog fel ställe att föra de diskussionerna. Men som sagt det går över med åldern. Klen tröst nu kanske, men det kan vara intressant att veta.

Som sagt - du värderar informationen själv, men eftersom jag sitter i soffan och är grinig istället för att kunna vara ute med cykeln så slog jag ihjäl lite tid med att skriva.

Fraspio skrev:
> JT skrev:
> -----
>
>

Vadå, skall man inte gipsa frakturer ?
Man bör i alla fall försöka fixera dem.

Hep skrev:
> Jag kan delge mina erfarenheter av två
> långvariga tennisarmbågar.

Grinig eller ej så var ditt inlägg bra! Tack för det.

Tycker att smärtbeskrivningen av tennisarm stämmer in exakt, även orsaken av det. Det lustiga är dock att jag endast känner av smärtan under cykling. har full greppstyrka, ingen smärta dagligen eller dylikt, det är just cyklingen som triggar smärtan, konstigt nog. Får kolla upp det!

Hade jag din arm här hade ett välriktat tryck med spetsen av fingret visat om det var tennisarmbåge eller inte. Du kan testa själv och trycka med nageln på det hårdare platta området nedanför muskelknölen på utsidan av armbågen. Gör det ont har du funnit det. I så fall är det bara att gratulera att det bara känns vid cykling. Se då till att hitta en ny sittställning på stört så att det inte blir värre. Om inte sittställningsbyte hjälper är det dags att ta det lugnare ett tag och hålla tummarna. Det kan vara så att du haft det på gång, men att vibrationer och spända underarmar gjort att du gått över tröskeln.

Har sökt vidare en del och tanken just nu är att ge underarmarna en möjlighet att vila till och från. Min tanke var att göra detta via aerobars - Det jag söker är komfort framför allt, de jag fastnat för mest är:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=78776

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29276

Jag kan ingenting om aerobars och har aldrig provat det men jag uppskattar helt klart att lägga mig ner på styret redan utan dom. Vad jag undrar är vad man ska tänka på vid köp av bars? Ser de två ovannämna som tämligen lika förutom att handtagen löper ihop på den senare modellen, vad gör detta?

Tack!

toshiba skrev:
> Det är sadelstolpen eller pedalerna som klickar,
> inte "vevpartiet" ;-)

Mjo, fick det förklarat för mig nyligen och har därefter fettat med litiumfett vilket hjälpte delvis. Ska slänga ett öga på sadelstolpen härnäst. Något tips på min fråga gällande aerobars?

Inget om aerobars, men som sagt se över din sittställning. Ett bra test är att om man lugnt och bekvämt kan byta fattning från bromshandtagen till bocken med båda händerna samtidigt utan att vara på väg att falla framåt. Om så inte är fallet behöver du sitta mer upprätt eller stärka bålen. Man ska inte ha några större krafter på armarna under normal åkning.

Tillbaka
Topp