Smörja dämpare?

Hagwall

Medlem
Smörja dämpare?
Har en fundering... Är det rekommenderat att smörja gaffel och bakdämpare i samband med rengöring? Fick höra när jag köpte cykeln att det inte behövdes, men efter det har jag hört lite olika. En del tycker att man självklart ska göra det och jag har läst en del på nätet om det också.
Så helt enkelt, bör man göra detta eller "sköter" dom sig själva? =)
Sett att det finns speciella sprayer (fork juice?) och oljor men spelar det någon roll eller kan man lika gärna spraya teflonolja? (som jag smörjer övrigt med)

Smörja dämpare?
Rätt eller fel men jag har sedan -98 alltid gjort rent min Marchozzi Bomber Atom Z2 dämpare med siliconspray, i princip efter varje gång använt cykeln. Spruta några droppar strax ovanför tätningarna men tillräckligt så att det flyter ut runt hela tätningen. Pumpa dämparen en gång och du kommer se hur olja lyfter upp smuts från tätningen som fastnar högre upp på gaffeln, torka av med ren trasa. Pumpa en gång till, torka, klart. Så länge du använder en olja som inte är aggressiv mot tätningarna går nog vad som helst att använda. Servade gaffeln senast -00 och den visar ännu inga tecken på behov av service... Gör samma procedur på min fullsus.

Bilagor

• CIMG3286.JPG
    CIMG3286.JPG
    112.3 KB · Besök: 134
Smörja dämpare?
En dutt med "Judy Butter" ibland på innerbenen är inte helt fel. Går även att ha på bakdämpare. Gör att dämparna glider fiiiiiiint!
49V-114308342000_819.jpg

/steen

Smörja dämpare?
Mycketvillhamer skrev:
-------------------------------------------------------
> Är Judy butter vanligt siliconfett?

Dyrt är det iaf. Manoitou Prep-M dämparfett kostar däremot typ 60kr för 200g hos tyskarna. Lär räcka en hel evighet.

Smörja dämpare?
Ett tips är att lägga på lite Finish Line WET kedjeolja runt innerbenen på gaffeln
och låta det rinna ner på tätningarna. Låt verka ett litet tag sedan trycker ihop
gaffeln en bit. På detta sett fastnar skiten som ligger mellan innerben och tätning
i oljan en bit upp på benen. Nu är det bara att torka av innerbenen noga med torr och
ren trasa / papper.

Detta gör jag minst en gång i veckan (cykeln används i snitt 3 ggr veckan) :)

Smörja dämpare?
Hanson skrev:
> Ett tips är att lägga på lite Finish Line WET
> kedjeolja runt innerbenen på gaffeln
> och låta det rinna ner på tätningarna. Låt
> verka ett litet tag sedan trycker ihop
> gaffeln en bit. På detta sett fastnar skiten som
> ligger mellan innerben och tätning
> i oljan en bit upp på benen. Nu är det bara att
> torka av innerbenen noga med torr och
> ren trasa / papper.
>
> Detta gör jag minst en gång i veckan (cykeln
> används i snitt 3 ggr veckan) :)

Och i den gröna finns inget som kan skada skumringarna?
jag tror på rapsolja...

Smörja dämpare?
Luzen skrev:
> Hanson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett tips är att lägga på lite Finish Line
> WET
> > kedjeolja runt innerbenen på gaffeln
> > och låta det rinna ner på tätningarna. Låt
> > verka ett litet tag sedan trycker ihop
> > gaffeln en bit. På detta sett fastnar skiten
> som
> > ligger mellan innerben och tätning
> > i oljan en bit upp på benen. Nu är det bara
> att
> > torka av innerbenen noga med torr och
> > ren trasa / papper.
> >
> > Detta gör jag minst en gång i veckan (cykeln
> > används i snitt 3 ggr veckan) :)
>
> Och i den gröna finns inget som kan skada
> skumringarna?
> jag tror på rapsolja...

Rapsoljan blir en fin grogrund för alger och annat vackert.

Varför inte bara dämparolja? Det har man ju ändå hemma om man inte lämnar in för varje ytterbensservice.

Själv är jag för lat för sånt så jag byter ytterbensolja ofta istället. Kanske inte riktigt enligt instruktionsboken men inte så mycket över så kanske var 40e timme eller så.

Smörja dämpare?
Varför inte skämma bort gaffelbenen med Brunox Deo Fork Lube? Gjort för ändamålet och fungerar fin fint:)

"Brunox Deo®. Recommended by Rock Shox®. Fork lubricant for professional and amateur cyclists. Spray a little Deo on the fork pillars before and after each ride and see the significant effect. Brunox Deo keeps the sealing rings flexible"
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41216 dock så är den slut...

Bilagor

• 41216.jpg
    41216.jpg
    10.8 KB · Besök: 94
Tillbaka
Topp