Snabb cykel med upprätt körställning - finns det?

Tjena,

Som rubriken låter söker jag en cykel motsvarande en klassisk monark/skeppshult/etc med det bakåtvridna styret som man sitter helt upprätt på fast i ett snabbare/lättare utförande.

Känner någon till om detta finns eller vad är de närmsta man kan komma? Verkar bara vara jag som söker detta :) Har en 8-vxl Monark men den väger in på ca 18 kg.

Jag såg en sån i förbifarten på Sportson för ganska många år sedan men de hade inget motsvarande idag. Dom föreslog att jag skulle köpa en random gravel/hybrid och byta styret. Jag har en gravel som jag skulle kunna testa med men jag tror man måste gå upp ett par storlekar för jag har svårt att se att det skulle bli bra annars. De klassiska dam/herrcyklarna är ju rätt stora också vilket är en del av charmen.

Tack på förhand!

Av erfarenhet så kommer upprätta cyklar aldrig vara snabba(räknar medelfart med samma effekt). Om du trycker 30kg i pedalen, så måste du "lyfta" nästan 30kg med överkroppen för att ens kunna får ner kraft. Framåtlutad cykel så använder du överkroppsvikten med hjälp av gravitationen som motbalans. Byt däck på monarken till snabbrullade däck, då är det bara 10% drivförluster du förlorar i navet till skillnad från utanpåliggande med 5%. Vikt är ganska irrelevant, vi snackar varje kg i 5% lutning är 1 sekund långsammare per minut. Vill du att cykeln ska kännas snabb?

edit + anekdot:
Min pendlarcykel(med bockstyre och navdynamo) på 25kg är både snabbare och känns snabbare än min wheeliecykel(högt styre och kort ram, upprätt sittställning) på 10kg. Samma snabbrullande däck och utanpåliggande växlar. Wheeliecykeln är endast kul att cykla på när jag ska cykla lugnt på bakhjulet, den är annars riktigt dryg att cykla på i högre hastigheter, känns som vilken stadscykel som helst med bekväm sittställning, typ som familjens monark.

Senast ändrad:
Är det enbart nytt du är ute efter eller skruvar du också själv?

Här är en gammal järnspis som har återuppstått med bakåtsvept styre och hög styrstam (=upprätt sittställning) samt lätta lyxiga däck (=lättrullad som få).
5C824629-495A-4DDA-809E-554553A069C0.jpeg
17C3D349-0DEF-41E5-9EC4-8B268A4DE28D.jpeg

Trivs själv väl med bakåtsvept styre. Om man är villig att skruva själv kan man få ihop rätt trevliga cyklar.

Först blev det en sådan här:
A5DFECFF-B749-4BF8-8A34-F7B781BC8B41.jpeg

Den byggdes på en hyfsat lätt och styv aluminiumram från 90-talet och med 1x11 drivlina tyckte jag att det var en rätt snabb cykel. Däcken var förstås tungrullade, så där fanns det utvecklingspotential i snabbheten. Jag värdesatte dock dämpningen i däcken högre än hur de rullade. Någonstans på 12kg vägde den nog in med skärmar och allt.

Nu är jag inne på en sådan här, likadan ram som skönheten @LWB visade upp:
B5827DAF-4735-43C0-80F4-B9FB1D25D7A7.jpeg

Styret kommer från en vanlig Monark damtralla, så sittställningen är ungefär som en sådan, bara att den har några fler växlar och väger lite mindre.

Tack för inspiration @IVI och @LWB! Och kul att se att man inte är ensam om att vilja ha detta :) Antar att de blir till att plocka ihop en egen variant om det ska bli helt bra. Finska pelago verkade också schysst, en litet snäpp snabbare än monark/skeppshult etc.

@BjornR - ska fundera på det där med däcken iaf! Antar att jag menar så snabb som möjligt givet en upprätt sittställning :)

Cykeln enligt recept från @jolov är ju en ypperlig cykeltyp om man vill sitta upprätt. Både min och jolovs är i princip det som kallas stålcross, men med rakt styre (rakt men med rejält bakåtsvep). Varken min eller jolovs säljs väl längre däremot, och dessa cyklar kommer från en tid då ordet "gravel" inte hade uppfunnits ännu, även om de är typ 1A-gravelcyklar i princip. Man kan inte öht jämföra dessa med en Monark eller något sådant.

0AFAF6AE-3A95-4108-8BD1-B44C07B4B77F.jpeg

Det du letar efter är mao en gravel som du byter styre på, alternativt en flatbargravel (det lär finnas även om jag inte har något exempel på rak arm).

Ditt "bekymmer" är förmodligen att hitta en cykel som passar exakt in på önskemålen. Så fort man går utanför det de stora tillverkarna tillhandahåller får man betala antingen med pengar, eller med eget arbete (i kombination med pengar..).?

Jag har inget emot att betala med pengar men exakt vad jag söker verkar inte finnas så blir att testa att byta styre på en random hybrid som gäller men jag är lite rädd att geometrin i övrigt inte kommer funka:

Målet:
Karin-0-vxl.jpg

Materialet:
full_2023_3282_roadlite-7_bk_P5.jpg

Jag har en gravel som jag skulle kunna testa med men jag tror man måste gå upp ett par storlekar för jag har svårt att se att det skulle bli bra annars.
Jag tycker du har svarat på din egen fråga här. Köp en gammal cross eller gravel i för stor storlek . Köp ett styre du gillar. posta bilder på bygget här sen

Här är några cyklar med upprätt sittställning & backsweep men med (hyffsat så) låg vikt, utanpåliggande växlar med högre verkningsgrad och mindre förluster än navväxlar.

Alla utom Crossroaden har dock 650B/27,5", så inte så stora som en klassisk stadscykel med 630/27" eller 635/28".

Cannondale Treadwell EQ (Remixte)
Altus 9s 38/11-36T
Tektro HD-R280 160/160mm
47-584 (650B/27,5")
Stänkskärmar, cykelkorg & stödben.

Prowheel 38T
Shimano HG200 11-36T (bw)
11-13-15-17-20-23-26-30-36T

Geometri:
treadwell_remixte_geo_table.ashx
C21_C37151U_Treadwell_EQP_Remixte_ALP_PD.webp

Cannondale Treadwell EQ DLX (Remixte)
microSHIFT Advent 9s 38/11-42T
Tektro HD-R280 160/140mm
47-584 (650B/27,5")
Stänkskärmar, cykelkorg, pakethållare, stödben & navdynamo belysning.

Prowheel 38T
microSHIFT Advent 11-42T
11-13-15-18-21-24-28-34-42T

Geometri:
treadwell_remixte_geo_table.ashx
C21_C37131U_Treadwell_EQ_DLX_Remixte_BKM_PD.webp

Kona Coco
Shimano Alivio 9s 39/11-32T
Clarks M2 160/160mm
47-584 (650B/27,5")
Stänkskärmar & stödben. Fästpunkt på utsidan framgaffeln för korg.

39T
Shimano HG200 11-32T (bo)
11-13-15-17-19-21-24-28-32T

Geometri:
Screenshot_20230922-170145~2.png
my23_coco.jpg

MARIN LARKSPUR 2
Shimano Deore 11s 38/11-51T
Shimano Deore 180/160mm

NW 38T
SunRace 11-Speed, 11-51T
11-13-15-18-21-24-28-33-39-45-51T???

Geometri:
Screenshot_20230922-165247~2.png
MY21-Marin-Larkspur-2_Profile_PathLessPedaled_v2.jpg

Specialized Crossroads 3.0 Step Through
MicroSHIFT Advent 9s W/O Clutch 42/11-42T
Promax 160/160mm
38-622 (700C/28")

42T
microSHIFT CS-H093(A?) 11-42T
11-13-15-18-21-24-28-34-42T
92122-71_CROSSROADS-30-ST-ARCTBLU-CHRM_HERO

Senast ändrad:
@Eric Hjalmarsson Superbra tips verkligen! Tusen tack! Crossroaden är ju exakt den typ av modell jag leftat efter! Får jag tag i den så köper jag den direkt men verkar vara lättare sagt än gjort tyvärr. Slut i USA, säljs inte europa men ska höra av mig till en åf så ser vi :)

Superbra tips verkligen! Tusen tack! Crossroaden är ju exakt den typ av modell jag leftat efter! Får jag tag i den så köper jag den direkt men verkar vara lättare sagt än gjort tyvärr. Slut i USA, säljs inte europa men ska höra av mig till en åf så ser vi :)
Det var så lite.
Jo, tyvärr inte i det europeiska sortimentet, men tänkte att jag länkar den ändå. Verkligen konstigt att den är för Amerikanska marknaden där cyklar ses mer som sportredskap.
650B är väl ändå nästa exakt samma storlek som en militär/klassisk cykel? I praktiken ganska irrelevant men personligen föredrar jag nog 650B i de flesta lägen
"Millitärcyklarna" har funnits med 584, men även med 635. Men millitärcyklarna kan knappast klassas som stadscyklar eller "dam/herrcyklar" som TS skriver. Stadscyklar har oftast lite större hjul, typ 609, 622, 630 eller 635.

650B är en bra storlek, men tyvärr med lite begränsat däcksutbud, speciellt dubbdäck.

När jag satt backsweepstyre på gamla 26" mtb (istf det nästintill raka originalstyret) upplevde jag att handtagen hamnade för långt bak i förhållande till styrlagret. Detta kompenseras i så fall lätt med längre stam.

Jag hade nog satsat på att byta styre på en hybrid. Då får man ju lämpliga broms- och växelreglage på köpet istf lvg-reglage.

När jag satt backsweepstyre på gamla 26" mtb (istf det nästintill raka originalstyret) upplevde jag att handtagen hamnade för långt bak i förhållande till styrlagret. Detta kompenseras i så fall lätt med längre stam.

Jag hade nog satsat på att byta styre på en hybrid. Då får man ju lämpliga broms- och växelreglage på köpet istf lvg-reglage.
Jag kanske förvirrade alla inkl mig själv när jag skrev bakåtsvept styre för det är egentligen bara den upprätta körställningen jag vill åt. Tittar man på geometrin på en klassisk damcykel får man väl den ställningen genom en kombination av avståndet till handtagen på det bakåtsvepta styret och höjden på det i förhållande till sadeln. Hade provat att byta styre på en hybrid direkt om de inte vore för att jag är orolig att de blir tokigt med höjden på styret.

Jag kanske förvirrade alla inkl mig själv när jag skrev bakåtsvept styre för det är egentligen bara den upprätta körställningen jag vill åt. Tittar man på geometrin på en klassisk damcykel får man väl den ställningen genom en kombination av avståndet till handtagen på det bakåtsvepta styret och höjden på det i förhållande till sadeln. Hade provat att byta styre på en hybrid direkt om de inte vore för att jag är orolig att de blir tokigt med höjden på styret.
Fattar det som att du vill ha ordentligt med rise på styret?
Det går ju att hitta styren där man får fram den kombo av rise och backsweep som ger den skönaste känslan. Man kan ju också jobba lite med vinkeln på stammen.

Sen tycker jag inte stt man skall överdriva då det gäller bakåtsvepet. Visst kan det se coolt och lite gammaldags exotiskt ut, men jag tycker definitivt stt det kan ge en kymig känsla där man tappar körkontroll om handtagen pekar bakåt alltför mkt.

@magellan99 , vill du dela med dig av anledningen av att du önskar ha styret högt? Det finns en hel del nackdelar, främst luftmotståndet och därmed trög cykling, och många gånger handlar det om vana eller träning för att kunna sitta på ett mer lämpligt vis. Har ingen ambition att "omvända" dig, mer än att tipsa om att det finns andra sätt att lösa vissa bekymmer än att bara "skicka upp styret". De två främsta anledningarna till att inte köra med ovanligt högt styre tycker jag är luftmotståndet (som blir viktigare och viktigare ju fortare man cyklar - i 15 km/h är det inte så noga, men i 30 jättenoga), samt att cyklar sällan är konstruerade för att ha styret på det viset, vilket leder till att ramen inte kommer till sin rätt.

En anledning till att man inte vill ha ett lågt styre kan vara att man vill cykla i semestermode, alltså se sig omkring och chilla lite. Visst är det skönt att dyka ned och tugga styrlinda också, men det ena utesluter inte det andra.

Sen finns ju vi gamlingar som inte klarar av att kröka rygg som förr. Märker tydligt detta och fick överge krumstyren för ett tag sen

Alla missar det uppenbara problemet med det som TS vill ha.
En upprätt sittställning har mycket dålig aerodynamik.
Kör du över 20km/t, eller har motvind, så går nästan all kraft åt at övervinna luftmotståndet. Böjer man sig ner så minskar luftmotståndet väldigt mycket.
TS kanske menar smidig, lätt och kul att köra.

Kör du över 20km/t, eller har motvind, så går nästan all kraft åt at övervinna luftmotståndet. Böjer man sig ner så minskar luftmotståndet väldigt mycket.
Eller så menar han en verkligt snabb cykel, alltså en helkåpad liggcykel som ju är överlägsen alla krullstyrecyklar när det gäller luftmotstånd.

Eller så har alla i tråden förutom du förmågan att tolka TS krav och anpassa rekommendationerna utifrån det.

För du tror väl inte att alla andra i tråden är totalt omedvetna om aerodynamiska nackdelar med en upprätt sittställning?

Jag är avslappnad iallafall!? Men på riktigt - svårigheter att "nå ner" kan ju också vara ett symptom på att man också har svårt för andra saker i vardagen/annan idrott etc etc (eller kommer få inom kort). Givetvis finns det de som har någon form av besvär som omöjliggör att man böjer sig framåt, men om besvären består i att man stelnat till av ett inaktivt liv med stillasittande och brist på heltäckande träning så tycker jag man iallafall kan fundera över möjligheterna att komma åt anledningarna. Inte så mycket för att bli snabbare på cykeln utan få en mer funktionell kropp. På köpet kommer mindre trög cykling!?

Att man inte skulle se för att man har styret lågt är däremot mest ett komiskt hittepå. Jag ser utmärkt åt alla håll och kanter!?

Jag har också tänkt tanken. Det är svårt att kombinera de två. Upprätt och snabb. Iofs är ju snabbt relativt. Tror mina svaga ben och inte alltför imponerande kondis sätter de största käpparna i hjulen för min snabbhet.

Jag har också tänkt tanken. Det är svårt att kombinera de två. Upprätt och snabb. Iofs är ju snabbt relativt. Tror mina svaga ben och inte alltför imponerande kondis sätter de största käpparna i hjulen för min snabbhet.
Men det går dölja mycket med bra däck, bra aerosittställning, tighta kläder, klung/grupp-cykling och klokt utnyttjande av sina (begränade) resurser.

Körde tamigtusan helt otränad efter ett uselt cykelår ett brevet hyffsat snabbt och utan att lida för mycket. Samma runda med vinterdäck, fluffiga kläder och solocykling var extremt slitsamt när jag var mycket bättre tränad.

Bockstyre och effektiv sittställning är otroligt effektivt på att spara energi.....

Det är mycket hårt spända strängar här på forumet, inte högt i tak. Slappna av!
Det verkar som du är väldigt spänd och inte klarar av en kul kommentar av en skön snubbe. Slappna av!

Skämt åsido så förstår jag inte poängen med den typ av skrivsätt som du använde i första inlägget.

Jämför din formulering:

”Alla missar det uppenbara problemet med det som TS vill ha.
En upprätt sittställning har mycket dålig aerodynamik ...”

med en alternativ formulering:

Ett uppenbart problem och något jag tycker missats kring det som TS vill ha är att en upprätt sittställning har mycket dålig aerodynamik …

Hade sakbudskapet förlorat något på den alternativa formuleringen?

I min värld är sakbudskapen desamma och tonen i den omformulerade varianten klart trevligare. Därmed bör sannolikheten vara högre för att eventuella svar berör sakfrågan och inte sättet budskapet formulerades på. Detta bör vara önskvärt om det är sakfrågan man är intresserad av att diskutera.

Tack till alla som bidrar, det är mkt uppskattat! Jag gillar känslan i att cykla upprätt och njuta av omgivningen. Och vill att det ska gå så snabbt/lätt som möjligt givet dom förutsättningarna. Det hela är ett lyxproblem för jag har redan två cyklar med helt upprätt körställning men den ena är en 18 kilos monark och den andra en 26 kilos elcykel som visserligen är lättrampad men har sina andra nackdelar. Jag har även en gravel och en racer så jag får min beskärda del av framåtlutande cykling också :)

Tipset om crossroaden (som tyvärr verkar omöjlig att köpa i sverige och svår att köpa även i USA) var bäst hittills och ganska exakt vad jag sökte. Kona coco verkar också okey. Så det lär bli den eller köpa ngn annan modell och byta styre.

Det känns ju sällsamt trevligt att köra på en hoj med relativt låg vikt och ändå en snäll ganska upprätt körställning. Flera borde prova det.

Vill man ha en avslappnad körställning och ändå vara aerodynamisk kan man om så önskas luta sig bakåt ännu mer - och bli aerodynamisk igen, med fötterna först.

Inte något för cykelbud-äventyrlig körning med mycket hopp över trottoarkanter osv, men det finns liggcyklar som ändå passar rätt bra för pendling i stadstrafik - relativt höga för sikt och synbarhet, men låga nog att kunna sätta ner en fot bekvämt. Särskild fördel så klart om det finns någon längre sträcka där man kan dra på, och ha nytta av aerodynamiken.

Tillbaka
Topp