[Snabb fråga] ska man smörja "sealed bearings" på XT växel.

Öviksmicke

Ny medlem
Har uppe växeln nu efter ett missöde tidigare idag och tänkte smörja upp XT växeln igen. Gäller växeln bak om jag inte skrev det.
Ska man pytsa i lite fett till rulltrissorna som har sealed bearings (tätade lager)?
Är det någon led som man ev inte ska smörja men som man kan få upp. Någon led som är lått att missa kanske som ska smörjas?

Tätade lager ska man inte smörja.

Har du en trissa med en bussning och 2 brickor så är det nog en bra idé med lite fett där.

Det är ju slitdelar så en rengöring då och då mår de nog bra av med :)

Tänk på att lederna som man skruvar fast den i ramen och den som viker armen på mitten är fettade från fabrik och inte ska smörjas i efterhand.

Ok, TACK!

Ops, leden som viker armen har jag redan rengjort... Det fanns grus där så då gjorde jag det, men då får man väl pytsa i lite nytt fett där. Skulle spänna fjädern så det är därför jag plockade upp den.
Då ska jag gefanken i andra leden :-)

Är dom "tätatde" ? (ena min verkade "tätad" men den andra bestod av bricka, packning och en skum grej i mitten, så den har jag smort iafl.)

// MickeM

Det stod tätat på en av dom iallafall. Det var som på din, en bricka med gummidamask runt. Pyttsade också i en svätt fett där eftersom det var i det närmsta tort där.
Den där "skumma grejjen" som du menar är väl en bussning, så såg det ut på min iallafall.

Tillbaka
Topp