Snabbkoppling till sadelstolpe med löstagbart handtag

StaffanS

Ny medlem
Jag skall iväg och titta på en begagnad cykel ikväll som jag eventuellt kommer att köpa.
Till sadelstolpen sitter där en snappkoppling med löstagbart handtag, men säljaren har tappat bort handtaget. Frågan är nu om det går att få upp en sådan koppling utan handtaget? Tror ni att det går med något verktyg, och i så fall vilket?
Innan jag köper cykeln vill jag verifiera att sadelstolpen inte sitter fast i ramen och därför vill jag kunna öppna sadelstolpsklamman på plats ikväll.

biltema har nån sån lösning, förmodligen är det nån trans-x historia. Hade nått sånt skit på nån pendlare, där gick det och ta en 6mm's insex ifall man inte hade nyckeln.

Nej, jag har tyvärr ingen bild. Jag vet att jag hade en sådan själv för många år sedan, men jag kan inte minns hur den fungerade. Kan tillägga att cykeln är en Miyata från början av 90-talet.

StaffanS skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, jag har tyvärr ingen bild. Jag vet att jag
> hade en sådan själv för många år sedan, men
> jag kan inte minns hur den fungerade. Kan
> tillägga att cykeln är en Miyata från början
> av 90-talet.

Miyata hade en mojäng som var sjukt smutt. Det var en excentrisk cylinder på själva snabbhandtaget. Den hittar du nog inte någonstans. Hålet döljs dessutom snyggt av en plastcylinder. Bra stöldskydd!

Inga problem att skruva bort med en polygrip dock. Been there, done that :-)

miyata är skitfräckt, köp skiten i vilket fall som helst kan ju inte vara tal om så mycket pengar!

Jag hade inte låtit dig gå lös på min cykel som du kanske skulle köpa med en polygrip i vilket fall som helst.

hade en snubbe som skulle köpa en alfa av mig en gång, han kom med ett eget litet garage och banka o slog överallt. Jag bad honom vänligt packa ihop sin skit och sluta misshandla min nybesiktigade italienare.

Tillbaka
Topp