Snabbrullande 27,5 däck??

gyttorparn

Aktiv medlem
Hej gott folk
Behöver tips på nått lättrullat 27,5 däck som ska gå på slät byggd flowtrail, till enduro så har jag däck så det behöver inte tas i åtanke, pris och hållbarhet är helt oviktigt bara det rullar bra. Xc däck är nog lite för dåliga i mönster för att hålla fäste i kurvorna, eller skulle det funka bak kanske? Tar tacksamt emot förslag, gärna 27,5x 2.6 ( sitter nu)
Är en trög endurohojj med 180mm slaglängd, nav dt swiss 370, fälgar roval? ( specialized) är 27,5” både fram och bak å i värsta fall kan jag göra om till mullet men vill i första hand se om det går att få fart på den som den står nu 🙂

Jag har ett Kenda Helldiver Pro 27,5x2,4 liggandes, som har rullat några få rundor. Verkar lämpligt till bak. Tror att Specialized Ground Control T7 Grid kan vara en bra däck till fram, finns i 2,35 och 2,6. Annars nåt som Maxxis Rekon.

Rekon rullar väldigt bra och som bonus så finns det inget som helst bromsgrepp heller 😅

Forekaster har lite mer grepp men finns bara i 2.4". Dissector finns i 2.6" men då är vi nog inne på lättviktsenduro.

Nåt sånt här kanske? (SuperTrail eller SuperGround beroende på punkabenägenheten…)

Bak:

Fram:
Blir nog inte punka pga sten å rötter för 90% är slätt material, är alltså grävd flowtrail ( flera olika) med fina platåhopp som kräver en viss fart för att komma över men behövs hyfsat fäste i dom långa och korta svepande kurvorna, så frågan är lite hur pass små nobbar man törs ha 🤔 tror nog nobby nic fram kan vara gränsfall, annars gillar jag dom på hösten på stighojjen 🙂

Svårt val…😄 både Nobby Nic och Wicked Will rullar ju fenomenalt. Ska det vara lite mer dobbar än NN är man ju inne på enduro light som @MagerValp skriver här ovanför om Dissector…

Blir nog inte punka pga sten å rötter för 90% är slätt material, är alltså grävd flowtrail ( flera olika) med fina platåhopp som kräver en viss fart för att komma över men behövs hyfsat fäste i dom långa och korta svepande kurvorna, så frågan är lite hur pass små nobbar man törs ha 🤔 tror nog nobby nic fram kan vara gränsfall, annars gillar jag dom på hösten på stighojjen 🙂

Det berör på hur hård underlaget är. Dirt-åkare som Emil kör Maxxis Ikon fram och DTH bak. På lite lösare banor borde Nobby Nick eller Dissector fram räcka. Bak ännu lägre mönster.

Jag har ett Kenda Helldiver Pro 27,5x2,4 liggandes, som har rullat några få rundor. Verkar lämpligt till bak. Tror att Specialized Ground Control T7 Grid kan vara en bra däck till fram, finns i 2,35 och 2,6. Annars nåt som Maxxis Rekon.
Tycker kenda däcket ser väldigt lovande ut bak, du kan väll dra ett pm om du vill bli av med det annars beställer jag det plus några andra i helgen 🙂

Lyfter tråden - hittade du något bra däckalternativ? Provade på Kottaberget häromdagen, körde med High Roller II 29x2,5” fram/Dissector 27,5x2,6” bak och det rullade rätt uselt - svårt att få till hoppen (i o f s också p g a fuktiga spår och usel cyklist…) men kompisen körde 29x2,4” Nobby Nic/Wicked Will i Speedgrip, mkt bättre rull och fortfarande helt OK grepp i de fina grävda spåren.

Lyfter tråden - hittade du något bra däckalternativ? Provade på Kottaberget häromdagen, körde med High Roller II 29x2,5” fram/Dissector 27,5x2,6” bak och det rullade rätt uselt - svårt att få till hoppen (i o f s också p g a fuktiga spår och usel cyklist…) men kompisen körde 29x2,4” Nobby Nic/Wicked Will i Speedgrip, mkt bättre rull och fortfarande helt OK grepp i de fina grävda spåren.
Så det var dig jag träffade längst upp på gruvmaja trevligt 😎. Hoppas ni slapp åskvädret.

Tjo, specialized butcher bak fick fart på grejjerna, fram provade jag lite olika men det gör inte så stor skillnad. Har en ännu mer trögrullad emtb nu (27,5/27,5) och med butcher kommer jag över hoppen på kottaberget även när det är blött, bron är det precis att jag klarar men det beror mer på chauffören 🙂

Tjo, specialized butcher bak fick fart på grejjerna, fram provade jag lite olika men det gör inte så stor skillnad. Har en ännu mer trögrullad emtb nu (27,5/27,5) och med butcher kommer jag över hoppen på kottaberget även när det är blött, bron är det precis att jag klarar men det beror mer på chauffören 🙂
Oj, Butcher låter inte som det första man tänker sig ska rulla lätt 🙂, är det i T7 eller T9?

I park kör min son kör Eliminator Grid Trail T7 bak, i gamla utförande. Verkar rulla riktigt bra för att han enkelt har tillräckligt för alla hopp trots att han bara väger kring 45 kg. Sista gångwn i Järvsö fick han dock för många genomslagpunkor (han kör nuförtiden Kristin i full fart), så jag köpade en ny Eliminator Grid Gravity T7/T9 till honom. jag hoppas att den provas snart.

Tillbaka
Topp