Snabbsänkbar sadelstolpe på 29" XC HT: Vansinne? Edit: Köpt och testat!

@Makten: Tack för ditt vettiga inlägg.
Jag har dock fortfarande lite funderingar men jag avvaktar andra (vettiga) inlägg.

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Besserwisser? Tack för den!

Var kanske lite lågt?

Men min synpunkt kvarstår dock. Att från LVG sidan ha synpunkter på MTB sidan, bara godtyckligt!

Om saker man inte har koll på är inte rätt. Samma å andra sidan. Jag skulle aldrig tänka tanken att säga till dig vad som är rätt att göra, compact vevparti, kassett utväxling för alperna kontra platten av den enkla orsaken att jag har inte en aning!!! Så varför skall du???

gothia skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Besserwisser? Tack för den!
>
>
> Var kanske lite lågt?
>
> Men min synpunkt kvarstår dock. Att från LVG
> sidan ha synpunkter på MTB sidan, bara
> godtyckligt!
>
> Om saker man inte har koll på är inte rätt.
> Samma å andra sidan. Jag skulle aldrig tänka
> tanken att säga till dig vad som är rätt att
> göra, compact vevparti, kassett utväxling för
> alperna kontra platten av den enkla orsaken att
> jag har inte en aning!!! Så varför skall du???

Jag har inte sagt nånting om vad som är rätt eller fel, jag har inga synpunker map vilken sadelstolpe vem kör med. Jag frågar varför eliten inte kör med "sänkstolpar" om det nu ger fördelar.

Gothia, GurraG, [jag]; det är klart att vi måste kunna ha och dela åsikter och tankar kring saker vi inte är införstådda med. Jag är i MTB-sammanhanget en nybörjare, men just därför är det så intressant att den här förbättringen som jag upplever som monumental, inte ses som önskvärd från dem som vet mer. Vad faen kan det bero på?

Från mitt klåparperspektiv är det som om man vill diskutera framdämp versus helt odämpat, och odämpat framställs som bättre för att "eliten" använde(r) det. Vafan liksom. Nån inom eliten måste ju ha varit den förste att sätta en framdämpare på sin XC-cykel.
Jag säger inte att sänkstolpe har samma inverkan, men potentialen finns helt klart där. Användningsområdet för cykeln blir sjukt mycket större med en väldigt liten och i sammanhanget billig förändring.

GurraG skrev:
> gothia skrev:
> -----
> > GurraG skrev:
> >
>
> > -----
> > > Besserwisser? Tack för den!
> >
> >
> > Var kanske lite lågt?
> >
> > Men min synpunkt kvarstår dock. Att från LVG
> > sidan ha synpunkter på MTB sidan, bara
> > godtyckligt!
> >
> > Om saker man inte har koll på är inte rätt.
> > Samma å andra sidan. Jag skulle aldrig tänka
> > tanken att säga till dig vad som är rätt att
> > göra, compact vevparti, kassett utväxling
> för
> > alperna kontra platten av den enkla orsaken att
> > jag har inte en aning!!! Så varför skall
> du???
>
> Jag har inte sagt nånting om vad som är rätt
> eller fel, jag har inga synpunker map vilken
> sadelstolpe vem kör med. Jag frågar varför
> eliten inte kör med "sänkstolpar" om det nu ger
> fördelar.

Så varför då citatet ifrån denna tråd men ovan...

Jag var o kollade på eliten på MTB-SM XCO i Södertälje förra helgen. Konstigt att de kan köra så fort utan ......

Vilket hela de här debaclet börja med...Så det du säger är att du hade fel...erkänn det då som en man och ta det. Jag bryr mig inte...rätt, fel...allting är i en gråzon...

Håller med makten att ta tråden till sin början.
Vilken nytta har man som mtb cyklist av en sänkbar stolpe, och de som har de vilken erfarenhet de har.

So, shoot, the thread goes on...

Så kul för dig. Visst är det skönt när man har fel, men kan låtsas att man har rätt.

Ignorans/självupplevelse? Habegär?... i min mening patetisk vilket av det.
Ge dig en olivkvist och du pissar på den...

Hoppas tråden går tillbaka till det "makten" ville...

gothia skrev:
> Hoppas tråden går tillbaka till det "makten"
> ville...

Hrrrm, jag vill gärna att GurraG är med och kvar i diskussionen, så där talar du inte för mig.
Som vanligt vill jag uppmana till hederlig argumentation. Det är hur enkelt som helst. Gillar man inte idén om sänkstolpe så skriver man varför. Gillar man idén om sänkstolpe så skriver man varför.

Men, för att försöka ta oss tillbaka till det viktiga så har jag en känsla av att sänkstolpe kan bli ganska stort. Ändringen kan göras på vilken cykel som helst. Den behöver inte kosta mer än att byta däck, men vem som helst kommer uppleva en mycket stor skillnad i hanteringen av sin cykel. Det är min fasta övertygelse. Att det sen inom XC på proffsnivå kanske inte behövs, är en annan femma. HT-cyklar är lite begränsade i terrängen och främst amatörer som jag själv torde kunna finna mycket glädje i en sänkstolpe.

Nej, jag står på egna ben, jag står inte för dig eller någon annan utan bara för mig.

Min poäng var bara att tråden hade spårat ur tillräckligt.

Och som du skriver ovan hoppas att tråden hittar tillbaks till början, angående plus eller minus med en justerbar stolpe...

gothia skrev:
> Vad gör du???
>
> Annars...vad?...skitsamma...ta en öl till och
> dröm hur lyckra samt en överprisad cykel ger dig
> glädje...samt att vara en besserwisser på
> nätet...eller skaffa dig ett liv...
>
> Så det du säger är att du hade fel...erkänn det då
> som en man och ta det.
>
> Så kul för dig. Visst är det skönt när man
> har fel, men kan låtsas att man har rätt.
>
> Ignorans/självupplevelse? Habegär?... i min
> mening patetisk vilket av det.

Haha! Konstfacksprojekt eller riktig person?

Förövrigt så gjorde aldrig GurraG något påstående så jag förstår inte din till synes sjuka besatthet av att hen ska erkänna att det var fel. Sen vill jag påstå att frågan (inget påstående som sagt), om än till synes smådryg till en början, tillförde mer till trådens originalsyfte än vad dina påhopp gör (även om det är komiskt guld och jag uppskattar det tusenfalt av den anledningen).

Körde runt lite i Sicklaskiftet (vid hammarbybacken) idag och sänkte nog stolpen i botten typ 20 ggr. Det är tekniskt väldigt mycket enklare och roligare. Sen när jag cyklar hem på asfalten och det kommer en nedförsbacke drar jag ner den i botten och kör motorcykel. Bromsar ju på en 5 öring med så låg viktpunkt och kan sätta ner fötterna närsomhelst.. riktigt roligt. Som sagt, 2 cyklar i en. En för att cykla uppåt/platt och en för att cykla stök/nerför. Plus ett oändligt antal cyklar däremellan på en steglös stolpe förstås:)

I mina ögon så är sänkstolpen revolutionerande och förändrar cykeln väldigt mycket. Nån sa att han hellre tar en HT med sänkstolpe och bra däck än en heldämpad och jag tror att jag håller med. Skulle jag få möjligheten att slänga på en bakdämpare och ta bort stolpen skulle jag behålla hojen som den är nu. Att gå från mig budget-HT till en full AM utan stolpe skulle jag dock gå med på..

Håller med. Det kanske inte är ett absolut måste med dropper post, men det blir just som du sa (ännu) roligare. :)

Men jag undrar ju också varför eliten inte använder höj och sänkbar sadelstolpe om det är så bra...kan det vara så att de helt enkelt inte har nån nytta av en sån p.g.a. att de är skickliga cyklister och att deras typ av cykling i sig inte innebär ett behov?

Är det inte en högst individuell preferens? Som jag cyklar skulle jag nog inte byta själv, främst pga av estetiska skäl och oklara fördelar :-)för just mig.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Det är säkert bara nåt som kärvar lite. Jag
> hade provat att ta ur plutten (borde kunna göras
> med stolpen monterad på cykeln) och applicerat
> rikligt med fett:-) Kanske behöver du spänna
> fjädern lite också.

Har nu identifierat problemet. När stolpen är som mest ihoptryckt så pressar fjädern på för mycket mot sprinten. Man måste antingen trycka på knappen hårt som tusan med risk för att saker går sönder eller dutta till sadeln med rumpan så att trycket mot sprinten lättar. Kanske går med fett, kanske med något kapad fjäder. Blir att skruva till vintern :)

Diskussionen om eliten känns inte helt relevant.. eliten kör för att vara snabbast alla andra för att ha roligast. För mig är det roligare med dropper och därför kör jag med sån oavsett om det är "bäst".. Pröva själva och döm sen.

Senast ändrad:
WP8 skrev:
> Men jag undrar ju också varför eliten inte
> använder höj och sänkbar sadelstolpe om det är
> så bra...kan det vara så att de helt enkelt inte
> har nån nytta av en sån p.g.a. att de är
> skickliga cyklister och att deras typ av cykling i
> sig inte innebär ett behov?

Det kan faktiskt vara så att de inte provat, av samma anledning som många i den här tråden; de tror helt enkelt inte på idén. Eller så cyklar man inte HT i sådan terräng på elitnivå att det gör någon skillnad.

Jimi skrev:
> Har nu identifierat problemet. När stolpen är
> som mest ihoptryckt så pressar fjädern på för
> mycket mot sprinten. Man måste antingen trycka
> på knappen hårt som tusan med risk för att
> saker går sönder eller dutta till sadeln med
> rumpan så att trycket mot sprinten lättar.
> Kanske går med fett, kanske med något kapad
> fjäder. Blir att skruva till vintern :)

ICE-stolpens fjäder går att justera, så kika om det är likadant på din. Det sitter en plugg i botten av röret som är gängad:-) Skruva ur lite så minskar du fjäderkraften.

Om det inte fanns några fördelar skulle väl knappast FOX, RockShox, Crank, Giant, Specialized o.s.v ha dessa på marknaden?

Elit eller inte, fanns ingen elit som körde med dämpad gaffel i början då det kom hävliga varianter. Idag känns det väl som att det är åt andra hållet!

Alla elitåkare åker utan däck så nu lär alla motionärer haka på, man spar ju vikt, eller?

Min erfarenhet är som flera andra skrev, att det känns verkligen som att man har två olika cyklar i ett med sänkstolpe.

För min egen del föddes tanken när jag var i Hellas och upptäckte lite nya stökiga ställen att cykla på. Jag kände verkligen att stolpen var i vägen i sitt högsta läge när jag ville cykla utför och pusha gränserna i de värsta områdena. Innan tyckte jag, som vissa att "äh, vad skall man ha en sån till?". Jag menar, det finns en anledning till att downhill-cyklister har lågt läge på sina sadlar. Jag vågar påstå att min AM-hoj känns lite som en downhill-hoj med sadeln nere.

Jag är ingen elit-cyklist och personliga upplevelsen är avgörande i mitt fall. Summa sumarum, jag har fan så mycket roligare med min Gravity dropper. My two cents.

GurraG skrev:
> Jag är inte låst till någonting men är
> förvånad att inte fler i "eliten" kör med
> "sänkstolpar" om det finns fördelar. Jag har
> fått en del tänkvärda svar.

Vilken elit pratar vi om? Tittar man på världseliten i Enduro gissar jag att 100% använder höj/sänkbar sadelstolpe.

> Alla får väl köra med den stolpe de tycker är
> bäst, jag är mest intresserad "varför" och inte
> ute efter nån som helst konfrontation.

Det blir roligare. Det går snabbare. Åtminstone jag kan cykla nerför på ett helt annat sätt än tidigare. Lägre tyngdpunkt och större rörelsefrihet ger mig större möjligheter svänga genom att luta cykeln samt bättre möjlighet att ta mig över större hinder på ett helt annat sätt jämfört med att ha konstant hög sadel.

Hur många i XC-eliten använde skivbromsar för 7-8 år sen? Hur ser det ut idag? Jag gissar att vi kommer att se en liknande utveckling med sådana här sadelstolpar också. Just nu sker inte teknikutvecklingen inom MTB i XC, den sker i DH och Enduro.

Finlands kanske bästa mtb-cyklist om man ser till både xco, xcm och xce heter Henry Ojala och kör i princip alltid med en Pivot med Reverb i år. Och det gör han inte för att han behöver någon fördel för att han skulle vara tekniskt underlägsen någon annan. Snarare tvärtom.

Ville kör ju med stel gaffel... Han borde väl veta vad som är bäst med tanke på sänkstolpen på hans cykel? Jag förstår ingenting.

Sänkstolpe är den bästa uppgraderingen jag gjort på en cykel. Och då har jag ändå hållt på med mtb och prylbögeri i snart 20 år...

Hmm ....Då jag åxå lidit av ''en spärr i huvudet''(som någon östgöte sade) vid tekniska partier så gick jag helt sonika och köpte en billig sänkstolpe på ebay för 575:-, den och ett par gamla plattformspedaler samt grova däck gjorde susen.
Nu är min epic som en jeffla ångvält!
Stockar,stenar stökiga uppförsbackar är nu helt plötsligt en barnlek, kom på mig själv när jag småskrattade när jag klarade ett parti utan bekymmer som jag vanligtvis tvingas gå på med cykeln.

Om det nu är sänkstolpen eller plattisarna förtjänst skall jag låta vara osagt, men jag tror det är en kombo tillsammans med grova däck(mountainking 29x2,4 bak och chunkey monkey fram)
Sen vet jag inte om det är bra eller dåligt att köra såhär, det bästa vore ju om jag kunde få bort ''fegspärren'' i huvudet och klara mig utan sänkstolpe och plattisar...
Men just nu är det bara jävligt roligt.

EDIT: får man ha sänkstolpe fast man är 40+?

Senast ändrad:
Makten skrev:
> gothia skrev:
> -----
> > Ingen som vågat att testa att borra ett till
> hål
> > i stolpen för att få till "sweet spotläget"
> > alltså på ICE och TMARS stolparna. Borde väl
> > inte påverka hållbarheten alltför mycket med
> > ett hål till?
> > Under förutsättning att det inte blir för
> nära
> > ett av originalhålen.
> >
> > Stolpens konstruktion borde väl inte bli
> > påverkad av att det är 3 eller 4 hål, eller?
> > Det mesta av personvikten borde ju ändå gå
> via
> > benen, om man nu inte tänkt att sitta och
> droppa
> > 1m+. Alltså det jag menar är att man vid
> större
> > g krafter, ändå inte sitter på sadeln utan
> > står och tar emot med benen.
>
> Alla hål lär minska hållfastheten, men som du
> säger borde det kunna hålla fint ändå. Jag
> provar nog på min stolpe om två veckor när jag
> är åter på jobbet och har tillgång till
> vettiga maskiner:-)

Nå, funkade det att borra extra hål i stolpen?

Putte.w skrev:
> >
> Nå, funkade det att borra extra hål i stolpen?

Ja det funkar, kolla med Apans bror.

pennerdal skrev:
> Putte.w skrev:
> -----
> > >
> > Nå, funkade det att borra extra hål i
> stolpen?
>
>
> Ja det funkar, kolla med Apans bror.

Japp funkar utmärkt, ett år sedan (snart) jag borrade extra hål och inga tecken på att det skulle ha försvagat stolpen.

ApansBror skrev:
> pennerdal skrev:
> -----
> > Putte.w skrev:
> >
>
> > -----
> > > >
> > > Nå, funkade det att borra extra hål i
> > stolpen?
> >
> >
> > Ja det funkar, kolla med Apans bror.
>
>
> Japp funkar utmärkt, ett år sedan (snart) jag
> borrade extra hål och inga tecken på att det
> skulle ha försvagat stolpen.

Sweet!

Det är som heldämpat,breda styren och skivbromsar. Det tar fem år sen kör XC-eliten med dropper-post med, förutsatt att det inte förbjuds!

Putte.w skrev:
> Nå, funkade det att borra extra hål i stolpen?

Jag sålde stolpen innan jag hunnit prova eftersom den kändes lite väl racklig efter ett tag. Nu kör jag en Gravity Dropper som har hålen på rätt ställe från början:-)

Ang Ninos otb på filmen så kan man nog inte dra så mycket slutsatser av det mer än att det var sista varvet och att han var väldigt trött efter att ha jagat Absalon om vinsten. Alla som sett racet har nog viss förståelse för det...Han är ju förövrigt en väldigt teknisk och mångsidig cyklist. För den skull innebär inte att sänkstolpe är oanvändbart...

Bumpar tråden nu 2018 och så kan vi konstatera att de flesta i xc-dameliten nu kör dropperpost och även många av herrarna.

mtbguidenjanne sa:
Bumpar tråden nu 2018 och så kan vi konstatera att de flesta i xc-dameliten nu kör dropperpost och även många av herrarna.

*triumferande leende*

;-)

Dock har ju XC blivit stökigare. Oklart hur mycket.

Makten sa:
mtbguidenjanne sa:

*triumferande leende*

;-)

Dock har ju XC blivit stökigare. Oklart hur mycket.

98% av all tävling i Sverige sker väl i svenska långloppscupen och där behövs det aldrig en dropper :)

Tillbaka
Topp