Snart smäller det! Kommer Unno Bikes slå världen med häpnad eller ej...

larsaw

Aktiv medlem
Så här mitt under fredagspilsnern så börjar en ju fundera så smått...

Efter drygt ett halvårs väntan har dom fortfarande inte släppt ut sina dyrgripar på marknaden MEN IOM att både Pinkbike o Dirt fått klämma på några modeller så kan en ju gissa att det är nära...

IMG_0623.PNG

IMG_0660.PNG

Så vad ska man tro om dessa hojar? Blir det den nya benchmark allt annat kommer att jämföras mot?
Uppbyggda på en kolfiber som endast återfinns i F1-bilar, samt en geo där Mondraker's Forward Geometry's designer fått "go bananas".
Kan ju inte bli annat än créme de la créme, eller?

EDIT: Lägger till två intervjuer
http://m.pinkbike.com/news/unno-bikes-exclusive-interview-2016.html
https://dirtmountainbike.com/news/cesar-rojo-launches-unno-cycles.html

Senast ändrad:
Det där toppröret måste flexa. Frågan är bara om designen fått ta överhanden eller om det är inräknat i länkaget?

Stort plusett på raka rör.

Tyvärr sabbar de stora hjulen utseendet :)

Jag vill se den kolfiber som endast finns på F1 bilar. Har dom bilarna något som ger ensamrätt på en viss sorts kolfiberkomposit? Låter mer som marknadsföringfloskel.

Åh, "flygplansaluminium" 2.0. Och en ful ram. Säkerligen svindyr.

Jag är inte imponerad.

johnny165 sa:
Lär ju dyka upp i rambrottstråden:)

De kommer kosta kring 10000 euro så jag förutsätter någon slags garanti. Tror de kommer bli rätt ovanlig syn på svenska stigar så chansen att de dyker upp i rambrottstråden är nog ungefär lika med chansen att det där dyker upp en trasig kolfiber Zerode med växellåda.

Platsar i Fula cyklar-tråden.

Är det olika hjulstorlek fram/bak? eller är det bara en synvilla?

Senast ändrad:
Jag gillar utseendet, gillar iofs AMC Pacer och Volvo 242 också, så min smak är vad den är.

Kid1000 sa:
Jag vill se den kolfiber som endast finns på F1 bilar. Har dom bilarna något som ger ensamrätt på en viss sorts kolfiberkomposit? Låter mer som marknadsföringfloskel.

Dom kanske använder kolfiber från TExtreme den tror jag användsi i F1 men även till hockey klubbor mm och i firten så klart.
Kul jag gjorde faktiskt jobb till en som var kolega med upffinaren till denna kolfibern så jag har haft denna matta i verkstan läänge..
/M

Magnus.Bovall sa:
Kid1000 sa:

Dom kanske använder kolfiber från TExtreme den tror jag användsi i F1 men även till hockey klubbor mm och i firten så klart.
Kul jag gjorde faktiskt jobb till en som var kolega med upffinaren till denna kolfibern så jag har haft denna matta i verkstan läänge..
/M

Isåfall återfinns den inte bara i F1-bilar. Min Felt AR2 har TExtreme (svensk uppfinning). Felt har använt TExtreme till en del av sina ramar under de senaste åren.

Senast ändrad:
feeblesmith sa:
johnny165 sa:

De kommer kosta kring 10000 euro så jag förutsätter någon slags garanti. Tror de kommer bli rätt ovanlig syn på svenska stigar så chansen att de dyker upp i rambrottstråden är nog ungefär lika med chansen att det där dyker upp en trasig kolfiber Zerode med växellåda.

Läste lite snabbt igenom en av länkarna och fick intrycket av att dom skulle bli dyra. Stämmer det du säger så blir dom ju inte dyrare än något annat märke.

Förutom sadelröret så är den väl najs.. men åker nog hellre på typ fem cykelsemestrar istället..

Cannondale jekyl 1000 sa:
feeblesmith sa:
johnny165 sa:

Läste lite snabbt igenom en av länkarna och fick intrycket av att dom skulle bli dyra. Stämmer det du säger så blir dom ju inte dyrare än något annat märke.

Vet inte något annat märke som kostar typ 90,000,-

Tycker för övrigt den var snygg! Hatar cyklar med hängbuk och böjda rör..

Tror Oxeon-kol har använts i en del cykelhjul också. Som jag förstår det är väl grejen med deras väv just väven och inte så mycket kolet. Dvs hur man väver ihop fibrerna.
Om det nu är det som använts i ovan nämnda hoj. Har inte lusläst deras hemsida.

Det är ganska löjligt att gnälla på UNNO pga estetiken och rambrott mellan de flesta här kör på jävla Canyon eller YT... Som att visa bestick till hillbillies. Men det fan går ju att drycka soppa direkt från skålet och äta kyckling med händerna!

Cesar Rojo är mannen bakom de bästa cyklar från Mondraker och Commencal, sen är han en jäkla duktig DH åkaren, så jag tror att han vet vad han håller på med. Estetik-mässigt det blir säkert folk som tror att din fru är ful. Barnen blir fula också - Hur fan tänkte du, aye?

Det såg inte ut att vara 100locks design med det där ubåtssadelröret. Kul att det är något annorlunda, men blir nog en högst ovanlig syn som fågel Fenix.

Är det inte en designer från Unno eller Mondraker som ligger bakom Canyon senaste dh Sender? Har för mig att jag läste nåt sånt...

WAKIdesigns sa:
Det är ganska löjligt att gnälla på UNNO pga estetiken och rambrott mellan de flesta här kör på jävla Canyon eller YT... Som att visa bestick till hillbillies. Men det fan går ju att drycka soppa direkt från skålet och äta kyckling med händerna!

Cesar Rojo är mannen bakom de bästa cyklar från Mondraker och Commencal, sen är han en jäkla duktig DH åkaren, så jag tror att han vet vad han håller på med. Estetik-mässigt det blir säkert folk som tror att din fru är ful. Barnen blir fula också - Hur fan tänkte du, aye?

Lättkränkt eh?

Luthman Photography sa:
WAKIdesigns sa:

Lättkränkt eh?

Hihi! :)

Luthman Photography sa:
WAKIdesigns sa:

Lättkränkt eh?

Förfaller så. BTW så var den rätt ful. Cykeln asså. Utseendet på någon fru avhåller jag glatt ifrån att ens ha en åsikt om.

perzzon sa:
Tror Oxeon-kol har använts i en del cykelhjul också. Som jag förstår det är väl grejen med deras väv just väven och inte så mycket kolet. Dvs hur man väver ihop fibrerna.
Om det nu är det som använts i ovan nämnda hoj. Har inte lusläst deras hemsida.

Nu med kol, precis som i diamanter!

happymtb.fr sa:
Är det inte en designer från Unno eller Mondraker som ligger bakom Canyon senaste dh Sender? Har för mig att jag läste nåt sånt...

Nä, eller iaf inte herr Rojo...

IMG_0668.PNG

BTW ang det där med deras carbong...
IMG_0667.PNG

Rattnalle sa:
Det där toppröret måste flexa. Frågan är bara om designen fått ta överhanden eller om det är inräknat i länkaget?

Stort plusett på raka rör.

Tyvärr sabbar de stora hjulen utseendet :)

Jag tror formen är bestämd för att styra var det skall flexa och mänden/riktningen på väven justerar hur mycket det flexar. Kolfiber är ju trevlig på det sättet att kontruktionsparametrar kan separeras och optimeras på smidigare sätt än metall.

Naken kolfiberväv var inte ens snyggt på 2 Fast 2 Furious-tiden, än mindre 2016. Ballt med premiumhojar dock!

HT:n verkar ju episk. Inte för att jag behöver en hoj på 8 kg när jag kan kapa 15 kg på mig själv...

Känns sjukt premium med one size fits all tycker jag. Har helt ärligt svårt att se vad som är nytt mer än att den är uttalat premium och dyr för sakens skull. En cyklarnas finklocka, gör samma sak som alla andra klockor fast mycket dyrare för folk som har pengar att bränna och vill köpa sig in i ett varumärke.

marran sa:
Känns sjukt premium med one size fits all tycker jag. Har helt ärligt svårt att se vad som är nytt mer än att den är uttalat premium och dyr för sakens skull. En cyklarnas finklocka, gör samma sak som alla andra klockor fast mycket dyrare för folk som har pengar att bränna och vill köpa sig in i ett varumärke.

Det är väl poängen med väldigt mycket här i världen?

Låg inte gamla Brooklyn Machine Works downhillram på typ 50 papp? Yeti och Nikolai pushade också liknande summor back in the days.

Exotisk stekarfaktor ska kosta, vore häftigt att se lite videos med cykeln in action.

Unno ramen är ju onekligen lite udda på sina sätt, vacker eller ful är för mig ganska ointressant.
Vad gör den bättre än en Specialized som exempel?

Fabriksfilmer har man sett och högar med kasserade ramdelar, det säger mig inte så mycket. Att man sen mässar om T1000, men ursäkta mig, T1000 är ingenting nytt, inte heller något som är förbehållet F1, till och med jag har sånt hemma och ett tjog kvadratmeter Textreme sen urminnes tider, har man firma så kan man köpa nästan allt om man har pengarna.

Specifikation och prestandasiffror är det jag är intresserad av, är Unno något vi kan räkna med i framtiden eller är det en dagslända?
Som exempel kan man säga att det finns en del andra som är mer nyskapande, Robot t.ex, det gillar jag. Men vacker, nej liksom irrelevant.

Att den sen kostar 90-100 kkr är också i sammanhanget ointressant, vad kostar en Sworks Enduro eller whatever med full Öhlins och Tune/Enve kit? I samma härad eller mer.

Ja, om man nu har på tok för mycket pengar att spendera på en ram så förstår jag inte varför man skulle välja denna one-size-fits-all hoj framför en Robot med fullt skräddarsydd geometri och det allra senaste länkaget från Dave Weagle.

Crossmax sa:
Ja, om man nu har på tok för mycket pengar att spendera på en ram så förstår jag inte varför man skulle välja denna one-size-fits-all hoj framför en Robot med fullt skräddarsydd geometri och det allra senaste länkaget från Dave Weagle.

Klokt! Håller med till fullo, rätt besviken på första utlåtandet, att den säkert är super att köra spelar ju mindre roll om det inte finns i en storlek som passar alla. Men rikeknösarna som ska köpa dessa hojar kanske alla är i "one size"...
Var kanske lite otydlig om Unno's kolfiberval tidigare, det jag själv såg fram emot var just den teknik dom lagt in i konstruktionen för att få hojarna styva där det behövs o svagare/vibrationsdämpande där det passar bättre in. Att bygga hojar i fincarbong har ju dom stora drakarna tävlat om i åratal...
Nåväl, fler reviews och på flera modeller lär väl ge oss en bättre bild om Unno lyckats bygga oss MTBikers "holy grale".
Men som det känns idag hade jag hellre lagt mitt icke-existerande pengaöverflöd på en fullcustom https://robotbike.co/?v=f003c44deab6

Finns väl inte i storlek för en genomsnittlig svensk än? De skulle iaf börja med att bara erbjuda en storlek, Medium.
Sen är det väl det där med priset också, och designen, som jag tycker är sisådär. Väldigt häftig, men inte särskilt snygga linjer.

Tillbaka
Topp