Snigelcyklister

menelik

Medlem
Snigelcyklister
När jag träningskör på cykelbanor, måste jag naturligtvis köra om en del "snigelcyklister". Oftast pensionärer. Min kompis menar att det bara är att köra om på höger sida, om uttrymmet tillåter, ifall "snigeln" kör nära mitten på cykelbanan. Många snigelsdyklister blir då arga och bråkar.
Jag däremot menar att man ska plinga med ringklockan, så att "snigelcyklisten" får möjlighet att hålla ut åt höger, varpå man kör om på vänster sida, dvs rätt sida. Ofta innebär detta i praktiken att vi som träningskör måste bromsa in lite.
Nu bar det sig inte bättre än att min kompis påbörjade en omkörning på fel sida utan att ringa. "Snigelcyklisten" upptäckte att någon låg alldeles bakom honom och höll ut åt höger för att lämna utrymme för omkörning till vänster. Med påföljd att kompisen prejades ned i diktet och fick framhjulet förstört. Han hotar att åtala "snigelcyklisten" och kräva ersättning. Jag tror inte att han kommer att lyckas. Vad tror andra på detta förum?

Snigelcyklister
menelik sa:
Min kompis menar att det bara är att köra om på höger sida, om uttrymmet tillåter, ifall "snigeln" kör nära mitten på cykelbanan.
Utrymmet tillät uppenbarligen inte. Alltså gick det inte att köra om på höger sida.

Har din kompis övervägt löpning istället för cykling?

Snigelcyklister
Cykelbanor är laglöst land. Utgå från att alla andra är blinda och döva idioter. Förvånansvärt ofta är det tyvärr sant. Jag kör om där det finns mest plats, oavsett sida. Cyklisten i exemplet ovan hade garanterat lika gärna kunnat göra en idiotsväng åt vänster, så att det var till höger var nog mest en slump.

Snigelcyklister
Tycker din kompis bör anpassa hastigheten.
Jag ser omkörningar som ett tillfälle att köra acceleration.
Dvs jag bromsar ner när jag ska om o kör om sakta och sedan accelerar upp.

Gör han likadant när småbarn cyklar sakta? :/

Snigelcyklister
storfiskarn sa:
toga sa:
Jag tycker din kompis verkar dum i huvudet som följer en "oskriven lag" som ingen annan är med på eller ens vet finns.

+1
I år har många cykelbanor bestått av en sträng barmark med snö på sidorna. Kan snigelcyklister ostraffat ligga och blockera det smala körfältet med motiveringen att de riskerar vurpor, om de kör ut i snön till höger. . Väldigt irriterande att inte kunna köra om snabbt. Borde de inte stanna hemma? Kan polisen befalla en cyklande pensionär att hålla sig hemma vid halt och besvärligt väglag?

Senast ändrad:
Snigelcyklister
menelik sa:
storfiskarn sa:
toga sa:
Jag tycker din kompis verkar dum i huvudet som följer en "oskriven lag" som ingen annan är med på eller ens vet finns.

+1
I år har många cykelbanor bestått av en sträng barmark med snö på sidorna. Kan snigelcyklister ostraffat ligga och blockera det smala körfältet med motiveringen att de riskerar vurpor, om de kör ut i snön till höger. . Väldigt irriterande att inte kunna köra om snabbt. Borde de inte stanna hemma? Kan polisen befalla en cyklande pensionär att hålla sig hemma vid halt och besvärligt väglag?

Finns det en undre hastighetsgräns som du måste hålla dig över på en cykelbana Menelik?
Sluta trolla för guds skull!

Snigelcyklister
Det skulle inte hålla juridiskt, trafikförordningen 3 kap. 31 ¤ är tydlig med att omkörning sker till vänster.

Skäll på väghållaren istället som har byggt en väg som är för smal för att medge säkra omkörningar.

Snigelcyklister
menelik sa:
Många snigelsdyklister blir då arga och bråkar.
Om de hinner bråka med dig när du kör om, då kan du inte cykla särskild mycket snabbare än sniglarna?

Vad är det exakt din kompis tror han kan åtala snigelcyklisten för? Han gjorde en felaktig bedömning av "omkörbarheten" av snigeln. Förstår han inte ens själv att det är hans bedömning som är problemet?

Snigelcyklister
Jimmieboy sa:
Man får skäll på cyklebanor.
Folk blir irriterade när man kör på bilväg.
I skogen blir många irriterade för att man ska använda cykelvägarna istället.
På leder sätts det upp stolpar för att hindra cyklister.

Man börjar ju ledsna lite.

"Man" får inte skäll på cykelbanor. Den som retar upp någon annan får det kanske, men det betyder inte att "man" får det. Brukar du själv få det?

Snigelcyklister
menelik sa:
storfiskarn sa:
toga sa:

+1

Och om det varit en väg med snö p sidorna och du åker bil? Vill du att andra bilister skall köra i snön?

Snigelcyklister
menelik sa:
storfiskarn sa:
toga sa:

+1

Först en sträng vinter, sen en sträng barmark?

Snigelcyklister
På 70 vägar och under och vid kö får man väl nu mera passera till höger , Aldrig hört att man måste plinga heller innan .

ÅTALA.!

Snigelcyklister
hm sa:
På 70 vägar och under och vid kö får man väl nu mera passera till höger , Aldrig hört att man måste plinga heller innan .

ÅTALA.!

Gäller bara när "körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering".

Var nånstans finns dessa lyxiga cykelbanor?

Snigelcyklister
menelik sa:
I år har många cykelbanor bestått av en sträng barmark med snö på sidorna. Kan snigelcyklister ostraffat ligga och blockera det smala körfältet med motiveringen att de riskerar vurpor, om de kör ut i snön till höger.

Ja... EOD

Tröga människor får alltid ont.

Snigelcyklister
frause sa:
hm sa:

ÅTALA.!

Gäller bara när "körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering".

Var nånstans finns dessa lyxiga cykelbanor?

Trodde alla cykelvägar var flerfiliga. Hur kunde annars kompisens singel ligga i mitten annars?

Snigelcyklister
Stewe sa:
Kan inte åklagaren ligga framför och väcka snigelcyklisterna?

41344411542_5793491538_n.jpg

Tillbaka
Topp