Snordusch

Snordusch
under tiden som ni spekulerade om detta nobelpristema tog jag en cykeltur i den jämtländska vårvintern, och sög alldeles på egen hand rent näsan upprepade gånger. så som normala människor gör när de rör dig ute i kylan. t ex i bland folk eller i en cykelklunga. mötte några joggande kvinnor, men det var inte aktuellt just då;) en snorduschare hade inte varit populär i det läget, och är det förresten nog aldrig.

den olidligt spännande frågan är nu om luftflödets hastighet genom näsan vid snorduschande kan skapa ett flödesbetingat undertryck i bihålornas öppningarna som överstiger det övertryck som flödesmotståndet i systemet ger upphov till.

jag tror säkert att så möjligen kan vara fallet vid normal eller djup andning, särskilt förstås vid forcerad inandning, då dessutom råder undertryck redan utan hastigt luftflöde. men enligt min killgissning alltså inte vid snorduschande eller nysning. då tror jag för min del det fysiska trycket är för högt.

när vi vet svaret kan vi ses i blå hallen:)

Snordusch
under tiden som ni spekulerade om detta nobelpristema tog jag en cykeltur i den jämtländska vårvintern, och sög alldeles på egen hand rent näsan upprepade gånger. så som normala människor gör när de rör dig ute i kylan. t ex i bland folk eller i en cykelklunga. mötte några joggande kvinnor, men det var inte aktuellt just då;) en snorduschare hade inte varit populär i det läget, och är det förresten nog aldrig.

den olidligt spännande frågan är nu om luftflödets hastighet genom näsan vid snorduschande kan skapa ett flödesbetingat undertryck i bihålornas öppningarna som överstiger det övertryck som flödesmotståndet i systemet ger upphov till.

jag tror säkert att så möjligen kan vara fallet vid normal eller djup andning, särskilt förstås vid forcerad inandning, då dessutom råder undertryck redan utan hastigt luftflöde. men enligt min killgissning alltså inte vid snorduschande eller nysning. då tror jag för min del det fysiska trycket är för högt.

när vi vet svaret kan vi ses i blå hallen:)
Du bryter alltså mot FHM:s rekommendationer och har gjort en icke-nödvändig resa till Jämtland? För du bor väl i Mälardalen, om jag inte missminner mig...

Snordusch
ooms, själva resan var av olika skäl nödvändig, men väl här måste jag göra en pudel och berätta att jag gjorde en icke nödvändig dagsresa till en skidanläggning där det aldrig är köer. typ en person var femte bygel. inga olämpliga interaktioner förekom.

några snorduschare såg jag inte till. hoppas även du slipper det. i en cykelklunga nära dig.

det är ju konstigt att den här fina vanan tycks tvingande varannan minut bara för folk som tror att de idrottar på egen hand.

Snordusch
ooms, själva resan var av olika skäl nödvändig, men väl här måste jag göra en pudel och berätta att jag gjorde en icke nödvändig dagsresa till en skidanläggning där det aldrig är köer. typ en person var femte bygel. inga olämpliga interaktioner förekom.

några snorduschare såg jag inte till. hoppas även du slipper det. i en cykelklunga nära dig.

det är ju konstigt att den här fina vanan tycks tvingande varannan minut bara för folk som tror att de idrottar på egen hand.
Jag är en ”varannanminutare” men väljer tillfälle för mina fräs. Ett alternativ till snordusch är att låta det rinna ner i munnen, till viss del över hakan och vidare på cykeln. Har även funderat på en rulle hushållspapper i jerseyfickan att dra över axeln genom hjälmbandet. Praktiskt!?

Senast ändrad:
Snordusch

Tror att de idrottar på egen hand?

Att ha åsikter om att man inte ska hålla på och blåsa ur näsan när man cyklar i grupp och har någon på rulle tycker jag är helt OK. Och att man inte ska göra det om det är gående i närheten. Utöver det förstår jag inte varför någon ska hålla på och bli upprörd.

Snordusch
Jag kan ge kais01 rätt i fallet tjockt förkylningssnor som måste pressas ut ur näsan. Då känns det rimligt att det kan leta sig in i bihålorna. För ett sportsnyt med lättrinnande snor så är jag mer på Clarks beskrivning av att det snarare uppstår ett sug ut ur bihålorna när luft och tunt snor passerar öppningen med hög hastighet.

För övrigt anser jag att sportsnyt är proffsigt.
Inte i klunga dock men det är inget jag sysslar med.

Snordusch
Nu väntar jag bara på ett kit med a) scanningutrustning för att skapa en realistisk modell av kaviteter i näs- och svalgsregionen hos personen ifråga, b) mätare för att avgöra snorets egenskaper och kvantitet, samt c) en app för att lösa de strömningsmekaniska ekvationerna för att på individnivå bestämma inflödet av snor i bihålorna orsakade en sportsnytning. Årets julklapp till cyklister år 2020?

Snordusch
Sportsnöt två gånger på min korta pendlingsväg till jobbet.
Kollade noga både bakom mig och framför innan jag tömde näsborrarna.
Inväntar nu bihåleinflammation... :ROFLMAO:

Tillbaka
Topp