*Snyft* bakväxelhaveri, böjja tillbaka växelöra?

Eric W

Aktiv medlem
Drog just min XTR åt helvete för att jag inte dragit åt trissan ordentligt.
Riktigt jävla dumt!

Böjde växelörat pyttelite på bulliten som inte har utbytbara växelöron.
Vad göra? Köra vidare eller försöka böja tillbaka det? Tips motagets.

Och är det någon vänlig själ som råkar ha en gammal sketen bakväxel som jag kan låna/få
tills jag har råd med en ny så får ni gärna skicka mig ett PM. Tar vad som helst, om det så står acera på den!

Rikta ditt växelöra. En böjd sådan är inte till glädje och kommer ge dig trista växellägen. Se till att ha ett vettigt verktyg till ändamålet.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Se till att ha ett vettigt verktyg
> till ändamålet.

Exempelvis? ;-)

...exempelvis ett växelörariktverktyg ;)

DAG05.jpg

En del använder skiftnyckel.

Obed - det beror helt på hur sketen ram man har att leka med
;)

gå till närmaste återförsäljare... alla verkstäder som är värda att kallas för verkstad har ett verktyg för att rikta växelöron... parktool har ett bra som jag använder.

Otur, kan säga att det krävs rejäl kraft för att böja ett Bullit-växelöra som är 7mm tjock massiv aluminium. Lyckades själv med det också i Åre när jag krashade i dubbeln. Väl hemma tog jag loss baksvingen och satte fast den i ett skruvstäd som satt stadigt monterat på en arbetsbänk. Sen var det bara att bända, fick det rakt efter några minuter. Man fick ta i rejält, men ändå försiktigt. Troligtvis kommer inte växelörat att tåla upprepade böjningar, så nästa gång får vi se hur den håller. :-P

/Leo

Ja det är ett otyg med de här landsvägsväxlarna från mitten av 1900-talet. Inte direkt fältmässiga prylar. När ska plågan ta slut egentligen?

Är det här det bästa mänskligheten lyckats pressa fram för att komma tillrätta med detta lidande:
hderail.jpg

Farbror Rohloff snickrar dock på ett lättare (mindre tungt) växelnav, för XC-race och med viktgräns för cyklisten. Bara 1500 euro. Supportbil med två taggade urmakare medföljer.

Rohloff-snitt.jpg

Sista utväg blir väl Hone. Men då är man väl fast vid de där värdelösa Shimanonaven också...
Och halo.. inte speceillet mycket bättre dom häller iofs.

En landsvägsväxel hade ju suttit som en smäck förövrigt!
Rohloff, ha!

Nejdå, Hone&Saint bakväxeln ska tydligen fungera med Hope Pro2 baknav också, med en längre axel. Så det finns hopp... :-)

/Leo

Obed skrev:
> ...exempelvis ett växelörariktverktyg ;)
>
>
> http://www.parktool.com/images_inc/repair_help/DAG
> 05.jpg
>
> En del använder skiftnyckel.

Skiftnyckel funkar inte bra tror jag.
En cykelverkstad SKA ha det där verktyget, annars vet jag inte var världen är på väg. Dom fixar det säkert billigt och BRA!

EricW:
Det hade kanske inte vart så dumt med brytbult...

Förslagsvis så ber du en butik med ett växelörariktverktyg rikta örat åt dig, du har inte speciellt många chanser på dig med aluminium.

Jag har nog en medioker LX växel som fungerar, bytes gärna mot din XTR =).

erik h: var har du funnit någon information om det där nya Rohloffnavet?

saint är det bästa än så länge och det funkar utmärkt med andra nav än shimano
Axlar tror jag customtillverkas till bla hope för att passa med saint/hone

Fredrik Larsson skrev:
> Jag har nog en medioker LX växel som fungerar,
> bytes gärna mot din XTR =).

Medioker LX växel mot trasig XTR. Låter som en bra deal imina öron ;-)

VO2max: Frågan är då om dessa axlar passar mitt Ringlenav som jag inte tänker göra mig av med i första taget..

Fredrik Larsson skrev:
> erik h: var har du funnit någon information om det där nya Rohloffnavet?

Norrmännen har koll: http://terrengsykkel.no/?1618

Med Rohloff kan man bygga såhär minimalistiskt cleana cyklar:

rohloff-nucleon-green.jpg

Senast redigerad av en moderator:
nja, kan nog inte riktigt hålla med om att den Nicolaien är minimalistiskt clean :) Det där kan erik h lura nolltid-redaktionen om, med exakt dom orden :)

Jag ska precis beställa två bakväxlar nu iaf.

är det bara för vikten som man gör öronen i aluminium? personligen kunde ja leva me ett i stål just för att det skulle ge igen på hållbarhetssidan. kan ju inte va alltför svårt o fräsa ett öra heller

Ja, varför gör dom växelöronen så klena så att de går av egentligen?

I Bullitens fall är det dock ett specialfall, det är tjockt och ska inte gå av eller böjas för mycket ty då får man köpa en ny baksving.

Saintaxlar finns till hadley också. Saintväxeln är dessutom ett hekto lättare än hone så den är väl lämpligare om man skall byta ut sin xtr. Axeln till hope 2 kostar 8 pund på crc men man får be om den separat för de har den inte i webshoppen. Man måste dessutom ha axelkittet för 10mmaxel om man har QRnavet.

Rohloff verkar ha gett upp på lättviktsnavet f.ö.

ja asså, om man ändå fräser dom så kvittar de ju ur framställningssynpunkt. fräsen visar ingen nåd mot vare sig aluminium eller stål, och i stål kunde de ändå göras tunnare me samma hållbarhet.

Materialvalet kan ju ha att göra med att det är just växelörat som ska gå sönder och inte ramen, vilket skulle vara fallet ifall det var en ram i aluminium och ett öra i stål. Men det förutsätter ju att det inte är integrerat i ramen. Men då skulle det å andra sidan vara ännu konstigare med olika materialval. Kanske kan vara en förklaring till materialvalet :-)

Det finns lösningar till allt! Jag böjde ett växelöra på en stålram så att det gick av. Det va ej utbytbart och efter många svordomar gjorde jag som professor baltazar och drog till barskåpet för att tänka. Ray rai rai....och vipps! Såga såga...slipa putsa borra och sen hade jag byggt om droppoutsen så att ett nice GT-öra passade. Nu har jag ett fint riktverktyg också men det hade inte hjälpt i det fallet. Så placera tummen på andra sidan av pekfingret och börja jobba! ( om det inte går att rikta förståss;-)

Tjocka växleöron betyder inte att dom inte går sönder. Jag har knäckt av 3 växleöron till min heckler och dom är 8mm tjocka. Nackdelen med att dom är så tjocka är att dom inte går av direkt utan växeln böjs in i hjulet och följer med ett varv vilket leder till att växelörat + växeln + hjulet går sönder. Sen är Santa Cruz så smarta på hecklern att växleörat även är dropouten så när örat går av så är det inte säker du kan köra ss hem då dropouten kan vara skadad. Som tur är är dom billiga för dom kostar ju bara 600 kr.

dock får ma ju slänga in att scott, som va ja vet bara har en typ av öra, har funnit en bra lösning på ett jobbigt problem. kan ju vara så att man valt aluminium för att öra ska paja före ramen, men ändå, gör skruven vekare istället då;) ja tror att alla som pajat ett växelöra känner likadant. det är surt som fan.

TigerMale: Finns brytbultar där bulten ska pajja in örat. Nackdelen är att de kostar en £16 för ett plus frakt ifrån UK. Det enda jag hittat.

tveksamma märken (såna som löper risk o inte överleva)borde sälja sina hojjar me 2-3 extra öron, så slipper man leta me ljus o lykta sen när firman har konkat.

När jag köpte min tomac moah hade jag missat att tomac konkat eller så gjorde dom det ett tag efter jag köpte min ram. Tyckte det kunde vara bra att ha ett extra öra när jag skulle upp till åre i sommras så jag började leta efter ett men de var slut överallt. Som tur är har man en kompis som löste problemet och gjorde en bunt öron till mig. Så är det någon som behöver ett öra till en tomac moah så är det bara att höra av dig så skall vi säkert lösa det.

Stämmer det att ramtillverkare skickar med öron och andra tillbehör med ramarna som sedan butikerna roffar åt sig innan dom säljer ramen och därefter säljer sakerna för sig, jag hoppas inte det är så men det skulle inte förvåna mig?

Bild på några prototyper till tomac öronen. Den senaste versionen är till och med svarteloxerad.

Ãron.jpg ht=496

pbeijer skrev:
> När jag köpte min tomac moah hade jag missat att
> tomac konkat eller så gjorde dom det ett tag
> efter jag köpte min ram. Tyckte det kunde vara
> bra att ha ett extra öra när jag skulle upp till
> åre i sommras så jag började leta efter ett men
> de var slut överallt. Som tur är har man en
> kompis som löste problemet och gjorde en bunt
> öron till mig. Så är det någon som behöver
> ett öra till en tomac moah så är det bara att
> höra av dig så skall vi säkert lösa det.
>
> Stämmer det att ramtillverkare skickar med öron
> och andra tillbehör med ramarna som sedan
> butikerna roffar åt sig innan dom säljer ramen
> och därefter säljer sakerna för sig, jag hoppas
> inte det är så men det skulle inte förvåna
> mig?
>
> Bild på några prototyper till tomac öronen. Den
> senaste versionen är till och med svarteloxerad.
>
>

ja, de va sådär ja menade att man kunde ha i verktygslådan.

Ujujuj, dragit snett gängorna i ramen också. Inte bra..
Nu sitter det ialla fall världens största acera-bakväxel på!
Matchar komponentvalet i överigt bra. ;-)
Vilka enorma trissor det satt orginal!

Helicoil finns om gängorna är sallad, det är dessutom bättre än originalgängorna i aluminiumet. :-)

/Leo

Vill också ha mer info om helicoil, förstod det i somras när en duktig kompis förklarade.

Skulle behöva fixa till axel-lås-bultarna på min boxxer, men vill inte köpa massa dyra verktyg, någon i Malmö/Lund området som kan eller har kontakter?

Chainsuck skrev:
> rikard:
> Var hittade du info om att Rohloff gett upp på
> lättviktsnavet?

Rykten från en handlare som säljer mycket rohloff.

rikard skrev:
> Rykten från en handlare som säljer mycket
> rohloff.

finns det handlare som säljer mycket rohloff?

TiTeX skrev:

> finns det handlare som säljer mycket rohloff?

förmodligen inte i Sverige....

Eric W skrev:
> Drog just min XTR åt helvete för att jag inte
> dragit åt trissan ordentligt.
> Riktigt jävla dumt!
>
> Böjde växelörat pyttelite på bulliten som inte
> har utbytbara växelöron.
> Vad göra? Köra vidare eller försöka böja
> tillbaka det? Tips motagets.

En stor skifnyckel brukar faktiskt duga att böja med, Ha lite koll på ögonmåttet bara.

> Och är det någon vänlig själ som råkar ha en
> gammal sketen bakväxel som jag kan låna/få
> tills jag har råd med en ny så får ni gärna
> skicka mig ett PM. Tar vad som helst, om det så
> står acera på den!

Jag tror jag har en gammal XT som ligger och skräpar. Men jag gissar på att du hittar andra alternativ närmre dig. PM,a annrs.

Tillbaka
Topp