Snyggast cykeldatorhållare?

n3wton

Aktiv medlem
Dags att få upp datorhållarfästena på några av mina cyklar till en högre nivå. Jag lägger stor omsorg på att bygga bra och hållbara samt ganska eleganta cyklar, men på slutet när det bara är datorfästet kvar slutar det med ful plast och diverse buntband. Inte okej!

Så, vilka fästen är allra snyggast?

Kravlistan är att de ska gå att montera på ett hållbart och snyggt sätt. Inget får halka iväg eller kompromissa med styrstammens fästskruvar på ett dåligt sätt. Hög kvalitet, snygg montering och god funktion. Jag har en Wahoodator men ofta brukar man ju kunna byta infästning mellan Garmin och Wahoo, alternativt att tillverkarna av fästena säljer båda varianter.

Letar både variant där datorn sitter bakom styret (lastcykel och cykel med styrväska) samt out front-fäste till snabbcyklar.

Nuvarande lösningar:

För fäste bakom styret. Wahoo-original .Buntband som dels är fult, dels kan glida. Plastigt.

IMG_5468.jpeg

IMG_5469.jpeg

Out front-fäste. Wahoos egna. Fullt funktionellt, men plastigt. Vill helst slippa klämman runt styret för att få ett mer elegant utseende.

IMG_5470.jpeg

Magicshinefäste som är helt funkis (avser nog inte byta ut detta). Köptes för att kunna fästa lampa undertill, men som sen visade sig krocka med vajrar och slangar så det inte fungerade. Snarlikt Wahoos fäste men i alu. Helt okej som sagt, minus gummiremsan som man inte klarar sig utan. För 35-styre, allt annat för 31,8.

IMG_5471.jpeg

Har även ett K-edge-fäste som också är helt okej förutom grafiken. Kan lackas om förvisso, men vill ha helt svart om det ska köpas nytt. Och så är det klämman runt styret också då, som jag gärna ser försvinner.

IMG_5472.jpeg

Efter att ha skrivit ovanstående är det kanske ganska klart att jag letar efter ett fäste som antingen fäster i styrstammens skruvar för out front-lösningen, samt ett fäste som ersätter top capen för lösningen bakom styret. Jag tar varmt emot förslag, lösningar och bilder på sådant ni tycker är helgjutna lösningar!

Det är ihåliga skruvar till styrstammen. Dvs M5 med en M2 eller M2.5 genom skruven. Den är titan.
Du drar åt skruvarna till styrstammen som vanligt o sen fäster du hålleren med de små bultarna.

Har både den vanliga modellen o den till darimo styrstammen o är nöjd. Snyggt, lätt, stabilt . Visst, det kostar en slant men spelar roll. .typ.

Jag kör på detta på räsern.

43D7E07E-9D50-448E-87AB-1A0CD207F498.jpeg

Billigt och cleant samt möjlighet att montera framlyse undertill mha gopro-fäste.

Senast ändrad:
Dags att få upp datorhållarfästena på några av mina cyklar till en högre nivå. Jag lägger stor omsorg på att bygga bra och hållbara samt ganska eleganta cyklar, men på slutet när det bara är datorfästet kvar slutar det med ful plast och diverse buntband. Inte okej!

Så, vilka fästen är allra snyggast?

Kravlistan är att de ska gå att montera på ett hållbart och snyggt sätt. Inget får halka iväg eller kompromissa med styrstammens fästskruvar på ett dåligt sätt. Hög kvalitet, snygg montering och god funktion. Jag har en Wahoodator men ofta brukar man ju kunna byta infästning mellan Garmin och Wahoo, alternativt att tillverkarna av fästena säljer båda varianter.

Letar både variant där datorn sitter bakom styret (lastcykel och cykel med styrväska) samt out front-fäste till snabbcyklar.

Nuvarande lösningar:

För fäste bakom styret. Wahoo-original .Buntband som dels är fult, dels kan glida. Plastigt.

Visa bilaga 657407

Visa bilaga 657408

Out front-fäste. Wahoos egna. Fullt funktionellt, men plastigt. Vill helst slippa klämman runt styret för att få ett mer elegant utseende.

Visa bilaga 657409

Magicshinefäste som är helt funkis (avser nog inte byta ut detta). Köptes för att kunna fästa lampa undertill, men som sen visade sig krocka med vajrar och slangar så det inte fungerade. Snarlikt Wahoos fäste men i alu. Helt okej som sagt, minus gummiremsan som man inte klarar sig utan. För 35-styre, allt annat för 31,8.

Visa bilaga 657410

Har även ett K-edge-fäste som också är helt okej förutom grafiken. Kan lackas om förvisso, men vill ha helt svart om det ska köpas nytt. Och så är det klämman runt styret också då, som jag gärna ser försvinner.

Visa bilaga 657411

Efter att ha skrivit ovanstående är det kanske ganska klart att jag letar efter ett fäste som antingen fäster i styrstammens skruvar för out front-lösningen, samt ett fäste som ersätter top capen för lösningen bakom styret. Jag tar varmt emot förslag, lösningar och bilder på sådant ni tycker är helgjutna lösningar!
1696147761415.jpeg

Jag har helt samma allergi för klämmor och spännen och snoddar
Dessa k-edge är väl dem snyggaste bakom styret. (fast man lär köpa dem svarta)

vad det gäller outfront fästen finns det ju vissa styrstammar man kan fästa outfront eller kamera fästen direkt i. dem jag har koll på är bontrager blendr och syncros

1696148121746.jpegsyncros-computer-mount-garmin-for-syncros-stem-rr-ic.jpg
om det gäller många cyklar kanske det inte är realistiskt att byta stam bara för fästets skull men jag tycker det är cleanast när det blir direkt integrerat ändå.

Det är ihåliga skruvar till styrstammen. Dvs M5 med en M2 eller M2.5 genom skruven. Den är titan.
Du drar åt skruvarna till styrstammen som vanligt o sen fäster du hålleren med de små bultarna.

Har både den vanliga modellen o den till darimo styrstammen o är nöjd. Snyggt, lätt, stabilt . Visst, det kostar en slant men spelar roll. .typ.
Tack för bra info! Gillar den lösningen - elegant!

Priset har ju en viss avskräckande effekt.. Jag har ju noll "problem" med nuvarande lösningar förutom att det är fult typ, så det är en stor peng att lägga mellan att "datorn sitter fast" och "datorn sitter fast på ett snyggt sätt".?

Jag kör på detta på räsern.

Visa bilaga 657443

Billigt och cleant samt möjlighet att montera framlyse undertill mha gopro-fäste.
Billigt var det ju verkligen. Jag kanske är lite dum i huvudet eller så, men det är för billigt för att vara aktuellt. Köpte nya skruvar till en styrstam nyligen och tror att de kostade 299 kr eller något i den stilen. Det här är för många grejer för för lite pengar för att det ska kännas bra.

Visa bilaga 657434
Jag har helt samma allergi för klämmor och spännen och snoddar
Dessa k-edge är väl dem snyggaste bakom styret. (fast man lär köpa dem svarta)

vad det gäller outfront fästen finns det ju vissa styrstammar man kan fästa outfront eller kamera fästen direkt i. dem jag har koll på är bontrager blendr och syncros

Visa bilaga 657435Visa bilaga 657436
om det gäller många cyklar kanske det inte är realistiskt att byta stam bara för fästets skull men jag tycker det är cleanast när det blir direkt integrerat ändå.
Det där K-edge är precis vad jag sett för min inre bild. Funktion som mina buntbandsfästen, förutom att det ser rejälare ut och att det inte kan kana i sidled.

Gillar dessutom att datorn hamnar en bit framför styrröret och nära centrerad på stammen. Enda problemet är att jag slammat stammen och kapat styrröret helt plant med stammen på randocykeln, så där få fästet inte riktigt plats. Får väl kika på ny styrstam samtidigt då kanske..

Körde top cap på heldämpade mtb..

Visa bilaga 657413
Tack för tips! Har dock lite svårt för att datorn sitter "ocentrerat" på styrstammen och att den sticker ut bakåt. Ståendes i branta backar med lastcykeln kan jag ibland nudda datorn när sen sitter rakt över styrstammen, så med denna lösning tror jag att jag skulle slå i datorn och därmed riskera att tappa den.

Kör med ett sådant topcap fäste på mina mtb och med ett ahead mount på min CX.

Men i dagsläget skulle jag nog kolla efter ett självhäftande fäste att fästa på över-röret. Om du har eller känner någon med 3D skrivare så finns det färdiga designer att skriva ut.

Untitled-1_8ba1b044-0746-4bc5-8583-958a10c74102.jpg

Kör med ett sådant topcap fäste på mina mtb och med ett ahead mount på min CX.

Men i dagsläget skulle jag nog kolla efter ett självhäftande fäste att fästa på över-röret. Om du har eller känner någon med 3D skrivare så finns det färdiga designer att skriva ut.

Untitled-1_8ba1b044-0746-4bc5-8583-958a10c74102.jpg
Tack för tips. Det ska dock sägas att redan med datorn centrerad på styrstammen sitter den egentligen för långt bak för att jag ska se den bra, så på överröret hamnar den typ 20 cm för långt bak..

Haha, jo jag hade dig i åtanke inför trådstarten, men du är för mycket next level även om jag har höga ambitioner för en snygg montering!?

Säljer du stammar och annat eller hur har det blivit med det där?
Ja, firman är startad, men jag gör bara på beställning och på min "fritid" så att säga.
Främst drev, men har sålt styrstam också.
Håller på med en ny modell till mig, och dottern som ska vara klar innan våren.
Den kan ev bli en mindre batch utav.

Tillbaka
Topp