Snyggaste pendlar-boken ever !

Federico meddelar att det saknas startkapital för att producera boken. Föreslår "förhandsbeställningar" med betalning. Bara kontonummer saknas...

Kickstarter? Är det jättemycket jobb att sätta ihop en sån? Borde till o med kunna dra folk från utanför vårt lilla land.
Plus i kanten om någon av belöningarna för att bidra är att hänga med på nästa höst-tur i jämtlandsfjällen :)

Kaktusblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Kickstarter? Är det jättemycket jobb att sätta
> ihop en sån? Borde till o med kunna dra folk
> från utanför vårt lilla land.
> Plus i kanten om någon av belöningarna för att
> bidra är att hänga med på nästa höst-tur i
> jämtlandsfjällen :)

+1 på den, finns ju flera varianter, typ indiegogo och grejer.

Egentligen bör man (någon) samla ihop bilderna från "Hej cyklist..." och lägga ut så att fler, både i Sverige och övriga länder kan fatta att det behövs en riktigt fin coffee table-bok, inte endast digitalt! Och samla ihop ekonomiska medel för att det ska kunna bli realitet!

Hur mycket pengar krävs? När men vet det kan man bestämma om det är något som happy kan samla ihop eller om vi behöver gå till någon crowdfunding site?

Hej! Jag tackar för alla "beställningar" och förslag på finansiering. Min tanke är att först och främst försöka sälja in boken till ett förlag, det skulle underlätta på alla sätt från produktion till distribution. Om det inte går så får jag börja kolla på alternativ. Just nu håller jag på med en införsäljnings"dummy", ett exemplar att kunna visa och hoppas att någon nappar på det.

federico skrev:
> Hej! Jag tackar för alla "beställningar" och
> förslag på finansiering. Min tanke är att
> först och främst försöka sälja in boken till
> ett förlag, det skulle underlätta på alla sätt
> från produktion till distribution. Om det inte
> går så får jag börja kolla på alternativ.
> Just nu håller jag på med en
> införsäljnings"dummy", ett exemplar att kunna
> visa och hoppas att någon nappar på det.

Kämpa på!
Jag håller tummarna för att fler inser det absolut nödvändiga med en coffee table bok fylld med gräsligt snygga cykelrelaterade bilder från vardagen.
Blir boken verklighet har jag löst 2/3 av alla julklappsbekymmer till nästa gång. :-)

En trevlig idé och bilderna är verkligen mkt bra, men frågan är om proffspendlarna på happy räcker som kundbas för att gå break-even? Bilderna finns ju redan gratis här, vad tillför en bok? Kan det möjligen skapas några vidhängande texter som kan försvara bokformatet? Men sånt är lättare sagt än gjort, finns ju ingen story med röd tråd, början och slut.

jonja skrev:
> En trevlig idé och bilderna är verkligen mkt
> bra, men frågan är om proffspendlarna på happy
> räcker som kundbas för att gå break-even?
> Bilderna finns ju redan gratis här, vad tillför
> en bok? Kan det möjligen skapas några
> vidhängande texter som kan försvara bokformatet?
> Men sånt är lättare sagt än gjort, finns ju
> ingen story med röd tråd, början och slut.

Du har rätt, det behövs mer än att trycka bara bilder. Jag har två idéer vad gäller innehåll utöver fotografierna och båda går att kombinera, vill inte avslöja något ännu. Jag kommer inte att skriva något själv men har bra kontakter med flera som kan. En anledning till att jag lägger ut bilder här i stället för text, skrivandet är inte min starka sida.

Tack än en gång för alla tips och hjälp! Tack MartinC för tråden

ps jonja, det finns också en hel del bilder som inte ligger ute på happy.

Senast ändrad:
Jag har en del insyn i förlagsbranschen och har varit inblandad i ett tiotal bokproduktioner på olika sätt.

Mitt stalltips är att du främst kollar på print-on-demand. Du har ju redan ett antal "kunder", men vet inte hur många.

Att sälja in en fotobok hos förlag är extremt svårt, även för kända fotografer som har valt ämnen med breda målgrupper. Jag säger inte att det är helt omöjligt, men om du väljer det spåret så förbered din införsäljning rigoröst.

Om du låter trycka en upplaga själv så får du naturligtvis ned styckepriset. Särskilt om du printar utomlands och i större upplagor. Nackdelen är att du måste ligga ute med pengar ett bra tag samt själv sköta all marknadsföring och distribution. Eftersom det inte finns några garantier för att du får igen din investering så innebär detta alternativ mest jobb och störst ekonomisk risk.

Senast ändrad:
Heja ! Heja !
Håller tummarna och ser fram emot unikt release-mingel där man kan komma iklädd neongul vindjacka med reflexer, grisiga spd-skor och lite svett i pannan.

Go-go-go !!

Tillbaka
Topp