Softshell eller vindjacka till MTB (Jacka köpt. ShoppingRapport på s. 2

Rattnalle

Aktiv medlem
En såndär tråd som inte är OT igen. Tragiskt.

Jag är på jakt efter någon form av vindjacka att ha till MTBande från ett par-tre plusgrader och nedåt. Kanske använder den till löpning eller skidåkning också om det är blåsigt men det är sekundärt.

Kravspecen är lite vindskydd, mer än mina löparjackor som knappt har något. Klarar den lite duggregn är väl inte det fel heller men regnar det ordentligt har jag redan en jacka för det. Inte allt för tätt med andra ord. Under vill jag gärna kunna ha dubbla underställ eller underställ + lager2 för att klara temperaturer nedåt -15. Är det kallare än så vettefan om jag ger mig ut och cyklar faktiskt :)

Jag svettas inte nämnvärt utan ångar av värme när jag blir varm så plagg som påstår sig transportera fukt brukar fungera bra för mig. Eftersom vattentäthet inte är något egentligt krav så borde jag väl kunna hitta något som släpper ut fukten tänker jag.

Jag är rätt smal och lång. Drar S i det mesta, 37/38 slim i skjortor. Mavic och Pearl Izumi cykeltröjor (ej race cut) sitter ganska ledigt i S. Det jag oroar mig mest för är längden på ärmarna. Jag har inga chimpansarmar men 184cm mellan fingerspetsarna kanske är i längsta laget för en jacka i storlek S? Sen vill jag ju inte ta i för mycket heller så att den sitter fladdrigt när jag inte har två lager under. Har en vindcykeljacka från Craft och den funkar i S men blir då för tight för mer än ett lager under, sen tål den ingenting så jag kommer nog slita ut den snart även om jag bara cyklar landsväg med den.

Huvudkandiaterna än så länge:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT_DRICLIMEWINDSHIRTM
Leos stående rekommendation om jag förståt rätt. Ser sjysst ut.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=7318840000009_600780
Verkar vara ganska lik Marmoten så vitt jag kan se. Det som talar för Haglöfs är att min vanliga jacka i S sitter bra. Avsevärt tråkigare färg än Marmot i orange/svart dock.

De verkar väga ungefär lika mycket så jag gissar på liknande tygtjocklek och (brist på) foder.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTTEMPOJACKETMENS
Avsevärt tyngre. Ser lite grövre ut. Flossad insida kanske?

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ARCTERYXGAMMASLHYBRIDJKTM
Gillar att den är förstärkt i ärmslut och på axlar. Hamnar i mitten viktmässigt.

En lite kraftigare jacka kan jag ju kompensera för genom att ha lite mindre under, ex kortärmat underställ. Bara den inte är allt för tjock.

Några andra förslag i prisklassen? Gore kanske? Jag förstår mig dock inte riktigt på deras system och de jackor som ser intressanta ut är också dyrare. Pearl Izumi har jag ett par softshellhandskar från som är kanon men de kostar också en slant till (Elite Softshell ex).

Senast ändrad:
Mjukskal samlar svett och blir blöta och obehagliga, men de fladdrar ej. Hårdskal samlar ej fukt/svett men fladdrar.

Jag brukar ha två underställströjor med mig ibland så jag kan byta i halvtid. Då är det inte så trevligt att ta på sig en blöt, tung mjukskalare.

Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjukskal samlar svett och blir blöta och
> obehagliga, men de fladdrar ej. Hårdskal samlar
> ej fukt/svett men fladdrar.

Tysk humor?

Mjukskal andas och samlar inte svett.

Hårdskal är en barriär som håller svetten konserverad mot kroppen, vilket blir kallt så fort man står stilla på vintern.

Fladdret är väl ganska irrelevant när man cyklar mtb. Ventilationen desto viktigare.

Jag tror att hård respektive mjukskal andas ungefär lika bra. Min gore softshell går att vrida ur efter ett pass.

Det faktum att en jacka fladdrar ökar ju på den interna cirkulationen vilket bidrar till ventilationen inbillar jag mig. Lika så har ju en större jacka större area som kan andas. Ej åtsittande avslut i midjan och runt handlederna tycker jag bidrar till en behaglig ventilation. Rent generellt tycker jag en hårdskalsjacka ofta känns luftigare och behagligare. Öppnar man lite i halsen så drar det behagligt genom plagget ut runt midjan.

Marmot DriClime och Haglöfs Lizard är ganska olika materialmässigt. Marmoten är som en klassisk vindjacka i tunn ripstoppolyester med ett tunt flossigt polyester/nylonfoder (vilket kanske är positivt för fukttransporten), medan Haglöfsen är en stretchig jacka i polyamid/elastan där tyget är vävt så att det får lite struktur på insidan (vilket kanske är positivt för fukttransporten). Nu var det ett tag sen jag klämde på en Marmot DriClime men jag har för mig att den är lite tätare än Haglöfs Lizard samt har lite bylsigare passform över magen.

Jag har själv en Haglöfs Lizard Top och tycker det varit ett himla bra plagg, även om jag inte använt den så mycket till just cykling. Den är liksom lagom vindtät när man rör på sig lite, och har en hög och tajt krage som skyddar väl.

När ämnet ändå är uppe. Hur är det med goretex2, eller vad det nu kallas. Det senaste goretexmembranet. Det sägs ju ska vara så himla bra och ventilerande. Är det någon som har erfarenheter av det? När man läser på gores hemsida så står det ju på var och varannan produkt att det är deras mest ventilerande plagg osv.

Oggler skrev:
> Min gore softshell går att
> vrida ur efter ett pass.

Det har väl ett windstopermembran kan jag tro? En sån jacka är mycket tätare än t.ex. Haglöfsjackan ovan.

Adidas går bort helt enkelt för att jag associerar märket med A-lagarna utanför systemet. Väldigt stark association till och med, enda association faktiskt. Någon av dem måste ha haft en sån jacka när jag cyklat förbi hela skoltiden eller nåt.

Hardshell vs Softshell känns ganska egalt faktiskt. Jag tror att med min kropps sätt att ånga bort fukt fungerar båda. Åker jag skidor med fleeceväst ytterst blir det frost på utsidan men västen i sig är torr när jag kommer in. Softshell känns dock som att det skulle bredda min garderob mest.

Vad gäller passform så har jag rätt mycket midja själv så lediga plagg blir väldigt lediga på mig. Något smalare passform föredras därför.

Jackor med luva går också bort helt. Möjligtvis om den är löstagbar.

Jag har en Marmot Tempo som andas mycket bra, har mer ventilation i materialet på ryggen, och så har den således lite mer vindbarriär på framsidan. Nackdelen med Marmot är att dom ofta har något korta ärmar i förhållande till storleken jämfört med t.ex. Haglöfs, så enligt Rattnalles kroppsbeskrivning tror jag Haglöfs (eller kanske Houdini?) är lite bättre.

Jag har testat lite olika varianter och har nu fastnat för den här:
http://www.cykloteket.se/craft-performance-stretch-jacka/22873/produkt.html

Inte för tät och svettig och med en riktigt bra cykelpassform. Ärmarna kryper inte upp och halsen knasar inte ur bara för att man sitter framåtböjd. Jag har kört det med tunt underställ vid plus 13 grader och nu sist med lager 1 och dubbla lager 2 vid minus 10. Har för mig att jag sett den på fler ställen till rätt bra priser.

Jag har testat med lite olika prassliga vindjackor, men jag tycker aldrig att jag får till det riktigt.

Jag blir alltid misstänksam när det är tejpade sömmar på ett plagg. När det regnar är det ju inte så kallt. Borde inte längdskidåkarjackor vara ganska optimerade? Jag har inte testat i någon större utsträckning.

Oskar skrev:
> Marmot DriClime och Haglöfs Lizard är ganska
> olika materialmässigt. Marmoten är som en
> klassisk vindjacka i tunn ripstoppolyester med ett
> tunt flossigt polyester/nylonfoder (vilket kanske
> är positivt för fukttransporten), medan
> Haglöfsen är en stretchig jacka i
> polyamid/elastan där tyget är vävt så att det
> får lite struktur på insidan (vilket kanske är
> positivt för fukttransporten). Nu var det ett tag
> sen jag klämde på en Marmot DriClime men jag har
> för mig att den är lite tätare än Haglöfs
> Lizard samt har lite bylsigare passform över
> magen.

Bylsig runt magen låter obra. Stämmer det så går den bort. Följdfrågan blir i så fall om det gäller Marmot eller bara den modellen? Bör jag som är så smal om överkroppen kika på ännu mer cykelinriktade jackor för att slippa bylsighet kanske?

> Jag har själv en Haglöfs Lizard Top och tycker
> det varit ett himla bra plagg, även om jag inte
> använt den så mycket till just cykling. Den är
> liksom lagom vindtät när man rör på sig lite,
> och har en hög och tajt krage som skyddar väl.

Lagom tät och hög krage låter ju jättebra.

Labanos skrev:
> Jag har en Marmot Tempo som andas mycket bra, har
> mer ventilation i materialet på ryggen, och så
> har den således lite mer vindbarriär på
> framsidan. Nackdelen med Marmot är att dom ofta
> har något korta ärmar i förhållande till
> storleken jämfört med t.ex. Haglöfs, så enligt
> Rattnalles kroppsbeskrivning tror jag Haglöfs
> (eller kanske Houdini?) är lite bättre.

Då stryker jag Marmot om jag inte får möjlighet att prova. Får se om jag orkar ta hem och skicka tillbaka. Addnature verkar ju smidiga att göra returer till.

Hep skrev:
> Jag har testat lite olika varianter och har nu
> fastnat för den här:
> http://www.cykloteket.se/craft-performance-stretch
> -jacka/22873/produkt.html
>
> Inte för tät och svettig och med en riktigt bra
> cykelpassform. Ärmarna kryper inte upp och halsen
> knasar inte ur bara för att man sitter
> framåtböjd. Jag har kört det med tunt
> underställ vid plus 13 grader och nu sist med
> lager 1 och dubbla lager 2 vid minus 10. Har för
> mig att jag sett den på fler ställen till rätt
> bra priser.
>
> Jag har testat med lite olika prassliga
> vindjackor, men jag tycker aldrig att jag får
> till det riktigt.

Jag tror det är en Craft Elite vindjacka jag har nu till LVG och den imponerar verkligen inte kvalitetsmässigt. Sömmar som inte stretchar med tyget, blir fula märken efter såna saker som spännet på Camelbaken. Skidklubben har Craft som klädsponsor och jag tycker att kvaliten är minst sagt ojämn på deras sortiment. Har ingen större lust att chansa igen.

mmmrrrr skrev:
> Vindväst med mesh i ryggen? Har du behov av att
> vindskydda armarna?

Ja. I synnerhet nedåt tvåsiffriga minusgrader. Har cyklat lite med fleecevästen som hör till skidutstyrseln men jag trivs inte riktigt med att ha så olika mycket kläder på olika delar av kroppen.

Rattnalle skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marmot DriClime och Haglöfs Lizard är ganska
> > olika materialmässigt. Marmoten är som en
> > klassisk vindjacka i tunn ripstoppolyester med
> ett
> > tunt flossigt polyester/nylonfoder (vilket
> kanske
> > är positivt för fukttransporten), medan
> > Haglöfsen är en stretchig jacka i
> > polyamid/elastan där tyget är vävt så att
> det
> > får lite struktur på insidan (vilket kanske
> är
> > positivt för fukttransporten). Nu var det ett
> tag
> > sen jag klämde på en Marmot DriClime men jag
> har
> > för mig att den är lite tätare än Haglöfs
> > Lizard samt har lite bylsigare passform över
> > magen.
>
> Bylsig runt magen låter obra. Stämmer det så
> går den bort. Följdfrågan blir i så fall om
> det gäller Marmot eller bara den modellen? Bör
> jag som är så smal om överkroppen kika på
> ännu mer cykelinriktade jackor för att slippa
> bylsighet kanske?

De Marmotjackor jag testat som varit avsedda för lite mer svettiga aktiviteter har varit förvånansvärt rymliga runt magen, men jag har naturligtvis ingen koll på deras sortiment egentligen. Jag är dessutom lite bred över ryggen, vilket gör att jag sällan kan gå ner en storlek för att få tajtare passform. Är man mer "rak" kan det säkert funka.

Har du inte kikat på cykeljackor i "pro fit" eller vad det nu kallas skall du ju definitivt göra det. De brukar vara klart snävare över magen än pendelcyklarmodellerna. :-)

>
> > Jag har själv en Haglöfs Lizard Top och
> tycker
> > det varit ett himla bra plagg, även om jag
> inte
> > använt den så mycket till just cykling. Den
> är
> > liksom lagom vindtät när man rör på sig
> lite,
> > och har en hög och tajt krage som skyddar
> väl.
>
> Lagom tät och hög krage låter ju jättebra.

Kragen är väldigt mysig när det är lite kyligt! Men jag har sett att många kör med buff/scarf/halsduk, å det funkar säkert bra det med.

Rattnalle skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
> > Vindväst med mesh i ryggen? Har du behov av
> att
> > vindskydda armarna?
>
> Ja. I synnerhet nedåt tvåsiffriga minusgrader.
> Har cyklat lite med fleecevästen som hör till
> skidutstyrseln men jag trivs inte riktigt med att
> ha så olika mycket kläder på olika delar av
> kroppen.

Med tanke på att du sade "från ett par tre plusgrader och nedåt" var jag lite osäker, själv väntar jag nog tills det är just tvåsiffriga minusgrader innan det åker på någon vindjacka, jag har bara haft möjlighet att köra i -8 hittills och då hade jackan varit overkill. Men jag på långa lågtemperaturregnpass på lvg kör jag med http://www.wiggle.co.uk/giordana-shell-jacket/ och tycker att det är perfekt.

Rattnalle skrev:
> Det jag oroar mig mest för är längden på
> ärmarna. Jag har inga chimpansarmar men 184cm
> mellan fingerspetsarna kanske är i längsta laget
> för en jacka i storlek S?

Nu har jag mätt lite och kan meddela att du nog kan glömma Haglöfsjackan i storlek S. Jag har typ 178 cm mellan fingerspetsarna är för mig är Haglöfsjackan perfekt i storlek M. Med bara en T-shirt under når ärmarna (sträckta) fram så att de precis täcker knogarna. Du bör helt klart kolla på landsvägsjackor i ProTour-fit. :-)

Rattnalle skrev:
> Adidas går bort helt enkelt för att jag
> associerar märket med A-lagarna utanför systemet.

Ämenvaf....

Jag hade tänkt rekommendera min asgrymma Adidas Supernova men det kan du ju fetglömma nu!

:)

/Johan

Kör numera med Marmot Vapour Trail jacket, i snart fyra år. Den är vindtät på framsidan och andas mer på ryggen. Klockren jacka för temperaturer mellan +5C till -15C. Klarar lättare regn men inte ösregn. Tyvärr hittar jag inte den någonstans just nu, men om du hittar den så är det ett klockrent köp. Marmot DriClime Windshirt är också bra, men den är lite tätare, då den är vindtät även på ryggen.

/Leo

Jag kör längdskidställ på vintern och det är skönt, oprassligt och lagom vindtätt. Craft Flow heter det och är några år men finns väl något motsvarande bättre nu. Har en Craft-väst, Elofsson Edition också med hög krage som är vindtät fram som jag har över när det är kallare eller bara den när det är för varmt för långärmat över understället.
Fördelen med skidkläder är att de ofta likt cykelkläder är långa i ryggen och ärmarna. Alla billiga kläder känns som de är tvärtom...

Den där supertunna Giorgianajackan ser rätt ömtålig ut. Ser inte särskilt MTBig ut heller för den delen.

Det är alltså ingen svettocykling jag ägnar mig åt utan mer teknik- och brötbetonad cykling i lägre fart. Stor risk för skrubbande mot träd, grenar och marksyningar. Vindkyleffekt från själva cyklandet är ingen jättefaktor utan det är snarast om det snålblåser ute eller är kallt som jag vill ha ett skal för att slippa ha så många lager.

Oskar: Då stryker jag Haglöfs från listan också. Min vardagsjacka är därifrån men den är rätt lång i modellen, både ärmar och kropp.

Någon som har en åsikt om ärmlängd på Arcteryxen? Den ser iofs inte heller särskilt slimmad ut på bild.

Cykelspecifika jackor i race cut kvarstår då. Kanske gå upp en storlek för att få ärmlängd och plats med lager under.

Gore Bike Wear? Någon som begriper sig på deras serier? Priset sticker dock lite.

Pearl Izumi ser fina ut. Handskarna är jag som sagt jättenöjd med. Tröjan jag har är också riktigt bra. Den här ex?: http://www.bike-discount.de/shop/k751/a106368/p-r-o-softshell-180-jacket-true-red-black.html?mfid=82
Eller den något billigare: http://www.bike-discount.de/shop/k751/a105461/elite-softshell-jacket-true-red-black.html?mfid=82

Vaude? Men deras jackor ser ganska lediga ut allihop.

Andra förslag?

dnleriksson skrev:
> Jag kör längdskidställ på vintern och det är
> skönt, oprassligt och lagom vindtätt. Craft Flow
> heter det och är några år men finns väl något
> motsvarande bättre nu. Har en Craft-väst,
> Elofsson Edition också med hög krage som är
> vindtät fram som jag har över när det är
> kallare eller bara den när det är för varmt
> för långärmat över understället.
> Fördelen med skidkläder är att de ofta likt
> cykelkläder är långa i ryggen och ärmarna.
> Alla billiga kläder känns som de är tvärtom...

Min erfarenhet av skidkläder än så länge är att de ligger typ tio år efter cykelkläder i utvecklingen för funktionsplagg. Dålig passform och sämre funktion med material som suger åt sig fukt och inte torkar. Årets Craftjackor är visserligen ett steg i rätt riktning men kvarstår då att min kropp inte följer deras storleksmall, jag är för lång och smal. Det blir lite bylsigt runt magen.

Leo skrev:
> Kör numera med Marmot Vapour Trail jacket, i
> snart fyra år. Den är vindtät på framsidan och
> andas mer på ryggen. Klockren jacka för
> temperaturer mellan +5C till -15C. Klarar lättare
> regn men inte ösregn. Tyvärr hittar jag inte den
> någonstans just nu, men om du hittar den så är
> det ett klockrent köp. Marmot DriClime Windshirt
> är också bra, men den är lite tätare, då den
> är vindtät även på ryggen.
>
> /Leo

Hmm. Får hålla ögonen öppna men passformen verkar ju som sagt vara ett frågetecken. Jag har fått intryket av att vi är ungefär lika stora på bredden men jag är en bit längre vilket blir lurigt. Hur upplever du armlängd och bredd över magen på de två jackorna?

Marmot är stora i storlekarna. Jag är ju 179/69kg, har Windshirt och Vapour trail jackorna i storlek Small. Medium är alldeles för stort för mig, har testat.

/Leo

Leo skrev:
> Marmot är stora i storlekarna. Jag är ju
> 179/69kg, har Windshirt och Vapour trail jackorna
> i storlek Small. Medium är alldeles för stort
> för mig, har testat.
>
> /Leo

Jag är 184 lång och väger ungefär lika mycket. 184 mellan fingerspetsarna. Låter som att small är enda alternativet då och det ser ju lagom ut på dig så borde vara rätt likvärdigt på mig. Hur mycket marginaler har du på ärmarna?

Får jag prova om jag smiter ner förbi Franssons några minuter i sex imorgon?

Har rätt bra marginal på ärmarna på Vapour Trail jackan. Den t.o.m. korvar sig mot handskarna, går att dra ut över knuten näve utan problem.

/Leo

Rattnalle skrev:
> magnil skrev:
> -----
> > Mycket nöjd med Endura Windchill II
> >
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/endura-wi
>
> > ndchill-ii-jacket/rp-prod91341
> >
> > Edit: Kom på att jag köpte den här, billigare
>
> >
> http://www.evanscycles.com/products/endura/windchi
>
> > ll-ii-jacket-ec048683
>
> Dock används ordet "waterproof" i
> produktbeskrivningen vilket inte låter riktigt
> som vad jag söker. Det brukar ju vara synonymt
> med ganska tätt tyg.

Ja, typ softshell fram, tycker det andas en del, och annat material på rygg och baksida ärmar som andas bättre. Den är definitivt inte vattentät men står emot viss väta.

Senast ändrad:
Rullarpå skrev:
> Jag kör med Gore windstopper med tunn softshell
> funkar klockrent. :)

Någon särskild modell?

Planen blir att smita förbi BikePlace och CykelCity på vägen hem från skolan imorrn och se vad de har inne för provning.

Jag har en supertunn Pearl Izumi Elite Barier tror ja den heter. Tar vinden. Andas riktigt bra. Är extremt tålig. Inte en reva trots misshandel i skogen. Och klarar en del regn. Torkar ubersnabbt. Har den alltid i väskan. Funkar på sommarhalvåret om det blir lite svalare med bara en t-shirt eller airjersey under. Kör man underställ (merino) samt kronans underställ funkar den utmärkt ner till någon minus. Jag är fantastiskt nöjd.

Nu på vintern använder även där Pearl Izumi i softshellmaterial. Kan inte komma på namnet nu men även denna är jag superbt nöjd med. Funkar dock inte optimalt när det regnar mycke/länge för den blir ganska blöt. Kör ner till -10 med merino underställ o kronans underställ som 2:a lager. På hemvägen efter en 3 timmars tur blir det ibland lite kallt när man är genomvåt av svett. Då drar jag den tunnare vindjackan över så håller man sig varm ifrån fartvinden på transportsträckan hem.

c-oma: Det låter bra. Den tunnare jackan för sommarhalvåret har jag redan och den andra du beskriver är förmodligen någon av de jackor jag hoppas att BikePlace har hemma imorgon så att jag kan prova.
Byter man ut kronans underställ mot något vettigt borde det funka ner till ännu lägre temperatur med torrare kropp ;)

Vad kör du för storlek och vad har du att säga om armlängden? :)

Om man inte är ute på brevet utan i ngn tinme eller två, så vill jag slå ett slag för Assos tunnaste tunna som skalsskydd som släpper ut värme/luft men inte är helt vattentät. Med Raphas vintertröja under samt att man kör sig varm och inte stannar, så är det mer än good enough, är varmt nog, torrt och blir inte supersvettigt efter ett tag.

Men som sagt, kanske inget att ta långa pauser i.

Annars har Rapha en mkt tunn race soft shell som är fantastisk, givet att du kör max kör utan stopp som gör dig kall.

Edit: iPad tangentbord kan ha haft sin sämsta dag ngnsin i mina händer

Senast ändrad:
Jag har en Gore Phantom som jag tycker fungerar bra. Det är modellen där man kan zippa av ärmarna. Den är väl kanske egentligen lite xc, men jag har den till både stigcykling, lite cross, löpning och längskidåkning ( i stort sett all högaktiv aktivitet på vinter/hösten/våren).

Den är kanske i lite varmaste laget runt nollan, men fördelen är att man då kan zippa upp ena dragkedja vid ärmarna och på så sätt ventilera ganska bra.

Den ser inte sjukt porrig ut, men pga ganska rak skärning fungerar den som sagt till ganska mycket och inte bara till cykling. Jag är 184cm, väger runt 80 och kör med den i medium, den är hyfsat slimmad i passformen.

http://www.cykloteket.se/gore-phantom-vindjacka/21766/produkt.html

Jag har denna Pearl izumi jackan http://www.bike-discount.de/shop/k751/a105461/elite-softshell-jacket-true-red-black.html?mfid=82

Fyndade den på XXL för 450 spänn. Tycker den är kanon när det är lite kyligare, långa ärmar har den också. Dock har jag en Large, är 183cm och väger 79 kg. Har redigt långa armar och hyggligt breda axlar så jag brukar ha problem med att ärmarna blir korta, men Pearl izumi är väl tilltagen ärmlängd på. Använder jackan från +5 med kortärmat under och nedåt. Jackan kan va det bästa träningsplagg jag köpt faktiskt, rekommenderas varmt som vinterjacka.

Har kört med Endura Windchill II tidigare, väldigt nöjd överlag. Tyckte att den var väldigt tajt runt underarmarna och pga detta blev jag ofta helt genomblöt av svett av dålig andning.

Köpte i år en Bike Gore COUNTDOWN 2.0 WINDSTOPPER som jag hittils är väldigt nöjd med. Inte lika åtsittande som Endura, är mer rymlig och går bra att köra lag-på-lag under....är något längre i modellen, iaf i fronten. Har använt den till både löpning och längåkning med.

http://www.goreapparel.com/gore-bik...tart=18&cgid=gbw-men-geartype-jackets-jackets

Mvh

Rattnalle skrev:
> c-oma: Det låter bra. Den tunnare jackan för
> sommarhalvåret har jag redan och den andra du
> beskriver är förmodligen någon av de jackor jag
> hoppas att BikePlace har hemma imorgon så att jag
> kan prova.
> Byter man ut kronans underställ mot något
> vettigt borde det funka ner till ännu lägre
> temperatur med torrare kropp ;)
>
> Vad kör du för storlek och vad har du att säga
> om armlängden? :)

Jag hade ingen möjlighet att prova jackan innan tyvärr så den är för tight för att få plats med ett ordinärt lager 2 plagg... Jag är 180x74. Tunn! Och det är medium i båda jackorna. Jackan är lång i ärmarna.

Jag är väldigt nöjd med den "osexiga" Spectrajacka jag har haft i 4-5 år.
T ex http://www.stenstromscykel.se/spectra-sprint-jacket-p-1588-c-205.aspx

Den är klassiskt cykelmässigt flossad med insytt vindtyg utom på ryggen och baksidan av armarna vilket gör att jag som svettas som en gris kan cykla ventilerad och torr. Den stretchar och har lång rygg och långa armar så man har full rörlighet. Använder den gärna även till längdskidor (där jag svettas ännu mer :)

Beroende på väder anpassas kläderna under. Jag kör den mellan +10 och -15. Ju kallare desto bättre. Främst för skidor och pendelcykling men ibland även i skogen.

Kort sagt en typ av lösning som har evolverats fram inom cykelsporten under decennier. Den funkar därmed mycket bra för sitt tänkta användningsområde och lite till.

Med priset ovan skulle jag kunna köpa en till. Såg nu att den bara säljs i small där...

Tillbaka
Topp