Söker lätta cf fäljar till XC hjul

Jag har tävlat på Duke-fälgar i tre års tid nu. Otroligt robusta fälgar och tillsammans med DT240-nav blev det jäkligt bra hjul. Jag har kört en massa galna etapplopp söderöver i bergsterräng utan att de farit illa av det. Inte behövt rikta dem nånsin heller. Har nu precis byggt ett nytt hjulpar på Dukes lättaste fälgar som hamnade på strax över 1200 gram. Galet billigt dessutom. Dessa har jag inte mer än provcyklat dock med tanke på avsaknaden av tävlingar i år.
Dock ska påpekas att mina inte är så breda som 30mm.

Jag har tävlat på Duke-fälgar i tre års tid nu. Otroligt robusta fälgar och tillsammans med DT240-nav blev det jäkligt bra hjul. Jag har kört en massa galna etapplopp söderöver i bergsterräng utan att de farit illa av det. Inte behövt rikta dem nånsin heller. Har nu precis byggt ett nytt hjulpar på Dukes lättaste fälgar som hamnade på strax över 1200 gram. Galet billigt dessutom. Dessa har jag inte mer än provcyklat dock med tanke på avsaknaden av tävlingar i år.
Dock ska påpekas att mina inte är så breda som 30mm.

Duke verkar göra riktigt fina fälgar. Dock är dom lite för smala för dom däcken ska på. Skulle vilja veta om det går att köpa fälg från Bontreager. Dom har ett jävligt fint hjul med rätt fälg men fel nav.

Finns det ens så breda och så lätta?
Vad ska du ha dem till? Viktjakten pekar på XC men vad ska du köra för däck som du behöver mer än 25mm inner för?

Newmen har en i30 men då är du över 350 gram.

300g I30 tror jag blir svårt. Jag kikade rätt noga för ett år sen när jag beställde mina Kina-hjul. 360g I30,5 från EIE blev det för mig, totalvikt 1373g totalt med CX-Ray, tejp och 240s. Alltså möjligt att få en lägre totalvikt med andra nav.
Slowbuild har en I28-fälg som sticker ut i vikt, 320g, de skulle jag prova om jag ville ha brett och lätt. Annars släppte väl Spez en ny variant på sina finaste Roval som är helt sjuka. Och dyra.

Ja det låter som lite för mycket bredd eller får låg vikt för att riktigt gå ihop.

För några alternativ på fälg:

LB är det rätt många som kör verkar det som och de är bra. Bygger hjul på vilka nav man vill. Bygget är helt ok också men såhär 2-3 år senare har jag tyvärr en del slappa ekrar på de hjulen, knappt alls på de 7 år gamla och mycket hårdare körda Cresthjulen byggda av JRA. Ingen analys mer än så gjord.

Ja det låter som lite för mycket bredd eller får låg vikt för att riktigt gå ihop.

LB är det rätt många som kör verkar det som och de är bra. Bygger hjul på vilka nav man vill. Bygget är helt ok också men såhär 2-3 år senare har jag tyvärr en del slappa ekrar på de hjulen, knappt alls på de 7 år gamla och mycket hårdare körda Cresthjulen byggda av JRA. Ingen analys mer än så gjord.

Har byggt ett par hjul på deras fälgar. Dom är bra.

Ska bygga hjul åt en bekant. Han har bara gett mig önskemål om vikt och innerbred så jag kollar efter vad som finns att få tag på och vad som är möjligt.

T.ex. så har Bontrager Bontrager Kovee XXX Boost TLR 29 MTB hjulen som är sub 1300g med 240 nav. Med dom fälgarna går det ju bygga sub 1200g med andra nav och ekrar.

Som jag skrev ovan, Slowbuilds i28 på 320g skulle jag titta på. De sticker ut med den låga vikten, och som Jensen är inne på, skulle jag då tycka det vore tryggare och smidigare att handla från Tyskland istf Kina.

300g I30 tror jag blir svårt. Jag kikade rätt noga för ett år sen när jag beställde mina Kina-hjul. 360g I30,5 från EIE blev det för mig, totalvikt 1373g totalt med CX-Ray, tejp och 240s. Alltså möjligt att få en lägre totalvikt med andra nav.
Slowbuild har en I28-fälg som sticker ut i vikt, 320g, de skulle jag prova om jag ville ha brett och lätt. Annars släppte väl Spez en ny variant på sina finaste Roval som är helt sjuka. Och dyra.
Fälgarna på Specialized-hjulen ska väga 358g med 29mm innerbredd, så inte extremt lätt men förmodligen en hållbar fälg med breda fälgkanter. För den bredden hade åtminstone inte jag velat ha lättare fälgar än så med den tillverkningsteknik som används idag, blir väldigt tunn kolfiber till slut.

Sett en i särsågad nextie fälg. O det ä fan inte myclet material på vissa bitar av fälgen. Skulle bara tveksam över hållbarheten om man sen ska skala bort 10-20% vikt till, lite ”vart ska det tas då” :-). Att ett par hjul är riktigt lätta är en klen tröst när de gått sönder :-)

Fälgarna på Specialized-hjulen ska väga 358g med 29mm innerbredd, så inte extremt lätt men förmodligen en hållbar fälg med breda fälgkanter. För den bredden hade åtminstone inte jag velat ha lättare fälgar än så med den tillverkningsteknik som används idag, blir väldigt tunn kolfiber till slut.
Ok! Samma vikt som mina 30,5 då. Men då minns jag kanske fel, ville tro att det nyligen dök upp ett riktigt dräparhjulset från någon av de stora, men det kan inte stämma med den fälgvikten?

Som jag skrev ovan, Slowbuilds i28 på 320g skulle jag titta på. De sticker ut med den låga vikten, och som Jensen är inne på, skulle jag då tycka det vore tryggare och smidigare att handla från Tyskland istf Kina.

Hittar inte fälgen utan bara färdiga hjul. Det kanske är min google tyska som är begränsande. :)

Hittar inte fälgen utan bara färdiga hjul. Det kanske är min google tyska som är begränsande. :)
Nej, ok det kan stämma. Men han bygger sina hjul på beställning, så jag kan inte tänka mig att han skulle ha något emot att sälja ett par löst. Maila och fråga! När jag pratade med honom för ett år sedan var han snabb att svara, trevlig och prutade självmant. Men från en annan tråd så förstår jag att han är lite överhopad med jobb nu, och har blivit svår att få kontakt med...

Jag har sålt en hel del DUKE fälgar och även kompletta hjul från dem. Jag har tidigare fått frågan om att ordnat så kunden kunde få två 28 mm från uppsättningen Lucky Jack SLS2, vilket funkade fint att ta hem. När jag byggt Lucky Jack SLS2 med DT 240 och CX ray ekrar så hamnar de på 1275 gr, med två 28mm blir väl att lägga på 20-30 gr. PM mig om det är intressant så kan jag nog bistå dig.

Ok! Samma vikt som mina 30,5 då. Men då minns jag kanske fel, ville tro att det nyligen dök upp ett riktigt dräparhjulset från någon av de stora, men det kan inte stämma med den fälgvikten?
1240g tycker iaf jag är riktigt lätt med hög maxvikt för cyklisten och livstids garanti. 24-ekrat och riktigt lätta nav så går det.

Tillbaka
Topp