Solsprickor på kolfiberram

Fick möjlighet att köpa en scott scale 935 carbon från 2014 till mycket bra pris. Cykeln har stått ute under tak i flera år och fått en del sol på sig. Den har fått sprickor i lacken längst fram på headtube (svenska?), av solen antar jag. Hur allvarligt är detta. Skulle vilje uppgradera en del komponenter som rostat lite mm men vet inte om det är värt att lägga pengar på den.

Det skulle man nog behöva se bilder på för att våga ha en åsikt om. Sprickor i fronten av ramen kan ju vara rätt farliga, men är det bara lacken spelar det ju ingen roll.

Det skulle behöva vara nästan gratis om jag skulle köpa en solblekt kolfiberram med rostiga komponenter. Men då kan det ju bli ett kul projekt!

Fick möjlighet att köpa en scott scale 935 carbon från 2014 till mycket bra pris. Cykeln har stått ute under tak i flera år och fått en del sol på sig. Den har fått sprickor i lacken längst fram på headtube (svenska?), av solen antar jag. Hur allvarligt är detta. Skulle vilje uppgradera en del komponenter som rostat lite mm men vet inte om det är värt att lägga pengar på den.
På beskrivningen kan det vara alltifrån ett kosmetiskt problem till direkt till skroten-problem. Man vill ju inte att ramen delar på sig, och minst av allt att den gör det där.
Vill du ha bättre killgissningar bör du lägga upp bilder.
Vill du veta säkert bör du ha ett proffs att titta på det.
Edit: @Freddie L hann före, men ser att våra svar är väldigt lika. Så upp med bilder om du vill få bättre svar!

Här kommer en bild. Sprickorna verkar bara vara på det vita. De svarta ytorna är släta.

Bilagor

• IMG_8269.webp
    IMG_8269.webp
    231.5 KB · Besök: 109
Här kommer en bild.
Ser ju ut som att det bara är den vita färgen också, lacken på lacken så att säga (ja, jag vet att lack och färg är olika saker egentligen).

Men enligt den här videon kan epoxyn i kolfibern ta skada av UV-strålning från solen. Lack skyddar en del av UV-strålningen från att komma ner i själva ramen men tydligen inte helt. Kan tänka mig att värme gör en del också, speciellt värmen som uppstår av att den står helt stilla i solen i långa timmar.

En annan ingenjör senare i videon pratar om lack (specifikt, inte färg alltså) och att den skyddar ramen så länge lacken inte är skadad. Här verkar iallafall en del av lacken vara skadad..

Tillbaka
Topp