Son på cykel påkörd, Konfrontationen avklarad!

• Trådstartare Trådstartare Rog
  • Start datum Start datum
> Jag är inte Eriq, men vid en närmare koll ser
> jag att det bara finns två överfarter (dvs
> plankorsning) för Lundbyleden. Den ena vid
> Myntgatan och den andra vid Inlandsgatan. Den vid
> Myntgatan har jag ofta passerat och den ligger
> inte så att det finns nån risk för konflikt.
> Så det bör vara den vid Inlandsgatan, som jag
> själv aldrig korsat på cykel.
>

Korrekt, det är den vid Inlandsgatan jag menar. Kommer man från Jet-macken och ska över så är det inget problem för då har man lite försprång, men från andra hållet hinner man fram lagom till första bilen är på väg över cykelöverfarten.

Lägg tiden på att gå igenom döda vinkeln med grabben istället. Spec om det rör sig om ev skåpbil eller liknande. Ta gärna med honom ut och visa hur man skall titta och bromsa ned/stanna innan en överfart för att vara säker på att billisterna kan se honom och förhoppningsvis stanna.

Eller så hetsar du på om att han hade rätt och riskerar att han fortsätter att köra som om han ägde trafiken. Men det beror nog mer på hur mycket du gillar dig själv eller din son.

Eriq skrev:
-------------------------------------------------------
> > Jag är inte Eriq, men vid en närmare koll ser
> > jag att det bara finns två överfarter (dvs
> > plankorsning) för Lundbyleden. Den ena vid
> > Myntgatan och den andra vid Inlandsgatan. Den
> vid
> > Myntgatan har jag ofta passerat och den ligger
> > inte så att det finns nån risk för konflikt.
> > Så det bör vara den vid Inlandsgatan, som jag
> > själv aldrig korsat på cykel.
> >
>
> Korrekt, det är den vid Inlandsgatan jag menar.
> Kommer man från Jet-macken och ska över så är
> det inget problem för då har man lite
> försprång, men från andra hållet hinner man
> fram lagom till första bilen är på väg över
> cykelöverfarten.

Ok! Jag har aldrig cyklat från det hållet. Jag ser nästan korsningen från lägenheten!

För andra som inte känner till platsen:
http://kartor.eniro.se/m/ITUEQ

bossjo skrev:
> Han berättade vidare att man håller på med att
> sätta lasermätning på cykellysen så att det
> skall slå över till grönt automatiskt när det
> går. Detta har man bla på cykelbanan mellan
> Huddinge och Sjukhuset kommer säkert på fler
> ställen.

Det där låter ohyggligt korkat! Det förutsätter att alla cyklar har belysning, även dagtid vilket inte är ett lagkrav och inte heller förekommer på ganska många cyklar. Det förutsätter också att mätningen inte tar fel på reflexer från andra håll. Och även om belysning finns på cykeln är det inte säkert att vinkeln stämmer för att skicka tillbaks lasern på tänkt vis.

Mycket bättre att ha slingor i marken för att känna av när cyklarna kommer.

bossjo skrev:
> @rog
> Ge mig gärna exempel eftersom jag bor i Tullinge
> så är Tumba nära och bra.
>
> Vi hade en påkörning (i Tullinge) vid en
> obevakad cykelöverfart i förra veckan allt gick
> bra men även här smet bilisten blev dock tagen
> av polisen. Även vid detta tillfället var det
> barn på väg till skolan.

Morgonens incident var i korsningen Dalvägen-Skäcklingevägen. En annan farlig korsning däremot är Dalvägen-Vattravägen. Där är det så att enbart cykel får grönt och inte gående. Plus att det "saknas" några cykelljus som gör att bilisten tittar på gubben som är röd och då kör och hävdar sin rätt. Jag har haft tanken att kontakta någon ang detta men aldrig kommit till skott.

@geologen
Jag har inte haft lysen på cykeln dom gånger jag har passerat dessa lysen och dom slår om ändå.
Fråga mig inte hur det funkar enl grannen så är slingor inte bra pga dom har svårt att känna av cyklar som inte har tillräckligt med metall.

Varför inte bara värmescanna? Borde vara enklare att hitta en stor cyklist än en liten dålig lampa. Eller så bygger vi direkt ett FRA-approved gpssystem där cyklisterna rapporterade in sina positioner till trafikverket varje sekund. Kan garanterat säljas in genom att man lovar att minimera rödljus :)

bossjo skrev:
> @geologen
> Jag har inte haft lysen på cykeln dom gånger jag
> har passerat dessa lysen och dom slår om ändå.

Du kanske har blanka solglasögon? :D

> Fråga mig inte hur det funkar enl grannen så är
> slingor inte bra pga dom har svårt att känna av
> cyklar som inte har tillräckligt med metall.

Då löser man det genom en kombination!

geologen skrev:
> bossjo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Fråga mig inte hur det funkar enl grannen så
> är
> > slingor inte bra pga dom har svårt att känna
> av
> > cyklar som inte har tillräckligt med metall.
>
> Då löser man det genom en kombination!

Nänänä, man förbjuder karbångcyklar. De rinner ju ändå bort. Fast det kanske är en lagom straff för de med för lätta cyklar att det aldrig blir grönt.

Rog skrev:
> Morgonens incident var i korsningen
> Dalvägen-Skäcklingevägen.

Jag tog en titt på hitta.se. I likhet med många andra korsningar är hörnen kraftigt avrundade. Det leder till att svängande fordon kan passera genom svängen utan att behöva slå av särskilt mycket på farten. Korsningar som denna, där svängen är som en vanlig kurva, upplever jag betydligt mer riskabla än korsningar där vägen svänger mer tydligt.

Olby skrev:
> Korsningen mellan västra vägen och solnavägen
> var sådan (så sent som i maj, har inte cyklat
> där på ett tag)

Jag vill minnas att även Solnavägen/Industrivägen är en sådan trafiksignal.

Det är rackans synd när sånt där händer. Tyvärr tror inte jag man kan bygga bort problemet vid cykelöverfarter helt, det är tyvärr så att 2 av 100 bilister är nötter som inte visar hänsyn till någon. Man får nästan vara tacksam att de inte cyklar för då skulle cyklister garanterat ha ännu sämre rykte en de redan har. Det kanske inte är helt sant då 8% av all skador cyklande barn råkar ut för är kollisioner med andra cyklister och bara 5% med bilar. Konstigt förästen att nötterna för det mästa kör Audi eller Saab 93, någon här på forumet har varnat för Nishiki gubbar i gula västar. Sant? vad vet jag? Tillsätt en utredning ;).

Bilisten har väjningsplikt enligt högerregeln, han svänger vänster över cykelbana/övergångsställ.
Tog hojkort för inte så längesedan och fick lära mig det att har du en grön PIL istället för grön boll så kan övergångsställe ha grönt samtidigt och då måste man stanna.

Även om det inte ens finns trafikljus och han svängde vänster och körde på killen är det solklart hans fel, vilket är så jag tolkar din beskrivning ingen tvekan 100% säkerhet bilistens fel.

Usch. Skönt att det gick bra med din son.

Här nedan kommer en annan grej.

När jag cyklar till jobbet så kommer jag på cykelvägen bredvid Kolonnvägen och korsar Gårdsvägen i Solna. Då det är en nedförsbacke så kan man ganska lätt få upp lite fart. När man korsar Gårdsvägen så kan bilar komma från Kolonnvägen, och svänga vänster in på Gårdsvägen. Det är alltid lika spännande att se om bilarna uppmärksammar en. Bullerplanket döljer de som kommer nedför backen och risken är att det kan hända någonting om man inte är uppmärksam. Se bilden.
cykelvg.gif ht=543

Konfrontationen skulle äga rum. Jag tog med mig son, fru och basebollträet, lämnade jag hemma ;-).
Bilföraren ifråga öppnade själv. Min fru som är lugn o sansad fick sköta frontsnacket. Vi konstaterade att sonen blivit påkörd imorse och bilisten svarar då att det var mer tvärtom att det var han som blivit påkörd! Hans förklaring var att han såg flera ungdomar på väg över övergångsstället och att han BEDÖMDE att han skulle hinna före över, trots att han såg att det var grönt för gående/cyklister. Efter en relativt kort diskussion om händelsen medger han att han gjort FEL, vilket iof sig var positivt. Ingen ursäkt eller så, lite mer ödmjuk inför vad som hänt kunde man ju hoppats på. Summa summarum: Ingen skadad tack o lov. Förhoppningsvis, jag e inte helt övertygad, så tänker han sig för mer nästa gång han försöker hinna före nån på ett ö-ställe.

En person som försöker "hinna före" i en bil vid ett övergångsställe där det är barn på väg över, och sedan efter en olycka inträffar smiter, borde definitivt polisanmälas.

Hej,

Att cykla i stan är som ett TV-spel-- men man har bara ett liv. Visst blir jag arg på bilister (och fotgängare och andra cyklister) som inte ser sig för. Men beträffande att krocka med en bil, spelar det någon roll vem som har rätt, det är ju ändå jag som dör?

Så jag instämmer med stefan_ ovan.

Johan A skrev:
> Men polisanmälan ligger kvar, eller?

Ja, än så länge. Får väl sova på saken om jag "drar tillbaka" den baserat på diskussionen vi hade ikväll med bilisten. Har ju svårt att se vad polisen kan göra/gör i detta läge. Vittnen finns det gott om, dom var ganska många kompisar som såg det hela. Om dom räknas som trovärdiga/fullvärdiga vittnen i rätttslig mening vet jag inte.

Det jag i 1a hand är ute efter är ju att han INTE gör om samma sak igen. Om det påverkas av en polisanmälan eller inte har jag svårt astt avgöra. Det beror ju på om polisen ens kontaktar bilisten.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> Det
> förutsätter också att mätningen inte tar fel
> på reflexer från andra håll.

Visserligen är jag också lite skeptisk efter en så kortfattad beskrivning. Men det finns ett fenomen som kallas retroreflex, och det funkar väldigt bra för att hitta sånt som lite brett kan kallas optiska komponenter. Hjälper förstås inte mot cyklar som varken har lampor eller reflexer dock. De får väl helt enkelt rulla fram, trycka på knappen och vänta

mamme1 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Nog tror jag att Solna ligger nära Stockholm,
> och
> > inte på Hisingen.
> Du har dessvärre rätt.
Tack gode gud för det, tänk vilket liv det hade varit nere på stan om Black Army hade hållt till på Hisingen!

Totteman skrev:
> Usch. Skönt att det gick bra med din son.
>
> Här nedan kommer en annan grej.
>
> När jag cyklar till jobbet så kommer jag på
> cykelvägen bredvid Kolonnvägen och korsar
> Gårdsvägen i Solna. Då det är en nedförsbacke
> så kan man ganska lätt få upp lite fart. När
> man korsar Gårdsvägen så kan bilar komma från
> Kolonnvägen, och svänga vänster in på
> Gårdsvägen. Det är alltid lika spännande att
> se om bilarna uppmärksammar en. Bullerplanket
> döljer de som kommer nedför backen och risken
> är att det kan hända någonting om man inte är
> uppmärksam. Se bilden.
>

Totteman, jag tycker det är lite osäkert vad den beskrivna cykelvägen har för status, men jag tror att följande länk beskriver vad som gäller:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/

I så fall så tror jag du bör sakta ner och släppa förbi eventuella bilar. Är dock osäker på om ditt scenario är det som kallas cykelöverfart.

/Peter

Knuppe skrev:

> Tog hojkort för inte så längesedan och fick
> lära mig det att har du en grön PIL istället
> för grön boll så kan övergångsställe ha
> grönt samtidigt och då måste man stanna.
>
>
Nja... Tvärtom väl? Eller missförstår jag dig nu?

Men härregud, om han inte blir av med lappen utifrån detta så är det läge för demonstration. Men som sagt i tråden, inga vittnen eller nån polare som vittnar till förmån för att väga upp så är det kört. Men sätt dit den här killen nu, en tok mindre i trafiken en tid./Johan

Rog skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Men polisanmälan ligger kvar, eller?
>
> Ja, än så länge. Får väl sova på saken om
> jag "drar tillbaka" den baserat på diskussionen
> vi hade ikväll med bilisten. Har ju svårt att se
> vad polisen kan göra/gör i detta läge. Vittnen
> finns det gott om, dom var ganska många kompisar
> som såg det hela. Om dom räknas som
> trovärdiga/fullvärdiga vittnen i rätttslig
> mening vet jag inte.
>
> Det jag i 1a hand är ute efter är ju att han
> INTE gör om samma sak igen. Om det påverkas av
> en polisanmälan eller inte har jag svårt astt
> avgöra. Det beror ju på om polisen ens kontaktar
> bilisten.

Jag cyklar alltid i stan. Men att få automatiskt grönt som cyklist skulle i princip innebära att de cyklister med dåligt omdöme aldrig skulle behöva stanna/se sig för i en korsning. Jag menar att det är bra att få stanna cykeln och trycka för att få grönt. Annars skulle många bara "svischa över" korsningen med liten chans för bilister att se dem över huvud taget.

Å andra sidan blir cykeln mindre attraktiv som färdsätt då manhela tiden måste sakta ned sin framfart till väg till jobbet.

Lagen säger att det inte får finnas kombinerade gång- och cykelsignaler. Cyklisterna brukar finnas närmast gatan så att bilisterna ser den gröna gubben bäst (som nämndes i något inlägg) verkar lite konstigt men det är säkert så just där.

Skönt att sonen klarade sig.

Peda skrev:
> Totteman skrev:
> -----
> > Usch. Skönt att det gick bra med din son.
> >
> > Här nedan kommer en annan grej.
> >
> > När jag cyklar till jobbet så kommer jag på
> > cykelvägen bredvid Kolonnvägen och korsar
> > Gårdsvägen i Solna. Då det är en
> nedförsbacke
> > så kan man ganska lätt få upp lite fart.
> När
> > man korsar Gårdsvägen så kan bilar komma
> från
> > Kolonnvägen, och svänga vänster in på
> > Gårdsvägen. Det är alltid lika spännande
> att
> > se om bilarna uppmärksammar en. Bullerplanket
> > döljer de som kommer nedför backen och risken
> > är att det kan hända någonting om man inte
> är
> > uppmärksam. Se bilden.
> >
>
> Totteman, jag tycker det är lite osäkert vad den
> beskrivna cykelvägen har för status, men jag
> tror att följande länk beskriver vad som
> gäller:
> http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregl
> er/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Cykeloverfart/
>
> I så fall så tror jag du bör sakta ner och
> släppa förbi eventuella bilar. Är dock osäker
> på om ditt scenario är det som kallas
> cykelöverfart.
>
> /Peter

Jag cyklar oftast med en sådan fart att jag inte riskerar att bli påkörd. Bilisterna kan ju missa en helt och hållet. Bäst att räkna med att inte synas i trafiken.

jag vet vad jag hade gjort men det tänker jag inte berätta här.
arg som satan hade jag blivit i varje fall.

Lag hit och lag dit.
I asfaltdjungeln råder att störst går först.
Ju förr ungarna lär sig desto större chans att överleva.
Synd men sant.

(att man sen kan lära dom att inte bli likadana är en annan 5:a)

Att olyckor inträffar i trafiken är lika ledsamt som beklagligt. Likväl inträffar de. Tack och lov gick det, vad jag förstår, bra med din son.

Vid en trafikolycka mellan bilist - cyklist kan skadorna regleras via bilens trafikförsäkring och/eller cyklistens ansvarsförsäkring. Utöver detta kan det, som i ditt fall, bli en straffrättslig ansvarsfråga. Om vi börjar med sistnämnda så torde misstanke om dels vårdslöshet i trafik (alternativt förseelse mot Trafikförordningen) och/eller s.k. smitning föreligga. Dessa brott hör under allmänt åtal vilket betyder att åklagaren kan föra ansvarstalan oavsett om brotten polisanmäls av den som blivit utsatt för brottet eller inte. Det betyder alltså att du inte kan "ta tillbaka anmälan", beslutet om att väcka talan eller inte fattas av åklagaren.

Det kan mycket väl vara så som någon skriver ovan att ärendet avskrivs av polisen om "ord står mot ord". Nu verkar det ju dock inte som om bilisten förnekar att sammanstötningen inträffade. Sammanfattningsvis vad gäller polisanmälan kan du alltså sluta tänka på denna då det inte ligger i din hand om ärendet går vidare eller inte.

Så över till försäkringsfrågan. Vid sammanstötning mellan bilist och cyklist gäller (något förenklat) att bilisten har ett objektivt ansvar. Detta betyder att bilisten ansvarar oavsett vållande. Detta betyder i sin tur att din som har rätt till ersättning för skadorna på cykeln och eventuella andra skador ur bilens trafikförsäkring. Nu finns det en jämkningsregel i Trafikskadelagen som kan påverka bilistens rätt till ersättning för skadorna på bilen men om händelseförloppet är som du beskriver det blir (påstår jag) denna jämkningsregel inte aktuell.

nolltid skrev:
> Utan vittnen får du bara ett brev på posten om
> att förundersökningen lagts ned.

Det kan man få även om det finns vittnen. Inte högprioriterade brott det där så länge ingen dött eller skadats allvarligt.

Glöm inte att åka till hälsocentralen för en kontroll.
Även om han mår bra just nu. Och kanske inte får problem, men....
Så att ni får det dokumenterat.
Tror ni kan då kan få rätt till ersättning om han skulle få men längre fram. (Kan ha fel)
En disk kan ligga snett, sträckning, whiplash mm, som kan skapa problem längre fram.
Ganska säker på att man kan ta det på den försäkringsfrågan iså fall.

Och gör isånt fall en anmälan på nätet till er barnförsäkring om ni har en, tar 1 minut, gjord det nyss med en tandskada på sonen./Johan

geologen skrev:

> Det där låter ohyggligt korkat! Det
> förutsätter att alla cyklar har belysning, även
> dagtid vilket inte är ett lagkrav och inte heller
> förekommer på ganska många cyklar. Det
> förutsätter också att mätningen inte tar fel
> på reflexer från andra håll. Och även om
> belysning finns på cykeln är det inte säkert
> att vinkeln stämmer för att skicka tillbaks
> lasern på tänkt vis.
>
> Mycket bättre att ha slingor i marken för att
> känna av när cyklarna kommer.

Tar tillbaka tråden off topic. Varför har du fått för dig att lasermätning kräver att cykeln har lyse? I så fall vore det lätt att slippa undan polisens hastighetsövervakning...

Dessa korsningar är ett otyg, skönt att det gick så bra som det gick.
Jag har ett liknade cykelbana+övergångsställe där jag bor.
Innan Södra länken byggdes var detta en hårdtrafikerad plats.
Gatukontoret har i sin visdom ordnat det så att när det blir grönt blir det endast grönt för cyklisterna per default.
Det hjälper inte ens att trycka för grön gubbe om det är för nära in på gröntljus-intervall för cyckelbanan.
Är det nära grön period för cyklister tänds ändå inte grön gubbe.
Detta för med sig två saker:

När jag cyklar över är endast ett litet grönt ljus för cyklister tänt, (rött för fotgängarna)
Detta ser inte bilisterna som också har grönt och skall svänga höger.

Det andra är att jag som fotgängare går över när cyklisterna får grönt ljus (och har då röd gubbe)eftersom jag inte vill invänta att min tryckning för grön gubbe skall aktiveras ett par minuter senare när det är tid att nästa gång släppa fram fotgängarna + cyklisterna.
Bilisterna blir då upprörda och har det har blivit vissa incidenter.
Och eftersom jag också borde vara med i tråden tappa ett kilo i veckan kan jag bara säga att det är bäst att köra över mig ordentligt för om jag efter smällen kan resa på mig blir det inte nådigt för billisten

Bilagor

• Väg.GIF
    Väg.GIF
    315.7 KB · Besök: 58
toshiba skrev:
> Tar tillbaka tråden off topic. Varför har du
> fått för dig att lasermätning kräver att
> cykeln har lyse? I så fall vore det lätt att
> slippa undan polisens hastighetsövervakning...

Jag bara gick på uppgiften i inlägget jag kommenterade. Citat: "Han berättade vidare att man håller på med att sätta lasermätning på cykellysen".
Jag tycker själv det låter märkligt, men det står ju så.

geologen skrev:

> Jag bara gick på uppgiften i inlägget jag
> kommenterade. Citat: "Han berättade vidare att
> man håller på med att sätta lasermätning på
> cykellysen".
> Jag tycker själv det låter märkligt, men det
> står ju så.

"Cykellysen" i detta fall = trafikljus för cyklar...

toshiba skrev:
> geologen skrev:
>
> > Jag bara gick på uppgiften i inlägget jag
> > kommenterade. Citat: "Han berättade vidare att
> > man håller på med att sätta lasermätning
> på
> > cykellysen".
> > Jag tycker själv det låter märkligt, men det
> > står ju så.
>
>
> "Cykellysen" i detta fall = trafikljus för
> cyklar...

Ah! Oj! :D

Luke skrev:
> Knuppe skrev:
> -----
>
> > Tog hojkort för inte så längesedan och fick
> > lära mig det att har du en grön PIL istället
> > för grön boll så kan övergångsställe ha
> > grönt samtidigt och då måste man stanna.
> >
> >
> Nja... Tvärtom väl? Eller missförstår jag dig
> nu?

Ja självklart.. sorry

Men bilisten är fortfarande vållande eftersom han svänger vänster över en cykelbana

Tillbaka
Topp