Sora framväxel 3x9

DavGri

Medlem
Sora framväxel 3x9
Hej!
Jag är inte så kunnig när det gäller cyklar. Jag ville egentligen bara byta kedja på en gammal landsvägscykel (Bulls Vulture 1 från 2008) eftersom den gamla gick av.
Nu har jag dock stött på ett problem: framväxeln sitter inte ovanför kedjan/klingorna utan verkar vara förskjuten åt sidan, vilket ni kanske kan se på bilden. Jag hittar ingen information om hur man justerar detta.
Jag är lite förvånad över att ett enkelt kedjebyte har lett till mer problem, eftersom cykeln fungerade bra innan.
Behöver jag köpa en ny framväxel, eller går det att justera den här på något sätt?

Sora framväxel 3x9
Inte världens bästa bild men för mig ser det ut som framväxeln har fått en smäll, ser snevriden ut som om att nedersta delen tryckts neråt och översida fram tyckts uppåt/vridigt sig.

Sora framväxel 3x9
Det måste nog vara det. Men ser inte att materialet ser ut som att den har fått en smäll. Får nog köpa då en ny framväxel för det går inte att justera med skruvarna.
Tack för svaret!

Sora framväxel 3x9
Det måste nog vara det. Men ser inte att materialet ser ut som att den har fått en smäll. Får nog köpa då en ny framväxel för det går inte att justera med skruvarna.
Tack för svaret!
Nej cagen måste ju kunna gå fritt mot kransarna och det syns på bilden att de ligger innanför, så som den ser ut nu kommer det aldrig att fungera..

Sora framväxel 3x9
Sora framväxel 2026-03-23.webp
Kanske något hände när kedjan gick av. Annars är ju framväxlar nästan outslitliga. Nu är ju en Sora ingen värdesak, men om du vill meka litet:
Ta av kedjan. (Akta fingrarna genom att först lägga den på lilla fram och kanske mitten bak.
Lossa framväxelns vajer. Finns det någon fjädring i växeln?

Sora framväxel 3x9
Inte världens bästa bild men för mig ser det ut som framväxeln har fått en smäll, ser snevriden ut som om att nedersta delen tryckts neråt och översida fram tyckts uppåt/vridigt sig.
Jag kan tänka mig att kedjan när den gick av föll ner mellan hjul och kedjestag och "krokade i" växelns bak-brygga och drog den framåt när TS troligen fortsatte trampa tills det tog stopp (när kedjan dragit framväxeln i kläm mot en framklinga?). I så fall lär den växeln vara sallad...
Risken är att kedjan gick av för att den var helt slut, och att ffa kassetten men kanske också framklingorna är i akut behov av utbyte, både för att inte slita ut den nya kedjan i förtid men minst lika mycket för att inte kedjan ska hoppa på drev o klingor o växla dåligt bara pga o-matchningen i slitage.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp