Sora STI

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Sora STI
Är det någon som använt Sora STI? Har tänkt skaffa STI-reglage för 8-delat men är lätt skeptisk till Sora, mest för att de är billigaste Shimano-reglagen. De verkar ha en lite annorlunda utformning än andra Shimano-reglage.

Sora STI
Jag använder SORAS föregångare RSX med 8-delad kassett, om det kan hjälpa dig i dina funderingar. Jag tycker dom är hyfsade i funktionen, kassetten/kedjan är slitna men det växlar ganska bra ändå, tycker jag. Har varit och testat 105-serien på trainer och måste säga att jag inte känner så stor skillnad i känsla och funktion, det är aningen mer distinkt på 105-an ,men inte så att man svimmar av lycka.

Men allt beror ju på vad du ska använda cykeln till. Hur man upplever funktion och känsla är ju väldigt subjektivt men är du, liksom jag var, ute efter något billigt att träna på asfalt med så kan väl inte SORA vara fel, gissar jag.

Senast redigerad av en moderator:
Sora STI
Jaha, på mina RSX funkar det som på de dyrare, moderna prylarna. Det kanske inte går att göra jämförelser mellan SORA och RSX då de verkar vara mer olika än vad jag trodde.

Sora STI
kadens hade ett test av 10 000-kronors hojar i höstas/somras där de
kommenterade Soras utformning. Om jag fattade rätt så sitter
den svarta spaken lite dumt till så att det är svårt att komma åt
att växla upp (är det väl?) i vissa lägen.

Jag har Tiagra, funkar bra fast kanske lite långa "slag",
men det finns väl bara för 9-delat?

Apropå det, varför ingen rapid rise på landsvägshojar,
eller är det det är (blir förvirrad nu)?
/M

Sora STI
Jag misstänkte att det var något som var lite skumt med Sora. Alternativen är tyvärr mycket sparsamma, både nytt och begagnat, om man vill köra 8-delat.

Sora STI
Jag tycker Sora är helt ok, har kört dem på min cross under säsongen. Framförallt uppskattar jag "Campa-funktionen" som gör det lättare att växla när man har händerna uppe på styret.
Det är klart att de inte är några Ultegra/DA men de duger helt klart, trist bara att de inte finns för 9-delat. Kan man köpa dem billigt är de helt klart prisvärda.
De har inte Rapid-Rise som de dyrare reglagen, i alla fall har inte mina det, men de fyller sin funktion.

Sora STI
Ok, om det underlättar växling från styret är det bara ett plus. De ska användas i touringsammanhang. På racern är det fortsatt friktionsskiftare på diagonalröret som gäller.

Sora STI
till touring tror jag definitivt de duger. uppväxlingen är som sagt lättare tack vare en knapp på insidan av reglagen, har man inte pyttesmå händer ska det inte vara några problem att nå den.

105 och uppåt har Rapid Rise!

Sora STI
oxr Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, om det underlättar växling från styret är det
> bara ett plus. De ska användas i
> touringsammanhang. På racern är det fortsatt
> friktionsskiftare på diagonalröret som gäller.
>

oxr ibland förstår jag inte hur du tänker men det brukar ju alltid visa sig att du tänkt på något sätt.
Varför är det viktigt att kunna växla från styret på touringhojen??
Där har det väl ingen betydelse, det är ju inte direkt så att man brukar ha bråttom med växlandet på en touringhoj. På racern skulle det kunna vara betydligt viktigare...

Sora STI
105 och uppåt har inte Rapid Rise! Inga av Shimanos landsvägsväxlar har RR..

På bilden syns det tydligt att det inte är en RR..
drive_train.ExtraMainContentPar.0002.Image.0.0.gif

Sora STI
mytomspunnen Skrev:
> oxr Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, om det underlättar växling från styret är
> det
> > bara ett plus. De ska användas i
> > touringsammanhang. På racern är det fortsatt
> > friktionsskiftare på diagonalröret som
> gäller.
> >
>
> oxr ibland förstår jag inte hur du tänker men det
> brukar ju alltid visa sig att du tänkt på något
> sätt.
> Varför är det viktigt att kunna växla från styret
> på touringhojen??
> Där har det väl ingen betydelse, det är ju inte
> direkt så att man brukar ha bråttom med växlandet
> på en touringhoj. På racern skulle det kunna vara
> betydligt viktigare...
>
> ------------------------------------
> Annars är det bra eller??
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------

Eftersom min racer mycket medvetet håller tema "80-tal/Miami Vice" så kan jag naturligtvis inte använda STI-reglage. Det skulle helt enkelt inte matcha den vita kostymen. Har någon förresten sett några bra priser på SPD-loufers?

Sora STI
freddan Skrev:
> På bilden syns det tydligt att det inte är en
> RR..

Då kan du nått trick jag inte kan för jag brukar alltid titta på fjädern i parallellogrammet och den syns inte på bilden. Berätta tricket...

/rikard

Sora STI
rikard: Det enklaste är att titta på var vajern fäster..

XTR med RR, vajern fäster i den bakre länken. När du drar i vajer så drar du växeln utåt.
XTR010.jpg

Dura-Ace utan RR, vajern fäster i den yttre länken. När du drar i vajern så drar du växeln inåt.
SHDURA001.jpg

Sora STI
Jag har Sora på min racer och tycker de funkar helt ok, har dock inget att jämföra med eftersom jag aldrig ägt nån cykel med nån annan LVG-grupp. I mitt tycke är det en nackdel att det inte går att nå "nedväxlingsknappen" när man håller i bocken (åtminstone kan inte jag det).

Kanske skall tillägga att jag cyklar racer (liksom MTB) på motionsnivå och har inte några högre ambitioner än att ställa upp i några motionslopp varje år. Till detta tycker jag Sora-gruppen har fungerat helt ok.

/Johan

Sora STI
oxr Skrev:
> Ok, om det underlättar växling från styret är det
> bara ett plus. De ska användas i
> touringsammanhang.

En annan sak med Sora-reglagen är att man med en skruv från ovansidan
kan justera bromsräckvidden.
Det är bara på Sora, av Shimanos STI-reglage, man kan göra det.
Men det är bara intressant för den som har korta fingrar.

En annan sak som kan vara en nackdel är att vänster-reglaget finns i två varianter:
för dubbel eller trippel fram.

Sheldon har lite mer info om Sora:
http://www.sheldonbrown.com/harris/shifters.html#brifters

Och Shimano
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=10070&psid=40
http://www.shimano-europe.com/cycling/catalogue/content_prodx.phtml?pid=10075&psid=40

/Håkan

Sora STI
Det jag är lite skeptisk till är hur växlingskänslan blir med den billigaste varianten. Jag har visserligen inte använt STI tidigare men efter att ha trampat runt några år börjar även jag bli lite kinkig med utrustningen. (Syns särskilt på mitt pågående bygge, bilder kommer så småningom)

Tillbaka
Topp