Sörmlandsleden

Iamia76

Medlem
Sörmlandsleden
Jag skulle vilja göra en dagsutflykt på fina stigar och funderar på Sörmlandsleden. Finns det någon sträcka som ni kan rekommendera där det inte är för mycket ”bära cykel” på? Gärna så det går att åka pendeltåg till och från start ?

Sörmlandsleden
Sörmlansleden är överlag teknisk cykling. Nu vet jag inte var din gräns går för att ”bära cykel”, men Handen - Huddinge är en av de enklare sträckorna. Om du lägger på ett extravarv i Paradiset får du en riktigt fin halvdagscykling. Etapperna jag tänker är 5, halva 6 och 6:1.

edit: Det skulle vara Handen - Huddinge

Senast ändrad:
Sörmlandsleden
En varning: med kombinationen av vår och Corona är MYCKET mer folk än vanlig ute på helgerna i skogerna kring Stockholm. Cyklade i Paradiset och del av Sörmlandsleden på lördag med min son. Med min son cyklar jag lite långsammare och det var på gränsen. Skulle inte välja att själva cykla populära vandringsleder på helgerna nuförtiden.

Sörmlandsleden
Sörmlansleden är överlag teknisk cykling. Nu vet jag inte var din gräns går för att ”bära cykel”, men Handen - Haninge är en av de enklare sträckorna. Om du lägger på ett extravarv i Paradiset får du en riktigt fin halvdagscykling. Etapperna jag tänker är 5, halva 6 och 6:1.
Handen-Haninge? Du menar Handen-Paradiset (etapp 5)?

Är det mer folk ute på leden även om man kommer bort en bit från de naturliga anslutningspunkterna (Lida, Paradiset, Tyresta)? Jag har tidigare år gått en hel del på leden och då har det varit en del folk kring dessa och liknande punkter men om man kommer en bit bort därifrån har det varit nästan tomt på folk.

Sörmlandsleden
Handen-Haninge? Du menar Handen-Paradiset (etapp 5)?

Jag gjorde en tankevurpa, det skulle vara Handen - Huddinge såklart

Då passerar man Rudan, Paradiset och Visättra som alla är populära friluftsområden.

Gnesta - Järna lär ha betydligt färre folk i rörelse, men där är de tekniska utmaningarna större.

Sörmlandsleden
Tänkte gå från paradiset till tornberget i går på leden med frun . Men det var så mycket folk på leden så vi gick rakt genom skogen istl i ospårad terräng, skulle nog välja andra ställen att cykla på i dessa tider ...

Klämde av ett kort från en av dom mindre stigarna vi följde ett tag
20200413_151729.jpg

Sörmlandsleden
Bara man drar ner nedanför Tornberget på förlängningen mot Nynäshamn tycker jag det brukar vara mkt måttligt med folk liksom om man kommer lite bort från Lida på delen mot Skanssundet. Men, som sagt, min erfarenhet av leden är bara baserad på vandring och jag är inte skogscyklist så för mig känns det mesta knöligt.

F.n. är det dock för mig svårt att komma ut till leden då SL-resor ju inte ska genomföras i onödan.

Sörmlandsleden
Väldigt mycket folk som vandrade runt Tyresta idag när jag gick därifrån och hem till Trollbäcken. Klart olämpligt att cykla där iallafall.

Sörmlandsleden
Hänger vid sommarstugan i Södermanland just nu har spenderat en del tid de senaste dagarna på lederna runt skottvång och åkersstyckebruk. Är mer folk i skogarna än någonsin tidigare... dock är jag inte rädd för viruset... det är trots allt en droppsmitta håll några meter till övriga sällskap så är du fine.
Ang tekniska så är Sörmlandsleden bitvis ganska stökig men har man inte bråttom och kan tänka sig att knuffa cykeln lite då och då så är det bra. Har varit ute ett par timmar med min 8åring på 24” hjul idag och vi hade som vanligt roligt.

Sörmlandsleden
Bara man drar ner nedanför Tornberget på förlängningen mot Nynäshamn tycker jag det brukar vara mkt måttligt med folk liksom om man kommer lite bort från Lida på delen mot Skanssundet. Men, som sagt, min erfarenhet av leden är bara baserad på vandring och jag är inte skogscyklist så för mig känns det mesta knöligt.

Det verkar som det finns ungefär 5x så mycket folk som än vanligt i Hellasgården, Tyresta och Paradiset. Kanske finns på delarna av Sormlandsleden emellan också 5x så mycket folk (parkeringar emellan har också mer bilar än vanligt), men där är det absolut set mindre folk, så oproblematiskt.

En annan lösning är att cykla eller vandra innan 10:00 eller efter 16:00. Folkmassorna brukar vara i skogen mellan 10 och 16.

Sörmlandsleden
För vandring tycker jag det är absolut oslagbart att starta i gryningen. Kan tänka mig att man gärna väntar lite om man ska cykla, i alla fall om man tänker sig att köra utan lyse.

Sörmlandsleden
För vandring tycker jag det är absolut oslagbart att starta i gryningen. Kan tänka mig att man gärna väntar lite om man ska cykla, i alla fall om man tänker sig att köra utan lyse.

För cykling är det också oslagbat. I Sverige är det tillräckligt lyst för (stig)cykling en halvtimme innan soluppgång, som är bästa tid att börja. Det funkade bra i februari, men problemet nu är att man måste vakna sig 4:30 för att vara på cykeln en halvtimme innan soluppgång. Skulle även kunna tänka att göra det, men då blir det svårt att jobba bra efteråt.

Sörmlandsleden
Tack för alla svar. Jag kanske skulle ha nämnt att jag är korttidspermiterad och är ute efter utflykter på min lediga dag så förhoppningsvis är det inte lika fullt med folk på fredagar.
Jag testar nog Handen-Huddinge nästa fredag ??

Tillbaka
Topp