SPD skor typ Vaude

Fritz78

Medlem
SPD skor typ Vaude
Skall införskaffa mina första SPD skor för mtb. Kollegan på jobbet har precis stått inför samma dilemma och skaffade då denna typ av sko http://www.vaude.com/en-NL/Products/Shoes/Taron-AM-black-45.html.
Hans argument var att det borde kunna gå att trampa vidare även om han inte lyckas klicka i pedalen till skillnad från rena mtb skor som har så grova dubbar, vilket skulle kunna underlätta i skogen.
Till detta kör han någon form av plattisar med SPD.

Jag har redan köpt mig pedaler, ett par Shimano pd-m530 ( blev ett samkör med en annan kompis) så köpet var väl inte helt genomtänkt, men det var billigt:)

Team Sportia har rea denna helgen så man kan få ett par Shimano 088 skor för ca 800:-. Ska man slå till på såna, eller är kollegans tänk helt rätt. Blir en del grusväg snör jag är ute, men målet är alltid att försöka köra så tekniskt som möjligt. Har kört hela livet med vanliga skor och plattisar, därav osäkerheten

SPD skor typ Vaude
Pedalerna är ett bra val så där behöver du inte oroa dig.

Skorna är nog lite vilket som, köp de som passar bäst. Shimanoskorna är eventuellt lite styvare och bekvämare att trampa i. Båda kommer att gå att trampa hjälpligt med även utan att ha klickat i. Det blir inte jättebra med någon av dem men helt ok. Största skillnaden blir nog faktiskt om du kliver av och går i dem. Då kommer shimanon att vara lite halkigare.

SPD skor typ Vaude
Jag beställde skor igår, min tanke var att hitta ett par som var bekväma och passade mina fötter bra. Samtidigt ville jag ha en hyffsat styv sula men inte "plast"överdel som trycker över mina tår. Jag beställde Diadora x-vortex från chainreactioncycles då dem hade halvstorlekar av diadora. Har testat många märken i butiker och letat komfort som prio. För mig så gav diadora och specialized bästa passformen. Poängen är att jag tror de ska vara bekväma men ändå hyffsat stela för bästa resultat.

SPD skor typ Vaude
Fritz78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Team Sportia har rea denna helgen så man kan få
> ett par Shimano 088 skor för ca 800:-. Ska man
> slå till på såna, eller är kollegans tänk
> helt rätt.

Hur sulan är mönstrad spelar inte så stor roll när man inte är iklickad.
Det går alltid trampa, men det är alltid halt. Mekanismen sticker ju upp så det finns inget att greppa på. Antingen kilar man fast pedalen i fotvalvet, eller så lägger man någon kant mot någon ände av cleatbrunnen i sulan. Så många andra alternativ finns inte, och för dessa spelar det ju ingen roll hur sulan ser ut.
Mer än att sulorna gärna får ha ett tydligt fotvalv. 088 är en bra sko. Shimano är små i storlekarna.

Tillbaka
Topp