Specialized vita + boost kit.

• Trådstartare Trådstartare KMJ
  • Start datum Start datum

KMJ

Aktiv medlem
Hejsan, av lite olika anledningar så hade jag en hög överblivna delar liggandes så jag tänkte sätta hop dom till en cykel (hur svårt kan det vara?).

Ramen är en Specialized vita dammodell, vad jag förstår är en ram med sk. Boost.

Hydrauliska bromsok och bakre växelväljare från en Nishiki-någonting.

Hjulen är från en 2018 White trainer. Dessa är 27.5" och utan boost.

Min tanke var att bara köpa ett billigt boost kit till bakhjulet och skruva på.
Dock verkar det som om det inte var så lätt.det är fortfarande nån mm mellan ram och hjul och drar jag åt så låser sig hjulet. Vad för grundläggande har jag missat? 20230726_142923.jpg20230726_142934.jpg20230726_142939.jpg

Hej.

Nej den ramen har inte boost, dessa brukar ha betydligt grövre hjulaxel.
Däremot ser det ut som du saknar växelöra (derailleur hanger) på ramen.

Vilken delar av en Boost kit har du skruvat på?

Det enda jag kan komma på är att din hjul har en 130 mm bred baxaxel medan Vita har 135 mm.

Och har din Vita 7 växlar bak?

Vilken delar av en Boost kit har du skruvat på?

Det enda jag kan komma på är att din hjul har en 130 mm bred baxaxel medan Vita har 135 mm.

Och har din Vita 7 växlar bak?
Jag har skruvat på distansen för bromsskivan och sedan lagt de små distanserna på varje sida av navet och det saknas fortfarande några mm.
135mm är det definitivt inte, närmre 145mm.
Jag kan mäta när jag kommer hem.

Ramen har jag hittat så det fanns inga delar alls på den.

Jag har skruvat på distansen för bromsskivan och sedan lagt de små distanserna på varje sida av navet och det saknas fortfarande några mm.
135mm är det definitivt inte, närmre 145mm.
Jag kan mäta när jag kommer hem.

Ramen har jag hittat så det fanns inga delar alls på den.

Då tror jag att ramen måste vara böjd. Den borde mäta 135 mm mellan dropouts.

Ok, det måste saknas nån form av distans här iallafall. Annars tar skivan i ramen. Alternativt skall det vara en annan axel.20230726_174357.jpg

verkar va lite väl mycke bortplockat från axeln på denna bilden du ska ha betydligt mer space utåt på axel än de är på bild
Som sagt, hela hjulet är från en annan cykel.
Jag trodde att de flesta hjul bara var att flytta mellan cyklar.
Men original kanske hade 2*9 växlar istället för de 3*8 jag tänkte montera.

Men var hjulet så innan du sätta på Boost liten? Som darkforce säger verkar detta saknar saker på axeln, åtminstone en mutter.

Hejsan, av lite olika anledningar så hade jag en hög överblivna delar liggandes så jag tänkte sätta hop dom till en cykel (hur svårt kan det vara?).

Ramen är en Specialized vita dammodell, vad jag förstår är en ram med sk. Boost.

Hydrauliska bromsok och bakre växelväljare från en Nishiki-någonting.

Hjulen är från en 2018 White trainer. Dessa är 27.5" och utan boost.

Min tanke var att bara köpa ett billigt boost kit till bakhjulet och skruva på.
Dock verkar det som om det inte var så lätt.det är fortfarande nån mm mellan ram och hjul och drar jag åt så låser sig hjulet. Vad för grundläggande har jag missat?Visa bilaga 641050Visa bilaga 641051Visa bilaga 641052
på dessa ser de normalt ut förutom att dom svarta brickorna ska väck

Men var hjulet så innan du sätta på Boost liten? Som darkforce säger verkar detta saknar saker på axeln, åtminstone en mutter.
Jag har för mig att det var allt, jag fick na fälgar till donatorcykeln och skiftade dom och då navet var annorlunda så tror jag inte att jag flyttade något.

De svarta ringarna är 3mm tjocka och den av boost kitet.

Jag hittade ett annat hjul, här är nog det som saknas.
Det är ett 28" istället för det 27.5" jag har nu dock.
20230727_102643.jpg

Det blev bättre, det får vara olika storlekar på hjulen tills vidare helt enkelt.
20230727_103705.jpg

Sen är det ju växelväljaren.
Shimano alivio, där behövs nån adapter/hållare.
20230727_103815.jpg

Precis, jag tappade några ord men inlägget var en bekräftelse på det ni redan uppmärksammat mig på.
Jag letade lite snabbt men det finns ju i princip hur många hängare som helst. Jag har ett liggande men det verkar inte vara kompatibelt.
20230727_103849.jpg

Tillbaka
Topp