Spekulation kring ökad slaglängd

thomasb82

Medlem
Har en marin hawk hill 3 2019, 130mm fram och bak(revelation fram). Kör mest bike park och älskar lekfullheten i cykeln, men inte känslan i armarna efter en halvdag, 130 är grymt i hoppen men jävlar va det skakar på stökig och stenig mark.

Funderar på om en ökning till 150mm fram, typ samma dämpare en revelation, skulle funka bättre?eller riskerar man att döda lekfullheten/poppigheten i cykeln då? Tankar?

Du flackar ut cykeln en del, både i styrvinkeln och i sadelrörsvinkeln, samtidigt som det höjer BB lite. Ca 1 grad flackare i både sadelrör och styrvinkel. Det ökar också påfrestningen på ramen och det är värt att kolla om den är speccad för att det ka vara ok.

Hm sant. 140 kanske då, men det är ju inte nån egentlig skillnad. Kanske värt att gå upp till en mer avancerad dämpare istället typ lyrik?

thomasb82 sa:
Hm sant. 140 kanske då, men det är ju inte nån egentlig skillnad. Kanske värt att gå upp till en mer avancerad dämpare istället typ lyrik?

Jag upplevde bara att MoCo spikade på jättesmällar. Tror varken slaglängd eller bättre dämpare kommer göra under för att det skakar i stöket. Det är bara att hålla i och cykla mer. Om man ska vara finkänslig så är nya Charger RC2 en förbättring över MoCo, men det är inte någon jättegrej. Med tanke på vad ett sådant gaffelbyte skulle kosta är det nästan värt att vänta tills det är dags för ny cykel. Jag byggde om en Yari med MoCo till Lyrik och den blev bättre, men min moivering var främst att den var för progressiv i lång slagländ.Gaffeln blev märkbart bättre, men jag hade inte betalt lyrikpriser för uppgraderingen.

Med de problemen hade jag hellre siktat på en ny dämparenhet av fast eller splug variant. Har ingen egen erfarenhet men folk verkar nöjda.

Kör nästan bara grävda banor med större hopp, så har rätt högt tryck med 5 volume spacers för att undvika att den bottnar. Kanske svårt att kombinera det med att ha bra känslighet för typ brakebumps, småsten. Provade en giant reign 2 med betydligt mer slag, men det var som att köra lastbil i jämförelse.

Får leta efter nått uppgraderinskit kanske tills dess att man vet vad nästa cykel blir. Tack för svar.

Prova med en ny debonair 150mm, kostar bara några hundra kronor. Känslan i armarna beror nog mer på dämparenheten dock. Men lite mer slaglängd är inte fel om du kör mycket utför.

Senast ändrad:
thomasb82 sa:
toga sa:
Prova med en ny debonair 150mm, kostar bara några hundra kronor. Känslan i armarna beror nog mer på dämparenheten dock. Men lite mer slaglängd är inte fel om du kör mycket utför.

Behöver jag inte byta något mer då än vara debonair typ underdelen? Eller bara typ en sån här https://bikeshop.se/cykeldelar/gaff...ke-revelation-140-mm-004019931002-p0000247219
Precis. Men för att vara mer exakt så:

00.4019.931.001 är rätt artikelnummer för 150mm

https://www.bike-components.de/en/R...e-Revelation-starting-from-2014-Model-p63790/

Det är type 12 du ska ha för 42 Euro.
För att byta behöver du vanliga insex-nycklar samt en ring-tång, ny olja och fett. Är du inte helt lost på att skruva lite så är det inte svårt. Finns guider på rockshoxs hemsida samt youtube.

Kom på idén att maila marin och kolla med Ram garanti och sånt innan jag byter. Paketet är på väg från deutshland.

Anonymt förstås :)

Om någon är intresserad.

Thomas,

Unfortunately yes it would technically void your warranty. You may still choose to do it, but MARIN will not be held liable if damage and or injury occur.
-Thanks

On Thu, Aug 1, 2019 at 10:50 PM <no-reply@marinbikes.com> wrote:
Hey guys, ive got a 2019 hawk hill 3, and im mostly going downhill. Thinking of increasinf the travel on my rockshox revelation to 150mm. Would this brake the frame warranty or risk damaging the frame? My feeling is that the bike would be even better for my type of ridning, but wanted to ask. Thanks, Thomas, sweden.

FYI igen då efter ha klickat in lite airtime i gesunda med 150 fram istället för 130. I branta partier då det är stökigt gör ökade slaglängden det lite lättare, helt klart. Men i de större hoppen(gmx om ni kan gesunda) så blir den inte lika förutsägbar och svårare att boosta över läppen tycker jag. Tappade lite av lekfullheten. Och på det snabba steniga partierna skakar det fortfarande som Fan, så det är väl snarare motion control delen som är skurken.

Det blir tillbaka till 130. Nån som vill köpa en luftfjäder? :)

Hur har du gaffeln inställd? Ändringar på tryck och retur kan göra sjukt mycket för hur trött i armarna man blir. Samma sak med bara lite ändrad vinkel på styret eller ett nytt.

Har den ganska hård och med en del spacers, i och med att jag jagar tid i luften mest så blir det så. Men när jsg tänker på det är det ju inte armarna utan händer och fingrar jsg får ont i. Att släppa greppet när man kommer ner är en smärtupplevelse utav dess like. Ska prova nya handtag och försöla stärka upp musklerna i händerna lite även om jag nog redan är hyfsat stark där pga kampsport. Hm. Kan knappt stänga händerna dagen efter en dags dh.

Hade liknande problem innan jag böt grepp till ergon. aldrig sånna problem längre. Iofs så här jag kört väldigt mycket park i år också så muskler och leder har väl vant sig!

thomasb82 sa:
Har den ganska hård och med en del spacers, i och med att jag jagar tid i luften mest så blir det så. Men när jsg tänker på det är det ju inte armarna utan händer och fingrar jsg får ont i. Att släppa greppet när man kommer ner är en smärtupplevelse utav dess like. Ska prova nya handtag och försöla stärka upp musklerna i händerna lite även om jag nog redan är hyfsat stark där pga kampsport. Hm. Kan knappt stänga händerna dagen efter en dags dh.

trampapådå sa:
Hade liknande problem innan jag böt grepp till ergon. aldrig sånna problem längre. Iofs så här jag kört väldigt mycket park i år också så muskler och leder har väl vant sig!

thomasb82 sa:

Jag har precis bytt till till ga3 och är försiktigt optimistisk.

I mitt fall är det främst tummen. Andra teorier är att rotera styret bakåt och vinklad upp bromsarna. Rotera styret funkar om jag roterar extremt men så kan jag inte ha det.

beställt ett par ODI Elite pro vilket de säger, på nätet alltså, ska vara bra. hade en viss bromsmattning bak efter halva dagen, dags att byta belägg snart, kanske påverkade lite. annars har jag rejäla tektro 4 kolvsbromsar som jag är nöjd med. att jag sen bromsar mer än jag borde är en annan sak :) märker att ringfingrarna gör mest ont efteråt.

rotera styet alltså, värt att prova!

Om du roterar det väldigt mycket fram och bakåt så känner du att du kan flytta belastningen mellan insida och utsida av handen.

Det här är nog den största anledningen till att mina problem är borta, åker fortfarande samma leder men mycket mer avslappnat och fortare.

jofahjalm sa:
Den största boven när det kommer till smärta i händerna brukar helt enkelt vara att man håller onödigt hårt i styret.

Bromsar med ett finger ja, oftast pek, räcker gott med mina bromsar. Också funderat på att slappna av lite i greppet eller försöka slappna av när det går iallafall. Med dh i gesunda blir det typ 4 min fullt ös och sen gääääsp 10 min i liften.

Om slaglängden, ja du behöver bara byta fjädern, är snabbt gjort, kolla sram guide på Youtube. Pm om frågor, har gjort det typ 4 gånger nu.

Tillbaka
Topp