Spelar lättrullande däck osv roll på en elcykel?

Oskargol

Medlem
Jag ska köpa min första elcykel och funderar på hur saker som har stor betydelse för klassiska cyklar påverkar elcyklar.

Till exempel kanske man inte skulle välja en vanlig cykel med feta mountainbike-däck om man främst skulle pendla cykelväg till jobbet. Men på en elcykel är det ju en motor som gör det mesta av jobbet upp till 25 km i timmen, så detta kanske har mindre betydelse på en elcykel?

Samma med sittställning. Tidigare har jag alltid haft vanliga cyklar av hybridmodeller för att jag tänkt att de går lättare och snabbare att cykla långt med än mer klassiska cyklar där man sitter rakt i ryggen. Men är saker som vindmotstånd något man strunta i när det kommer till elcyklar? Åter för att det ändå blir motorn som gör jobbet upp till 25km/h-gränsen.

Var först inne på att köpa en hybridmodell för att det är de som är mest lika min bild av en pendlarcykel, men nu har jag börjat fundera på om det är bättre att köpa en mountainbike med grövre däck eller till och med en fatbike, för att fördelarna med dem vid dåligt väglag kanske är större än vad man faktiskt förlorar vid vanlig cykelvägspendling?

Så sammanfattningsvis så undrar jag alltså om egenskaper som på klassiska cyklar utmärker en bra pendlarcykel (frammåtlutad sittställning, lättrullande däck t.ex) har någon större betydelse när det kommer till elcyklar?

Motorn kommer behöva leverera högre effekt för att övervinna det högre luft- och rullmotståndet.
Om den klarar det kommer den att tömma batteriet snabbare.
Det lär också orsaka större slitage på systemet.

Om du inte pendlar i skoterspår var du ingen användning av fat bike däck. Kör vanliga dubbdäck på vintern och heltäckande skärmar. Räcker.

Det man kan säga är att när man cyklar fort på en hybrid hjälper kraften benen ger ner i pedalen till att avlasta rumpa och framförallt händer. Man trycker lixom upp sig lite. Så något mer upprätt sittställning kan vara skönt om man inte trycker på utan mest låter elen jobba. Men som sagt - det ger kortare räckvidd.

Tillbaka
Topp