Spinncykel eller ergotrainer

Hej,
funderar på att skaffa en motionscykel/spinncykel/ergotrainer.
För att kunna köra blandad träning såsom intervallpass samt snabbdistans men även avrull/återhämtning.
Vill gärna ha med watt-mätning.

Har hitta dessa <A href="http://www.sporttema.se/?pid=131487"> Kettler Ergoracer</A> och <A href="http://www.sporttema.se/?pid=113846"> Kettler Racer</A>

Lite dyra men det finns kanske billigare med bra funktion.
Någon som testat? Erfarenheter/tips kring dessa eller liknande mottages.

monarks hojjar me stort svänghul är annars o rekomendera. har en själv. jäkligt fina, många av test ställena i sverige har även monark.

Hm. Nja. Jag har tittat lite på den här:
<http://www.sporttema.se/estore/product/product.asp?productid=113868&visible=2>
Den är lite billigare och saknar egentligen ingen funktion. Pulsmätare kan man ju ha som komplement.

Men jag har för mig att kedja är att föredra istället för magnetmotstånd... Det blir på nått vis mer likt vanlig cykling eller hur det nu var. Alltså spinning. Ähh. jag vet inte.

jag skulle satsa på en sådan variant som peter länkat.. föredrar dessa med tungt svänghjul och klotsar på istället för magnet broms.. känns annorlunda att köra på.

det fina me monarks är ju att de dels finns i massa modeller, o dels att de har frihjul, vilket gör cyklingen mer lik riktig cykel. självfallet ska man välja en sådan modells om har stort svänghjul. nå annat skulle ja själv inte vilja ha. ända nackdelen är vikten, den väger bly :D:D

Jo, traditionella spinningcyklar blir billigare än ergometercyklar. Jag har dock fått för mig att watt-mätare skulle vara bra, för att kunna jämföra över tid puls kontra watt om man blivit starkare :-). Kanske en fixidé - puls är ju oxo det en bra mätare på ansträngning....

Abilica cyklarna ser fina ut. Dock ingen justering av styret horisontellt.

Baltazar: har du en susning om prisläget på Monarks modeller?

fisherbike skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, traditionella spinningcyklar blir billigare än
> ergometercyklar. Jag har dock fått för mig att
> watt-mätare skulle vara bra, för att kunna jämföra
> över tid puls kontra watt om man blivit starkare
> :-). Kanske en fixidé - puls är ju oxo det en bra
> mätare på ansträngning....
>
> Abilica cyklarna ser fina ut. Dock ingen justering
> av styret horisontellt.
>
> Baltazar: har du en susning om prisläget på
> Monarks modeller?
>
>

freddans länk visar priserna. de är i alla fall inte dyrare än de du funderade på från början. har själv en 818 E.

4614.jpg
, har självklart bytt sadel o stt på en vanlig styrstam o rakt styre.
de modellerna med viktpendel är att föredra.
och som sagt, frihjul är rätt trevligt när man ska träna cykel. visst kan det vara skönt med att pedalerna driver på ibland, men realistiskt blir det ju inte.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp