Spinningpass

elmaco

Ny medlem
Spinningpass
Nu när vintern har kommit skall jag sätta mig på spinningcykeln hemma. Har redan försökt ett par gånger men trots en bra fläkt och en bra film har jag inte lyckats hålla på mer än en timme...

Några som kan dela med sig av sina favorit passupplägg, eller länka till en bra sida? Alla syften välkomna (cardio, styrka, osv).

Spinningpass
Tycker de flesta spinningpass liknar varandra och det är ändå flåset som sätter begränsningarna i slutändan ändå. Viktigare än typ av pass känns vilken instruktören är, bra instruktör blir bra pass oavsett. Jag håller mest koll på min pulsklocka sen istället för att gå så hårt på vad instruktören säger.

Senast gjorde jag en egen variant, cykla till passet, körde passet och cyklade hem igen. Ca tre timmars träning. Får se hur det blir i vinter.

Hemma skulle jag nog inte palla 45min ens, känns som lite för tråkigt för att jag ska orka.

/Fredrik

Spinningpass
Glöm film. Gör en bra skiva med din favoritmusik, förslagsvis tung och snabb hårdrock. Köp ett hus med källare, alltid 14 grader. Installera en vettig anläggning och kör.

2h är mitt längsta pass, men visst lite segt kan det ju bli...

Spinningpass
Mer än en timme kör jag sällan inomhus på vintern. Något enstaka pass upp mot 90 min kan jag plåga mig till - men då är det bara eftersom jag har ett "spikat" träningsupplägg. När jag kör är det hög musik som gäller för fokuseringen - kolla film funkar inte när det är intervaller.

Vad har du för mål med träningen - är det uppbyggnadsträningen du ska köra på spinninghojen eller är det pass bara för att inte "bäcka igen" helt och hållet?

/E

Spinningpass
Jag kör nog ganska snarlika pass som Ecke, men tycker däremot att film, eller snarare TV-serier, funkar extremt mycket bättre än musik. Denna vinter har jag svettats till Jericho, Third Watch, The Unit och The Wire. Kanske inte alltid vad jag skulle ha sett annars, men som tidsfördriv när man sitter och kör 3x20 minuter tröskelintervaller eller 4x4 minuter korta intervaller funkar det alldeles utmärkt.

Spinningpass
Spinning och trainerträning är tråkigt!
För att göra det hela lite roligare brukar jag dela upp passet i korta moment.
T ex: Uppvärmning 10-15min, sedan intervall stege 1-2-3-4-5-4-3-2-1min med 1 min vila mellan, 15 min nedvarvning. Det var en timmes träning... Intervallen ska vara jobbig. Ju jobbigare desto mindre orkar man fundera på att det är tråkigt. Passet kan alltid alterneras med snabb/långsam kadens, några fler 5-minutare mm.

Lycka till!!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp