Spinningskor värdelösa?

Likebikes

Aktiv medlem
Spinningskor värdelösa?
En kompis som har börjat med spinning ringde till mig och hade varit och kollat spinningskor på xxl, de rekommenderade direkt renodlade mtb-skor som låg på 1000 kr och uppåt, eftersom han för tillfället bara kör spinning (kommer köra en del mtb i sommar men har inget mål med att bli snabb eller cykla länge)så vill han helst köpa spinningskor för halva priset men de hade sagt till honom att det är helt värdelöst och han måste köpa dyrare för att bli nöjd.

Han tyckte det var konstigt att det fanns spinningskor men de är "helt kassa och fungerar inte bra", jag själv har aldrig testat spinningskor så jag kan inte yttra mig, så frågan är, kommer han göra en miss att köpa spinningskor och det är bättre att köpa i 1000 kr klassen?

Spinningskor värdelösa?
spinningskor kan ju vara kassa och inte funka bra för utomhuscykling pga deras överdel ofta endast är i mesh för att vara svala inomhus.

det beror ju på vad din 'kompis' sa till personalen osv osv.

enklast är nog att köpa ett par mtb-dojjor direkt som funkar både ute och inne.

Spinningskor värdelösa?
Trams, klart man kan köpa billigare skor och bli nöjd. Har man inte haft cykelskor tidigare har man kanske inte lika höga krav som en van cyklist men vet man att man är kräsen och vill minimera risken att inte bli nöjd så kostar det mer. En chansning på ett par billiga kan ju gå hem, har för mig att jag läst nån stans att biltemas http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Klader-och-skor/Cykelskor-27137/ inte är helt dåliga.

Spinningskor värdelösa?
Njae, värdelösa är dom inte. Döm är bekvämare att gå i och funkar okej för entimmespass på gymet.

Men visst, ska man cykla mycket så är antagligen de flesta andra skor bättre. Det som vanligtvis skiljer är styvhet och fuktresistans. Ibland är spinningskor lite mer ventilerade. Jag körde med spinningskor både inne och ute i flera år.

Dock så kostade spinnigskorna typ 800-900:- och mina MTB-skor ca 1200:-, förvisso på rea.

/Freddo

Spinningskor värdelösa?
jag tycker biltema duger gott dock kanske lite varma för spinning men jag e nöjd med dom i skogen och priset är ju inget att diskutera :-)

Spinningskor värdelösa?
Spinningskor är väl lite mjukare? Om så är fallet, är detta verkligen bara negativt? Jag tänker att mjukare skor tvingar användaren att kompensera med musklerna och på så vis tränar man effektivare. Syftet med spinning är ju inte att köra så fort som möjligt, så att kraftöverföringen blir lidande spelar ju ingen roll.
Jmf de nya löparskorna som är uppbyggda som ett par tjocka strumpor ungefär.

Spinningskor värdelösa?
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Spinningskor är väl lite mjukare? Om så är
> fallet, är detta verkligen bara negativt? Jag
> tänker att mjukare skor tvingar användaren att
> kompensera med musklerna och på så vis tränar
> man effektivare. Syftet med spinning är ju inte
> att köra så fort som möjligt, så att
> kraftöverföringen blir lidande spelar ju ingen
> roll.
> Jmf de nya löparskorna som är uppbyggda som ett
> par tjocka strumpor ungefär.

Aha, då borde ju alla proffsen träna i sockeplast då?

Spinningskor värdelösa?
Jag har jobbat som spinninginstruktör i tio år, och alltid använt mtb skor. Den stora skillnaden jämfört med spinningskor är stabiliteten. Och den är viktig. Men det finns ju faktiskt lvg skor som man även kan sätta SPD clips på. Jag hittade ett par Shimano med fäste för båda. De är ju svalare.

Spinningskor värdelösa?
Ett par enklare MTB-skor, typ Shimanos M077, är nog bättre om han tänkt cykla i skogen med dem. Lär fungera fint till spinning och en hyfsad instegssko även till cyklingen ute.

Spinningskor värdelösa?
Om jag skulle köra väldigt mycket spinning och hade andra skor för utomhuscykling, så hade jag skaffat SPD-sandaler. Gött att slippa stanken efteråt...

Spinningskor värdelösa?
modesty skrev:
> Jag har jobbat som spinninginstruktör i tio år,
> och alltid använt mtb skor. Den stora skillnaden
> jämfört med spinningskor är stabiliteten. Och
> den är viktig. Men det finns ju faktiskt lvg skor
> som man även kan sätta SPD clips på. Jag
> hittade ett par Shimano med fäste för båda. De
> är ju svalare.

Vad är SPD clips? SPD är ju ett clip less system

Spinningskor värdelösa?
Köpte ett par billiga skor anpassade för spinning just för att de är luftiga och jag vill inte svetta ihjäl mina vanliga uteskor. SPD-pedaler ser ju faktiskt också bra ut.

Spinningskor värdelösa?
Ridley skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spinningskor är väl lite mjukare? Om så är
> > fallet, är detta verkligen bara negativt? Jag
> > tänker att mjukare skor tvingar användaren
> att
> > kompensera med musklerna och på så vis
> tränar
> > man effektivare. Syftet med spinning är ju
> inte
> > att köra så fort som möjligt, så att
> > kraftöverföringen blir lidande spelar ju
> ingen
> > roll.
> > Jmf de nya löparskorna som är uppbyggda som
> ett
> > par tjocka strumpor ungefär.
>
>
> Aha, då borde ju alla proffsen träna i
> sockeplast då?

Den aktiva fasen i ett normalt spinningpass på F&S kan vara ca 26-60 min. Man borde inte hinna få kramp på den tiden.
En vanlig spinningmotionär utvecklar förmodligen inte så stor kraft att denne trycker upp pedal och klots i skon.
Back in the old days tror jag inte ens att proffsens skor var superstyva. Ofta är anliggningsytan på en spinningpedal stor (kombinationspedaler) och några kör, tro det eller ej, i jympadojor!

Men det är helt klart snyggare med mtb-skor.

Spinningskor värdelösa?
Nu är kompisen på väg ut och köper ett par mtb-skor i carbon, de har något erbjudande på xxl för 1200 kr, så han gör nog ett bra köp.
Tack för era erfarenheter!

Spinningskor värdelösa?
Jag är glad att jag köpte ett par MTB-dojjor. Visste inte att jag fem år senare skulle börja både med MTB och cykelpendla. Det är ett par Specialized som gick på runt tusingen och funkar hur bra som helst ute som inne. Är idén att börja köra MTB så är det inget att tveka/spara på.

Spinningskor värdelösa?
Knappast. Däremot har jag i princip helt slutat med spinning sen jag började cykla ute. Spinning är sjukt tråkigt i jämförelse, även vintertid.

Mycketvillhamer skrev:
Är ju skitjobbigt att hålla på att tvätta mtb-skorna för att köra spinning. Eller cyklar ni bara mtb på torra sommardagar?

Spinningskor värdelösa?
Jag kör S-works på spinningen, innan Bontrager RXS. Orka spinna i svampiga Shimano-mesh-pjucks med stötdämpande mellansula och runda skosnören...

Spinningskor värdelösa?
nikasp skrev:
> Knappast. Däremot har jag i princip helt slutat
> med spinning sen jag började cykla ute. Spinning
> är sjukt tråkigt i jämförelse, även
> vintertid.
>
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> Är ju skitjobbigt att hålla på att tvätta
> mtb-skorna för att köra spinning. Eller cyklar
> ni bara mtb på torra sommardagar?

Inte alltid sjukt tråkigt.

Satt min vana trogen långt bak i salen häromveckan och blev helt paff när "den lilla söta" framför tog av sig tröjan och körde passet i en sport-bh.

Spinningskor värdelösa?
True dat. Ska nog köra nåt pass snart faktiskt. Jag kommer nog att skaffa ett par till dojjor av anledningen att det suger att cykla till jobbet med blöta dojjor dagen efter man varit på lerfest i skogen.

Fliken skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > Knappast. Däremot har jag i princip helt
> slutat
> > med spinning sen jag började cykla ute.
> Spinning
> > är sjukt tråkigt i jämförelse, även
> > vintertid.
> >
> > Mycketvillhamer skrev:
> >
>
> > -----
> > Är ju skitjobbigt att hålla på att tvätta
> > mtb-skorna för att köra spinning. Eller
> cyklar
> > ni bara mtb på torra sommardagar?
>
>
> Inte alltid sjukt tråkigt.
>
> Satt min vana trogen långt bak i salen
> häromveckan och blev helt paff när "den lilla
> söta" framför tog av sig tröjan och körde
> passet i en sport-bh.

Spinningskor värdelösa?
Allt är ju relativt, jag görde CV i ett par 12 år gamla spinningskor, för mig var det ett lyft eftersom jag vanligtvis cyklar i gympaskor... till råga på allt så kom jag inte ens sist =)

Men jag drömmer såklart om en hel outfit i kolfiber!

Spinningskor värdelösa?
En pjäxtork är fint oavsett om skorna är dränkta i lervatten eller svett. De hinner liksom inte börja lukta eller bli äckliga om de är torra en timme eller två efter hemkomst.

Spinningskor värdelösa?
Har ett par MTB skor som är väldigt ventilerade (tror de heter Shimano 121) som jag kör med året om.
Borde passa bra till varma spinningpass också.

Spinningskor värdelösa?
dans skrev:
> Har ett par MTB skor som är väldigt ventilerade
> (tror de heter Shimano 121) som jag kör med året
> om.
> Borde passa bra till varma spinningpass också.

Det gör de. Jag har ett par likadana som jag numera endast använder till spinning.
Jag får ont i tårna av längre pass än en timme i de skorna för tåboxen är för liten för mig.

Tillbaka
Topp