[Sponsrad] Byta cykelpedaler: åt vilket håll lossar man och drar åt?

Redaktionen

Medlem
pedal-puff-2000x1125.jpg

Att byta cykelpedaler kan verka som världens enklaste sak. Men icke. Hur sjutton kommer man ihåg vilket håll de är gängade åt? I denna video visar vi lugnt och fint hur du både monterar på cykelpedaler, samt lossar dem. Mycket nöje!

Läs hela artikeln:

Grimpeur

Aktiv medlem
Borde funka även för vänster pedal. Trampar man framåt drar man åt. Trampar man bakåt skruvar man ur. Det har funkat för mig. Det är dock inte så jätteofta man byter pedaler så jag har inte byggt upp någon jättestatestik

Pfaff

Aktiv medlem
Borde funka även för vänster pedal. Trampar man framåt drar man åt. Trampar man bakåt skruvar man ur. Det har funkat för mig. Det är dock inte så jätteofta man byter pedaler så jag har inte byggt upp någon jättestatestik
Vänster är vänster och höger är höger utom på vevlager där vänster är höger och höger är vänster. Hur enkelt som helst 😁

atorger

Aktiv medlem
Denna teknik borde vara standard:

Dvs att man sätter foten på pedalen i främsta läget och drar nyckeln med skaftet rakt framåt i utgångsläget uppåt mot sig. Man får insatt kraft på rätt ställe och det är således enkelt att få lös pedaler som sitter fast väldigt hårt om man använder denna teknik, och den fungerar på både vänster och höger sida.

b3ngan

Ny medlem
Bengans pedalregel, om huruvida högergängat (= skruvstandard) eller inte:
Right is right. Left is wrong.

Batavus

Aktiv medlem
Har man inte rätt ofta cykeln uppochner när man gör sånt här. Åt vilket håll lossar man då? och hur blir det då med gängningen?

n3wton

Aktiv medlem
Har man inte rätt ofta cykeln uppochner när man gör sånt här. Åt vilket håll lossar man då? och hur blir det då med gängningen?
Är cykeln uppochner har man precis kraschat och då behöver man inte byta pedaler. Men om man ändå vill göra det kommer höger pedal fortfarande vara högergängad och vänster vänstergängad.😊

nisseson

Aktiv medlem
Är cykeln uppochner har man precis kraschat och då behöver man inte byta pedaler. Men om man ändå vill göra det kommer höger pedal fortfarande vara högergängad och vänster vänstergängad.😊
Minns dock att höger pedal är på vänster sida och tvärt om, om du inte står åt fel håll mot cykeln.

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Jag brukar stå lutad över cykelns mittparti, hängande över den längsta fasta 15-nyckeln i låddan.

Grimpeur

Aktiv medlem
Inte läst artikeln men fett eller annat smörjmedel är a och o ifall man vill kunna lossa. Hävarm eller bonka och slå är tipset om man fuskat eller om cykeln inte nyttjats så mycket.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag köpte Uniors värstingnyckel för 300 kr. Har jag aldrig ångrat. Används bara för att lossa. Dra åt behövs inte mycket moment alls.
20180208_090542.jpg

Senast ändrad:

Grimpeur

Aktiv medlem
Jag köpte Uniors värstingnyckel för 300 kr. Har jag aldrig ångrat. Används bara för att lossa. Dra åt behövs inte mycket moment alls.Visa bilaga 503119
Låter spännande. Hur lång är den? Funkar den utan bonka och schlå? Och vad händer om man gud förlåte tänker fel och drar åt för kung och fosterland istället för tvärtom.

Hasse#7

Aktiv medlem
Typ 300-350 mm lång. Jag brukar nästan aldrig slå på verktygen. Impulsen i slaget är bra, men kraften svårkontrollerad. Drar man åt fel håll och tar i får man nog lossa omedelbart och känna med en annan pedal att man inte skjutit gängorna i veven. Skulle man vänta med att lossa har man nog skaffat sig ett svårt problem. Inte säker, jag kör på think twice, turn once. Man behöver inte nyckeln till alufettade pedaler man dragit själv men den gör jobbet bekvämt enkelt. Däremot på begcyklar man inte vet något om har den gjort stor skillnad vid lossnade. Skall jag demontera en cykel är lossa pedalerna det första jag gör. Lättare med kraften när den står på hjulen.

Detta är vad jag har lärt mig. Men i dag tvingades jag tänka till och insåg att det är ju precis tvärtom. När jag trampar framåt blir kraften på höger pedalgänga lossande. jag skruvade i dem genom att hålla pedalen stilla och ”trampa bakåt”.
Så, varför är pedalerna gängade som dom är?

nisseson

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer