[Sponsrat innehåll] 8 prylar för episk cykelpendling året runt

Redaktionen

Medlem

Episk cykelpendling i mörker, regn och slask är ingen utopi utan ett mindset kombinerat med rätt material. Här är några prylar som gör pendlingen bättre. 

Läs hela artikeln:

johan44

Aktiv medlem
Bra lista. En vintercykel med geometri anpassad för halka borde vara pkt 1 tycker jag... Alla vill väl ha en till cykel? :)

Wingqvist

Aktiv medlem
@SIE läste lagtexten snabbt nu. Det står ju inte uttryckligen att man inte får ha blinkande framljus... däremot står det att blinkande rött bakljus är okej. Kan du juridiken där i detalj? Mellan raderna förstår man ju att det inte är tillåtet och inte bra. Men är det brottsligt?

Örjan Lax

Aktiv medlem
@SIE läste lagtexten snabbt nu. Det står ju inte uttryckligen att man inte får ha blinkande framljus... däremot står det att blinkande rött bakljus är okej. Kan du juridiken där i detalj? Mellan raderna förstår man ju att det inte är tillåtet och inte bra. Men är det brottsligt?
Enligt Sportson är det ju olagligt...

sportson framblink.png

:geek:

roller

Aktiv medlem
Kan bara instämma i artikelns beskrivning av hjälmöverdrag. Kanske den bästa prylen för ruskvärderscykling. Men barnen vill inte kännas vid mig när jag har den på mig.

SIE

Aktiv medlem
Bra fråga! Länkar till källan som var grunden till mitt tidigare inlägg:
Upp till artikelförfattaren att utvärdera källans trovärdighet 😉

Edit: Örjan var snabbare 🙂

johan44

Aktiv medlem
Snabbt läst :)
Geometri för halka: utveckla gärna! Blir nyfiken! Exempel på grymma modeller?
Tyngdpunkt lite längre bak och lite mer upprätt sittställning gör stor skillnad. Dubbdäck gör inte en sportig hybrid till en bra vinterhoj, mina 5 öre.
Kan inga coola modeller, körde standard 3vxl gubbcykel med heldubbat som snöcykel när det begav sig. Drevad med större krans i bak för lite lättare utväxling. Störtskönt i snödrivorna :)

KjellF

Aktiv medlem
Jag har två hjälmöverdrag men de använder jag bara om det är någon plusgrad och kraftigt regn. En mycket bättre lösning är att tejpa över hjälmens främre lufthål. Då har jag tillräcklig luftcirkulation för att ventilera bort överskottsvärme och lite svett.
Jag är inte heller helt positiv till Goretex i handskarna, efter en lite längre tur blir det blött och därmed kallt.

SIE

Aktiv medlem
Hjälmtäckande huva på jackan tycker jag gör ett föredömligt jobb. Skyddar mot regn och kylande vind, har vinterpendlat ner till minus 10 göteborgska grader celsius och inte behövt ngn typ av mössa eller övrigt öronskydd tack vare huva.

johan44

Aktiv medlem
Om vi ska lista saker som gemene man ofta missar så är kepsen min absoluta favorit, givetvis med lagom mössa under till vintern. Inte en cykelkeps utan en med normallång skärm. Guld värt mot regn och snö.

Beppo

Medlem
Börja med att montera skärmar för bövelen!
Däcken är kassa då hålen utan dubb fylls med flis och sedan börjar punkafesten.
Och vem vill ha gelkuddar i handflatan? Inte jag.
/Åretruntpendlare i 37 år, gammal och bitter.

roller

Aktiv medlem
Börja med att montera skärmar för bövelen!
Däcken är kassa då hålen utan dubb fylls med flis och sedan börjar punkafesten.
Och vem vill ha gelkuddar i handflatan? Inte jag.
/Åretruntpendlare i 37 år, gammal och bitter.
Oj, jag missade att det inte var skärmar på cykeln. Skärmar och ego-lapp är givet på vintercykeln anser jag. Vem vill ha salt och slask på sin drivlina och skor?

fhloston

Aktiv medlem
Mitt stående tips är Bar mitts!
Och skoskydd. Även om jag inte gillar skoskydd så är det lättare att tvätta skoskydd än skor.

KjellF

Aktiv medlem
Sportson har löst alla våra problem med vilken framlampa vi ska välja. Deras lampa "når 1,3 km framöver med ljuskäglan". Är det bara jag som tror att en 1,3 km ljuskägla är lite överdrivet? Möjligen kan lampan ses mot en helt svart bakgrund på ett avstånd av 1,3 km. Detta mått tycker jag är ganska löjligt, lampan ska uppfattas av andra mot en bakgrund av hundratals andra ljuskällor.

Velocipeden

Aktiv medlem
Sportson har löst alla våra problem med vilken framlampa vi ska välja. Deras lampa "når 1,3 km framöver med ljuskäglan". Är det bara jag som tror att en 1,3 km ljuskägla är lite överdrivet? Möjligen kan lampan ses mot en helt svart bakgrund på ett avstånd av 1,3 km. Detta mått tycker jag är ganska löjligt, lampan ska uppfattas av andra mot en bakgrund av hundratals andra ljuskällor.
När börjar jorden rundning (...om den nu finns...) märkas? Om lampan sitter på 1 m kanske horisonten börjar skymma den...😇

KjellF

Aktiv medlem
Jordens rundning blir inget större problem. På en km handlar det om några dm.

roller

Aktiv medlem
Det är väl ungefär så lagtexten avseende cykelbelysning är utformad.

Grail

Ny medlem
Tur att vi inte har några lagar kring skönhet och estetik vad gäller cykelpendlare:D

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer